در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریبآلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای کرونباخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت یک مجموعه را با هم منعکس میکند. آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را میسنجدمحاسبه میشود. هر قدر آلفای کرونباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی گویه ها بیشتر است.در این روشاگر ضریب آلفا کمتر از۶۰/۰ باشد معمولا اعتبار آن ضعیف تلقی میشود، دامنه ۷۰/۰ قابل قبول وبیش از ۸۰/۰ خوب تلقی میشود (سکاران، ۱۳۸۸:۳۸۵).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

میزان آلفای کرونباخ برای متغیرمستقل و وابسته بصورت زیر است:
جدول۳-۲. میزان پایایی سوالات متغیر دیدگاه مدیران

میزان آلفای کرونباخ تعداد پاسخ دهندگان
۶۹۶/۰ ۱۰۰

جدول۳-۳.میزان پایایی سوالات متغیر ایجاد کتابخانه دیجیتال

میزان آلفای کرونباخ تعداد پاسخ دهندگان
۷۹۷/۰ ۱۰۰

با محاسبه آلفای کرونباخ در ۲۴ پرسش بین ۱۰۰پرسشنامه توضیح شده همانطورکه مشاهده میشود میزان آلفای کرونباخ بیش از ۷/۰ بوده است. که نشان دهنده اعتبار خوب سوالات متغیر مستقل و وابسته میباشد.
۳-۶. روش تجزیه و تحلیل داده ها:
در هر پژوهش وقتی اطلاعاتی به صورت داده های خام به دست میآید معمولا آنهارابه صورت مجموعه منظم ردیف میکنند. برای اینکه داده ها به اطلاعات مفید تیدیل شوند لازم است با بهره گرفتن از روش های معین، تلخیص و طبقهبندی شده و به صورت جدول و نمودارهای آماری نشان داده شوند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطیبه شرح زیر استفاده میشود:
۳-۶-۱. آمار توصیفی
در پژوهش حاضر برای توصیف داده های گردآوری شده و مشاهدات با استفاده ازآمار توصیفی و تنظیم جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی،و میانگینبه تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته میشود.
۳-۶-۲.آمار استنباطی:
پس از بررسی توصیفی متغیرها به منظور بررسی فرضیه ها، ابتدا نرمال بودن متغیرها بررسی گردید و پس از اطمینان از نرمال بودن داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین دیدگاه مدیران و کتابداران و ایجاد کتابخانه دیجیتال استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱. مقدمه
دراین فصل داده های گردآوری شده از پرسشنامه ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در آمار توصیفی برای متغیرهای نظیر جنسیت، وضعیت تاهل، سن، وضعیت تحصیلی و سابقه کار ارائه شده است و سپس آمار توصیفی برای سوالات پژوهش ارائه شده است. سپس فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرارگرفته است. بعد از مطالعه و بررسی ادبیات تحقیق به منظور جمعآوری اطلاعات و داده جهت بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال با روش نمونهگیری، نمونه مورد مطالعه شناسایی شد و بین ۱۰۰ نمونه انتخاب شده پرسشنامه توزیع گردید. در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات حاصل از پرسشنامه میپردازیم. به منظور بررسی ابتدا از آمار توصیفی و سپس از آمار استنباطی جهت کشف و بررسی رابطه ها استفاده میکنیم.برای توصیف داده ها از جداول و نمودارها استفاده گردید. سپس برای استنباط و تجزیه وتحلیل ابتدا از آزمون کولوموگراف اسمیرنوف جهت بررسی پارامتریک یا ناپارامتریک بودن نمونه تحت مطالعه استفاده گردید که بعد از تأیید اینکه نمونه از توزیع نرمال پیروی میکند، از آزمون همبستگی پیرسون برای شناسایی و بررسی وجود یا عدم وجود رابطه استفاده گردید. نتایج بررسیها نشان داد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران و ایجاد کتابخانه رابطه مستقیم وجود دارد.
۴-۲. یافته های پژوهش
همواره در تحلیلهای آماری، بررسیهای توصیفی نقش پررنگی دارند. این بررسیها سعی دارند طبیعت جامعه تحت بررسی را در قالب نمودارها، جداول و شاخصهای آماری نمایان کنند تا بدین وسیله به محققین در فهم بهتر مطالب یاری برسانند.
ویژگیهای شخصی که در این تحقیق مورد سوال قرار گرفته جنسیت و سن و میزان تحصیلات و سابقه کار بوده است. در پژوهش حاضر؛ سوال اول در مورد میزان آشنایی ومهارت مدیران و کتابداران باکتابخانه دیجیتال و سوال دوم در مورد امکان دیجیتالی شدن منابع اطلاعاتی موجود درکتابخانه و سوال سوم در مورد میزان موانع ایجاد کتابخانه دیجیتال در کتابخانههای دانشگاه آزاداسلامی میباشد.
۴- ۲-۱. تحلیل داده های جمعیت شناختی
الف. جنسیت :
جدول ۴-۱.توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت پاسخگویان

جنس
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...