+ ۸.۷۸

Kerosene Stripper Reboiler (Q –۱۰۶)

۵

+ ۷.۵۵

Naphtha Splitter Reboiler (Q –۱۱۷)

۶

+ ۳۸.۳

Crude Preheater Exchanger ( Q – ۱۳۶ )

۷

+ ۷.۶

Crude Preheater Exchanger ( Q – ۱۳۱ )

۸

جدول ( ۵ – ۱) نتایج حاصل از مطالعه ۱
به عنوان نتائج حاصل از این مرحله از شبیه سازی موارد ذیل قابل توجه می باشد.

  • همانطور که در بخش شرح فرایند واحد گفته شد ، جریان گردشی نفت سفید (Kerosene Pump Around , KPA ) ابتدا از ریبویلر برج تفکیک نفتا Naphtha Splitter ( E-117) گذشته و پس از تأمین حــرارت مورد نیـــاز آن وارد مبـــدلهای E-136 A-F می گردد. در مبدلهای E–۱۳۶ نیز بخش دیگری از حرارت خود را به نفت خام ورودی داده باعث پیــش گــرم شدن خــوراک برج تقطــیر اصلی می شود.

با توجه به این بخش از شبیه سازی بار حرارتی مورد نیاز KPA تقریبــاً بــرابــر ۴۶ مگا وات است. از این مقدار حدود ۸ مگا وات به مصرف Naphtha Splitter Reboiler (Q –۱۱۷) رسیده و مابقی که حدود ۳۸ مگا وات است بایستی توسط خوراک ورودی در مبدلهای E – ۱۳۶ A-F جذب گردد. ولی توان حرارتی این مبدلها طبق طراحی ۷/۲۸ مگاوات است بنابر این مبدلهای یاد شده توان کافی برای جذب مقدار حرارت لازم از نفت سفید گردشی را نخواهند داشت. این امر ضمن مختل نمودن عملکرد Kerosene Pump Around Cooler باعث عدم دستیابی به دمای پیش گرمایش مــورد نظـر نفــت خــام ورودی می گردد که خود موجب افزایش بار حرارتی کوره خواهد شد. کم شدن میزان جذب حرارت از نفت سفید گردشی همچنین سبب عدم دستیابی به شیب دمایی لازم در طول برج تقطیر می شود. به هم خوردن شیب دمایی در طول برج خود باعث به هم خوردن شرایط کمّی و کیفی محصولات خواهد گردید. این امر یکی از موانع دستیابی به ظرفیت مورد نظر می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بنابر این :
توان مبدلهای حرارتی E – ۱۳۶ A-F گلوگاه ( Bottle Neck ) افزایش ظرفیت بوده و محدود کننده است.

  • یکی دیگر از مشکلاتی که واحد یاد شده پس از انجام تغییرات و افزایش ظرفیت با آن مواجه گردید این است که به دلیل افزایش ظرفیت واحد به فاز بخار تشکیل شده در برج نیز افزایش یافته است. این امر سبب افزایش ترافیک بخار و بالارفتن سرعت آن در برج گردیده است. بالارفتن سرعت بخار در برج خود باعث بروز مشکلاتی از قبیل افت فشار و نیز بروز پدیده طغیان (Flooding) می گردد. نمودارهای (۵ – ۱۰ ) و (۵ – ۱۱) به ترتیب پروفیل دبی مولی جریانهای مایع و بخار را در طول برج تقطیر اصلی در وضعیّتهای قبل و بعد از افزایش ظرفیّت نشان می دهند.

لذا:
بروز پدیده Flooding به عنوان یکی دیگر از گلوگاههای افزایش ظرفیّت بوده و محدود کننده است.
نمودار ۵- ۱۰) پروفیل دبی مولی بخار و مایع درون برج تقطیر اتمسفری قبل از افزایش ظرفیت
( با ظرفیت ۱۳۰۰۰۰ بشکه در روز)
نمودار ۵- ۱۱) پروفیل دبی مولی بخار و مایع درون برج تقطیر اتمسفری بعد از افزایش ظرفیت
( با ظرفیت ۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز)

  • همانطور که در بند ۱ فوق ذکر گردید به دلیل پایین بودن توان تبادل حرارتی مبدلهای E-136 دمای پیش گرمایش مــورد نظـر نفــت خــام ورودی تأمین نمی گردد. این امر سبب افزایش بار حرارتی کوره می شود. به طوریکه بار حرارتی مورد نیاز کوره در این وضعیّت حدود ۱۱۴ مگاوات برآورد میگردد و این در حالی است که توان طراحی کوره فقط ۹۸ مگاوات است. بنابراین کوره توان تأمین بار حرارتی اضافه را نخواهد داشت.

لذا :
بار حرارتی کوره یکی دیگر از تنگناهای افزایش ظرفیت بوده و محدود کننده است.
شکل ۵- ۷) محیط اصلی شبیه سازی (Main Case)

شکل ۵- ۸) بخش پیش گرمایش نفت خام- در پروه افزایش ظرفیّت ظرف نمک زدا (Desalter) نیز اضافه گردید.
شکل ۵- ۹) کوره و برج تقطیر اتمسفری- همانطور که مشاهده می شود در پروژه افزایش ظرفیت Pre-Flash Drum ، پمپ P-132 و مبدل E-131 نیز اضافه گردیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...