MAP

۴

پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۶ ) روایی[۲۵۹] و پایایی[۲۶۰] پرسشنامه
یکی از مهم ترین جنبه های هر تحقیق ، مناسب بودن ابزار اندازه گیری آن است . هر نوع ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق به تواند داده های مناسب با تحقیق را گرد آوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها ، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد. بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه گیری بسیار مهم می باشد که به شرح آن ها پرداخته می شود.
۳-۶-۱) روایی پرسشنامه
مفهوم روایی به این پرسش پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. به عبارت دیگر روایی اندازه گیری عبارتست از میزانی که ابزار مورد نظر آن چه را برای اندازه گیری آن تخصیص یافته است را اندازه بگیرد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت . روایی انواع مختلفی دارد و شامل روایی صوری، روایی محتوا، روایی پیش بینی، روایی سازه و … می‌باشد. (مؤمنی، ۱۳۸۶، ص۳۶) در این تحقیق از میان انواع مختلف روش‌های تعیین اعتبار اندازه گیری روایی از روایی سازه استفاده شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۲) پایایی پرسشنامه
پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزاز اندازه گیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. ضریب پایایی نشان گر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی ویا ویژگی های متغیر آن را می سنجد .برای محاسبه پایایی ، شیوه های مختلفی به کار برده می شود ،از آن جمله می توان به اجرای دوباره آزمون(روش بازآزمایی)، روش موازی(همتا)، روش تصنیف(دو نیمه کردن) و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات ، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که به وسیله نرم افزار SPSS برای مجموعه سوالات مربوط به هر متغیر،محاسبه گردیده است . در عمل برای محاسبه ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ ،ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون[۲۶۱] گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ،ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد . سپس با بهره گرفتن از فر مول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود.
δj2 = واریانس نمرات هر بخش آزمون
j = تعداد بخش های آزمون
rα = ضریب پایایی کل آزمون
پایایی پرسش های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر ، با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ به صورت جدول (۳-۳) می باشد . جدول تفصیلی مربوط به متغیر ها در پیوست آورده می شود .
جدول ۳-۳ )جدول پایایی مربوط به سوالات پرسشنامه

متغیر

تعداد سوالات

ضریب آلفای کرونباخ به درصد

منابع شرکت

۱۰

۷۸

قابلیت های شرکت

۱۰

۷/۷۲

استراتژی های بازاریابی

۱۱

۱/۷۳

مزیت رقابتی

۴

۶/۸۱

عملکرد مالی

۳

۴/۸۶

عملکرد بازار

۴

۷/۸۵

کل پرسشنامه

۴۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...