تصویر ۶.۳. طول ساعد ۵۸
تصویر۷.۳. طول دست- مچ تا انتهای سومین انگشت ۵۸
تصویر ۸.۳. فاصله دو بال ۵۹
تصویر ۹.۳. طول زانو- سرینی در حالت نشسته روی صندلی ۵۹
تصویر ۱۰.۳. طول ران ۵۹
تصویر ۱۱.۳. طول ساق پا ۵۹
تصویر ۱۲.۳. طول پا ۶۰
تصویر ۱۳.۳. ارتفاع زانو تا زمین در حالت ایستاده ۶۰
تصویر ۱۴.۳. محیط سر ۶۰
تصویر ۱۵.۳. محیط تنه از ارتفاع نوک سینه­ها ۶۰
تصویر ۱۶.۳. محیط تنه از سطح ناف ۶۱
تصویر ۱۷.۳. محیط تنه در سطح لگن ۶۱
تصویر ۱۸.۳. محیط بازو در قسمت فوقانی در زیر بغل ۶۱
تصویر ۱۹.۳. بیشترین محیط بازو ۶۲
تصویر ۲۰.۳. محیط آرنج ۶۲
تصویر ۲۱.۳. بیشترین محیط ساعد ۶۲
تصویر ۲۲.۳. محیط مچ دست ۶۲
تصویر ۲۳.۳. محیط ران در قسمت میانی ۶۳
تصویر ۲۴.۳. محیط زانو ۶۳
تصویر ۲۵.۳. بیشترین محیط عضله ساق پا ۶۳
تصویر ۲۶.۳. محیط کمان پا ۶۳
تصویر ۲۷.۳. پهنای سر ۶۴
تصویر ۲۸.۳. قطر سر ۶۴
تصویر ۲۹.۳. پهنای تنه از ارتفاع نوک سینه ۶۴
تصویر ۳۰.۳. پهنای تنه از سطح ناف ۶۵
تصویر ۳۱.۳. پهنای تنه در سطح لگن ۶۵
تصویر ۳۲.۳. پهنای آرنج ۶۵
تصویر ۳۳.۳. پهنای مچ دست ۶۵
تصویر ۳۴.۳. پهنای لگن در حالت نشسته ۶۶
تصویر ۳۵.۳. پهنای زانو- استخوان ران ۶۶
تصویر ۳۶.۳. قطر قوزک­ها ۶۶
تصویر ۳۷.۳. چربی تحت کتفی ۶۷
تصویر ۳۸.۳. چربی فوق خاصره­ای ۶۷
تصویر ۳۹.۳. چربی شکمی ۶۷
تصویر ۴۰.۳. چربی سینه­ای ۶۸
تصویر ۴۱.۳. چربی زیر بغل ۶۸
تصویر ۴۲.۳. چربی سه سر ۶۸
تصویر ۴۳.۳. چربی دو سر ۶۹
تصویر ۴۵.۳. چربی ران ۶۹
تصویر ۴۶.۳. نحوه انجام آزمون خمش بدن به جلو ۷۰
تصویر ۴۸.۳. نحوه انجام آزمون شنای سوئدی اصلاح شده ۷۰
تصویر ۴۹.۳. نحوه انجام آزمون دراز و نشست یک دقیقه­ای ۷۱
تصویر ۵۰.۳. از سمت راست، ستون فقرات به طور مشخص خمیده، ستون فقرات اندکی خمیده، وضعیت طبیعی. ۷۲
تصویر ۵۱.۳. حالت­های عارضه انحراف مچ پا به خارج. ۷۳
تصویر ۵۲.۳. حالت­های صافی کف پا به ترتیب از راست: سالم، درجه یک، درجه دو و درجه ۳. ۷۳
تصویر ۵۳.۳. نقش گودی کف پا به ترتیب از راست با درجه شدت شدید، متوسط و نرمال. ۷۴
تصویر ۵۴.۳. عارضه­های مربوط به زانو به ترتیب از سمت چپ: نرمال، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری. ۷۴
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق مقایسه شاخص­ های اصلی ویژگی­های آنتروپومتریک، بیومکانیک، روانی، فیزیولوژیک و ناهنجاری­های اسکلتی عضلانی پسران ۹-۱۲ ساله، و ارائه نورم مربوط به شاخص­ های اصلی بود. بدین منظور ۹۴ نفر از دانش آموزان شهر اسلامشهر به صورت تصادفی در دسترس، به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. پارامتر­های منتخب آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری­های اسکلتی آزمودنی­ها اندازه گیری شدند. در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و رتبه درصدی و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی چندگانه و آنالیز اجزای اصلی و همچنین تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌­های تحقیق نشان داد که با بهره گرفتن از تحلیل مولفه­های اصلی برای ویژگی­های آنتروپومتریکی پهنای تنه از ناحیه‌ی ناف، محیط اندام‌­ها، محیط سر و تنه در سطح لگن از وضعیت ایستاده پارامتر برای پسران ۱۰ ساله، پارامتر­های پهنای استخوان ران، طول ساعد، محیط تنه از سطح ناف، محیط تنه در سطح لگن در وضعیت نشسته، محیط بازو، بیشترین محیط بازو، محیط آرنج، بیشترین محیط ساعد، چربی سه سر، چربی فوق خاری، چربی تحت کتفی برای پسران ۱۱ ساله و پارامتر­های پهنای سر، پهنای تنه از ناحیه‌ی فوق سینه، پهنای مچ دست، محیط اندام­های تحتانی نظیر ران، زانو و ساق، برای پسران ۱۲ ساله شاخص اصلی شناخته شدند. با بهره گرفتن از آزمون ANOVA در سطح معناداری ۰۵/۰ شاخص­ های اصلی برای سه گروه سنی با هم مقایسه شدند. برای ویژگی­های بیومکانیکی ۴ پارامتر برجسته شد که شاخص اصلی (درازونشست، شنای سوئدی، طناب زنی) در گروه سنی ۱۰سال و (شنای سوئدی، دوی ۴*۹) در گروه