۶- نوآوری که یکی از اجزای کلیدی برای بهبود عملکرد است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۷- سودآوری که هدف نهایی هر سازمانی است.
اگرچه نسبت به زمان ارائه این مدل تغییرات بسیاری در صنعت رخ داده است، اما همچنان این هفت شاخص از اهمیت بالایی در عملکرد سازمان برخوردارند. با وجود این، این مدل دارای یکسری محدودیتهای اساسی نیز هست. به عنوان مثال در این مدل به «انعطاف پذیری» که یکی از ضروریات بازارهای دهه اخیر است توجهی نمی شود. همچنین محدودیت دیگر مدل بی توجهی به مشتریان سازمان است.
بخش پنجم:
پیشینه تحقیق
مقدمه
در رابطه با برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و جوانب آن تحقیقاتی انجام شده است که به این تحقیقات در قالب دو دسته بشرح زیر اشاره می گردد:
الف) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
۱) هیراکلیوس، بین تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک از راه مقایسه یادگیری تک حلقه ای و دو حلقه‌ای، تفاوت قائل می شود. از نظر وی، یادگیری تک حلقه‌ای، شبیه به برنامه‌ریزی استراتژیک است و یادگیری دو حلقه ای نیز شبیه به تفکر استراتژیک است. او معتقد است که: یادگیری تک حلقه ای یعنی تفکر در میان مفروضات موجود و بر اساس مجموعه ای ثابت از فعالیت‌های بالقوه اقدام می کند.در مقابل یادگیری دو حلقه‌ای مفروضات موجود را به چالش می کشد و راه حلهای جدید و خلاقانه را توسعه می‌دهد و به فعالیتها و اقدامهای بسیار مناسب منجر می‌شود. هیراکلیوس ادامه می‌دهد که به مانند یادگیری تک حلقه‌ای و دو حلقه ای، برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک در یک فرایند منطقی به یکدیگر مرتبط هستند و به طور کاملاً یکسانی برای مدیریتاستراتژیک اثر بخش، مهم و ضروری هستند (هیراکلیوس،۱۹۹۸).
۲) دو رویکرد تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک به دو انتهای طیف مکتبهای دهگانه استراتژی تعلق دارند. تفکر استراتژیک با مکتب یادگیری تعریف می‌شود که برای محیط غیر قابل درک و پیش بینی مناسب است و برنامه ریزی استراتژیک جزو مکتب برنامه ریزی است که در محیط قابل شناخت و قابل پیش بینی اثر بخش است (ترنر،۱۹۹۸).
ب) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور
۱- طراحی مدل ریاضی فازی برنامه ریزی منابع انسانی، توسط ابراهیم نجفی به راهنمایی عادل آذر در قالب رساله دوره کتری در دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی در سال ۱۳۸۰ انجام یافته است. در این تحقیق، برنامه ریزی نیروی انسانی ارتش بیست میلیونی با دو رویکرد قطعی و فازی مدل سازی ریاضی شده است. نتایج حاصل از مدل CGP و MPMF همگی نشان از بهبود جواب بهبنه مدل فازی نسبت به مدل قطعی دارند. بنابراین توصیه شده با توجه به داده های مبهم و نادقیق بیشتر ارتش بیست میلیونی نسبت به سایر سازمانها، برای مدل سازی ریاضی برنامه ریزی نیروی انسانی با بهره گرفتن از منطق فازی به اندازه گیری هر چه بیشتر پارامترهای نادقیق و مبهم پرداخته شود و این نوع مدل سازی مبنای برنامه ریزی نیروی انسانی قرار گیرد(نجفی،۱۳۸۰).
۲- برنامه ریزی استراتژیک به منظور تحقق اهداف آموزشی دانشگاه یزد، توسط فریدون شاهنوشی به راهنمایی اولیاء در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه یزد، دانشکده صنایع در سال ۱۳۸۴ انجام یافته است. در چکیده تحقیق حاضر آمده است، آموزش بخش مهمی از دانشگاه است که مسئولیت تأمین نیروی متخصص جامعه را به عهده دارد. دانشگاه یزد با عمر کم خویش در حوزه آموزش از زمان تأسیس تاکنون پیشرفتهای شایانی داشته و اکنون قریب ۷۰۰۰ دانشجو در کلیه مقاطع دارد که در ۸۵ رشته تحصیلی تحصیل می کنند. همچنین این دانشگاه حدود ۳۰۰ عضو هیات علمی دارد. این تحقیق برنامه ریزی استراتژیک بخش آموزش داشگاه یزد است که در حوزه آموزش به منظور یافتن راهکارهایی برای رسیدن به اهداف ۵ ساله بخش آموزشی در برنامه چهارم توسعه و رفع مشکلات موجود این بخش انجام شد(شاهنوشی،۱۳۸۴).
