تمرکز مراکز بهداشتی- درمانی

e8

در روند انجام مدل، به دلیل اینکه با در نظر گرفتن عامل مذهبی- فرهنگی، مدل مورد نظر اجرا نمی­شد و تنها دو گویه آخر که مربوط به تمرکز موزه­ها و بناهای تاریخی و همچنان تمرکز کتابخانه ­ها و کتاب­های منتشره و مطبوعات اجرا می­شد که این دو گویه تأثیر مثبت عوامل دیگر را از بین می­برد و با توجه به اینکه به طور غیر مستقیم در بخش­های دیگر پرسشنامه از این گویه ­ها استفاده شده است، به این نتیجه رسیدیم که عامل آخر از بین عوامل موثر بر عدم تعادل­فضایی حذف شود. طبق مدل تحلیل عاملی تأییدی که در نمودار ۴-۱۵ مشاهده می­ شود، همه عوامل به غیر از عامل طبیعی دارای بار عاملی بالایی هستند. همچنان­که از مدل بر می ­آید اکثر بار عامل­ها برای گویه ­ها، بالای ۳۰/۰ می­باشد و از بین ۳۷ گویه تنها ۷ گویه بالای ۳۰/۰ نبودند که نشان می­دهد معرف­های مکنون به خوبی روی گویه ­ها بار شده ­اند. همانطور که در نمودار مشهود است بیشترین عواملی که در عدم تعادل فضایی موثر است مربوط به حاکمیت نظام بسیط متمرکز و اقتصاد متکی بر نفت و تمرکز فعالیت­ها در کلان­شهرها در مقیاس کشوری، و تمرکز خدمات مانند بانکداری، مراکز عمده حسابداری، حقوقی، مراکز بهداشتی و درمانی و… و گسیختگی توپوگرافیک و وجود فضاهای نامتجانس در سطح استان می­ شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل پنجم: آزمون فرضیات و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
یافته­های تحقیق، حاصل بررسی و تحلیل داده ­های ثانویه از سالنامه آماری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، استانداری و مرکز آمار ایران در مرحله اول، و داده های ۱۱۷ پرسشنامه­ تکمیل شده در استانداری استان خراسان­رضوی، راه و شهرسازی استان خراسان­رضوی، شهرداری­ های استان و نخبگان و دانشگاهیان است. در بخش تحلیل جمعیتی شبکه­شهری از شاخص­ های نخست شهری (دو شهر، چهار شهر، چهارشهر مهتا و موماو و الوصابی)، شاخص تمرکز هرفیندال، آنتروپی و عدم تمرکز هندرسون، قبل و بعد از تقسیمات استان خراسان بزرگ استفاده گردید که شاخص­ های محاسباتی در دو مقطع، نشان­دهنده وجود نخست شهری است، هر چند شاخص ­ها بدون در نظر گرفتن تقسیمات شرایط بهتری داشته اند و نخست­شهری میزان کمتری را نشان می­دهد اما اختلاف چندانی در شاخص ­ها وجود ندارد و همچنان نخست­شهری با شدت ادامه دارد و عدم تعادل در شبکه­شهری به چشم می­خورد. ضمن اینکه در سال­های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ ضریب q بزرگ­تر از ۱ می­باشد، که نشان­دهنده این است که الگوی جمعیتی از مدل رتبه- اندازه تبعیت نمی­کند. در بخش تحلیل عملکردی شبکه­شهری، جهت سطح­بندی شهرهای استان خراسان رضوی با متغیرهایی در زمینه ها و گروه ­های مختلف که ظاهراً بی­ارتباط بودند مواجه بودیم که به کمک تکنیک تحلیل عاملی، به تفسیر روابط میان متغیرها و ترکیب بهینه آن­ها در قالب ۵ عامل معنادار دست پیدا کردیم و نهایتاً نوعی رتبه ­بندی از شهرهای استان خراسان­رضوی به ترتیب جدول ۴-۱۰ و پیوست ب آمده است.
در بخش پرسشنامه­، از عوامل موثر بر عدم تعادل فضایی استان خراسان­رضوی طبق مدل تحلیل عاملی تأییدی، عامل زیربنایی و اقتصادی بیشترین تأثیر را در عدم تعادل فضایی داشته است.
نتایج مدل به صورت خلاصه در جدول زیر آمده است:
جدول ۵-۱ نتایج مدل تحلیل عاملی تأییدی

عامل اصلی

ابعاد

نتیجه

گویه ها

نتیجه

ابعاد

نتیجه

گویه ها

نتیجه

عدم تعادل فضایی

سیاسی (۷۰/۰)

تأثیرگذار

گویه ۱

تأثیرگذار(۷۸/۰)

اجتماعی
(۳۳/۰)

تأثیرگذار

گویه ۱

بی­تأثیر (۰۵/۰)

گویه ۲

بی تأثیر (۲۷/۰)

گویه ۲

بی­تأثیر (۲۶/۰)

گویه ۳

بی­تأثیر (۱۷/۰-)

گویه ۳

تأثیرگذار (۰۶/۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...