سنی ۱۱ سال و درازونشست در گروه سنی ۱۲ سال مشاهده شد. مقایسه شاخص­ های اصلی بین سه گروه سنی با بهره گرفتن از آزمون ANOVA نشان داد که بین شاخص­ های اصلی تفاوت معنی دار وجود داشت. برای ارزیابی ویژگی­های روانی، خودارزیابی شخص و تیپ شخصیتی آزمودنی­ها مورد بررسی قرار گرفت. با بهره گرفتن از تحلیل مولفه‌­های اصلی خود ارزیابی شخصیتی و برای سنین ۱۰ و ۱۱ ساله شاخص دروغگویی و برای سنین ۱۱ سال برونگرایی و برای ۱۲ سال پرخاشگری مشترک شد. شاخص اصلی مشترکی برای این سه گروه سنی وجود نداشت شاخص­ های فیزیولوژیکی آزمودنی­ها در سه گروه سنی نشان داد ضربان قلب کودکان به تدریج از ۹ سال تا ۱۲ سال افزایشی را تجربه می­ کند. شاخص­ های اصلی ناهنجاری­های اسکلتی – عضلانی برای هر سه گروه سنی کف پای صاف، انحراف مچ به داخل و انحراف مچ به خارج بدست آمد. تفاوت معنی داری بین ناهنجاری­های اسکلتی – عضلانی با بهره گرفتن از آزمون ANOVA در سه گروه سنی وجود نداشت و شاخص اصلی مشترک بین سه گروه کف پای صاف، انحراف مچ به داخل و انحراف مچ به خارج بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل اول
(کلیات پژوهش)
۱.۱. مقدمه
یکی از مهم­ترین مسائل هر جامعه بهداشت و رشد افراد آن جامعه است زیرا استواری و دوام یک جامعه پویا درگرو سلامت هریک از افراد است. در واقع سلامتی هر انسان تحت تاثیر عوامل گوناگونی همچون ژنتیک، تغذیه، محیط زیست، شیوه و سبک زندگی او قرار می­گیرد. امروزه ثابت شده است که پیروی از سبک زندگی فعال در پیشگیری از امراض مؤثر بوده به طور مثبت با سلامتی و بهزیستی افراد ارتباط دارد. تربیت بدنی در ارتقای سلامت جامعه سهیم بوده، و در دستیابی آحاد جامعه به پیروی از سبک زندگی فعال، صرف نظر از سن، نژاد، جنس، نوع ناتوانی، درآمد، سطح تربیت یا مکان جغرافیایی مؤثر می­باشد. رشد پدیده دائمی است اما آهنگ رشد در دوران­های مختلف سنی یکسان نیست. واژه‏­های رشد و تکامل برای مجموع­های از تغییرات اندام‏­های بدن به کار می­روند که‏ در اثر این تغییرات یک کودک به بزرگسالی می‏رسد. از آنجا که رشد و تکامل، بهترین‏ ملاک برای تعیین سلامتی می‏باشد. توجه به شاخص­ های رشد بسیار ضروری و لازم است. رشد را می‏توان افزایش اندازه بدن در نظر گرفت، در حالی که تکامل و توسعه بدن را می‏توان به تغییرات کیفی بدن، نظیر تغییر در فعالیت‏­های سیستم‏­های مختلف بدن نسبت داد (پاین و ایساکس، ۲۰۰۲). آگاهی از مراحل رشد انسان یکی از مهم­ترین مسائلی است که باید در انجام آزمون­ها بدان توجه کرد، زیرا اطلاعات کافی درمورداین مراحل، ما را در شناسایی و درک نیاز­های گوناگون انسان درطی مراحل مختلف زندگی یاری می­دهد. رشد صحیح و کامل هنگامی صورت می­پذیرد که عوامل متعدد چون رشد استخوانی، عضلانی، تغذیه مناسب، محیط و وراثت، در هر مرحله اثر شایان خود را گذاشته باشد (نادریان و کارگرفرد، ۱۳۸۲). ترکیب بدنی و نوع پیکرسنجی ارتباط بسیار نزدیکی با وضعیت سلامتی، تندرستی و همچنین نحوه اجرای حرکات ورزشی دارد. تحقق برنامه ­های سلامتی و بهداشتی کارآمد در هر جامعه­ای مبتنی بر میزان اطلاعات از ویژگی­های جامعه هدف است (بلوم فیلد و همکاران، ۱۹۹۴). با توجه به موارد فوق لازم است جایگاه ویژه­ای را برای تربیت بدنی و ورزش در کشورمان پیش‌بینی نماییم. تربیت بدنی وعلوم ورزشی برای داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در جامعه نیاز به اطلاعات اشخاص درحوزه‌­های روانی، فیزیولوژیکی، بیومکانیکی، آنتروپومتریکیوغیره دارد. ضروری است که برای تشویق افراد جامعه به تحرک بدنی و ورزش کردن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد که خود مستلزم داشتن تصویر روشنی از وضعیت جسمانی افراد مختلف جامعه می­باشد. هدف از انجام تحقیق پیش رو تدوین نورم ویژگی­های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری­های اسکلتی شایع پسران ۹ تا ۱۲ سال می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...