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی، کشف حقیقت است. حقیقت نیز برپایه کاوش و تجسس و کشف عوامل منطقی مربوط به خصوصیات اجزای مورد تحقیق قرار دارد. منظور از روش تحقیق علمی پیروی از رویه منظم و سیستماتیکی است که در جریان استفاده از روش های آماری و مرتبط ساختن موضوع تحقیق باید رعایت شود. در واقع روش تحقیق علمی شامل اندازه گیری، ارزیابی، مقایسه عوامل، بررسی اول و موازین قبول شده از طرف دانشمندان برای حل مسائل، و مستلزم قدرت و اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است که به منظور اخذ نتیجه مطلوب، ضمن استفاده از روش های مناسب در تعیین جامعه و نمونه آماری می بایست از ابزار مناسبی که از پایایی و روایی لازم برخودار است استفاده کرد(حسینی کیشانی،۱۳۸۵،ص ۸۹).
برای انجام تحقیق علمی مقدماتی لازم است که در اینجا به اختصار ذکر می گردد:
۱- فرهنگ جامعه باید در سطحی باشد که به کارهای تحقیقاتی بهای لازم را بدهد و برای آن ارزش و اعتبار قائل شود.
۲- برای هر کار تحقیقاتی وجود نیروهای محقق ماهر و مطلع از فنون تحقیقاتی پیشرفته ضروری است.
۳- انجام دادن تحقیق بدون بودجه و تخصیص منابع مالی از طرف سازمانهای دولتی یا خصوصی ممکن نیست.
۴- فعالیتهای تحقیقاتی علاوه بر سازمان درونی هر پروژه تحقیق نیازمند پشتیبانی موسسات تحقیقاتی است.
۵- علاوه بر بودجه مورد نیاز برای هر یک از پروژه های تحقیقاتیف بسته به نوع و ماهیت آنها ابزارهای خاصی نیز مرد احتیاج است که برای مثال می توان از وسایل آزمایشگاهی، ابزارهای اندازه گیری، وسایل نقلیه، رایانه کتاب و مجله و شبکه اطلاع رسانی نام برد.
۶- برای پرداختن به کار تحقیق فراغت خاطر لازم است؛ زیرا اشتغالات فکری مانع کار تحقیق می شود.
۷- ضوابط و مقررات مالی و اجرایی پروژه ها و فعالیتهای تحقیقاتی باید به گونه ای سازمان پیدا کند که تحقیق علمی را تسهیل نموده، محققان را تشویق و ترغیب نماید(حافظ نیا، ۱۳۸۳،ص ۲۵).
روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر نوع روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است.
در تحقیقات توصیفی، محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر این تحقیق، وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دارد وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید(حافظ نیا، ۱۳۸۸، ص۶۰).
در روش پیمایشی، داده ها را از موارد نسبتاً زیادی جمع آوری می کنند. در این روش، مشخصات افراد به عنوان افراد مورد توجه نیست، بلکه با آمارهای کلی سرو کار دارد که نتیجه انتزاع داده هایی است که از موارد متعدد به دست آمده است (بست،۱۳۷۹، ص۱۲۷).
در تحقیق کاربردی، از نتایج تحقیق در تصمیم گیریها و سیاستگزارها و همچنین برنامه ریزیها استفاده می شود(حافظ نیا، ۱۳۸۸، ص۶۰).
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق، تمامی شبکه های بهداشت و درمان موجود در استان هرمزگان را شامل می شود. تعداد شبکه های بهداشت و درمان موجود در استان هرمزگان کلاً ۱۴ شعبه می باشد که در جدول شماره ۳-۱ به تفکیک شعبات آورده شده است.
جدول ۳-۱: جامعه آماری – اطلاعات شبکه های بهداشت و درمان در جامعه آماری

ردیف نام شهرستان تعداد کارکنان
۱ ابوموسی ۳۵
۲ بستک ۳۲۷
۳ بندرعباس
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...