در این مرحله ضریب اهمیت معیارهای مختلف در تصمیم ­گیری، به صورت ذیل تعریف می­ شود:
که در صورتی که از اعداد فازی مثلثی استفاده شود، هر یک از مولفه­های (وزن هر معیار) به صورت و در صورتی که از اعداد فازی ذوزنقه­ای استفاده شود، هر یک از مؤلفه­ های به صورت تعریف خواهند شد.
اگر کمیته تصمیم­گیرنده دارای عضو باشد و ضریب اهمیت امین تصمیم­گیرنده (عدد فازی مثلثی) به ازای باشد، رتبه ­بندی فازی ترکیبی را می­توان از روابط زیر به دست آورد:
اگر کمیته تصمیم­گیرنده دارای عضو باشد و ضریب اهمیت امین تصمیم­گیرنده (عدد فازی ذوزنقه­ای) به ازای باشد، رتبه ­بندی فازی ترکیبی را می­توان از روابط زیر به دست آورد:
مرحله ۳: بی­مقیاس کردن ماتریس تصمیم­فازی
زمانی که ها به صورت فازی هستند، مسلماً ها نیز فازی خواهند بود. برای بی­مقیاس کردن به جای محاسبات پیچیده در روش شباهت به گزینه ایده­آل کلاسیک، در این مرحله از تغییر خطی[۱۱۲] برای تبدیل مقیاس معیارهای مختلف به مقیاس قابل مقایسه استفاده می­ شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اگر اعداد فازی به صورت مثلثی باشند، درایه­های ماتریس تصمیم بی­مقیاس برای معیارهای مثبت و منفی به ترتیب از روابط زیر محاسبه می­ شود:
که در این روابط:
اگر اعداد فازی به صورت ذوزنقه­ای باشند، درایه­های ماتریس تصمیم بی­مقیاس برای معیارهای مثبت و منفی به ترتیب از روابط زیر محاسبه می­ شود:
که در این روابط:
بنابراین ماتریس تصمیم فازی بی­مقیاس شده به صورت زیر به دست می ­آید:
و یا:
که m بیانگر تعداد گزینه­ ها و n بیانگر تعداد معیارها می­باشد.
مرحله چهارم: تعیین ماتریس تصمیم فازی وزن­دار
با توجه به وزن معیارهای مختلف، ماتریس تصمیم فازی وزن­دار از ضرب کردن ضریب اهمیت مربوط به هر معیار در ماتریس بی­مقیاس شده فازی به صورت زیر به دست می ­آید:
که بیان کننده ضریب اهمیت معیار می­باشد.
بنابراین ماتریس تصمیم فازی وزن­دار به صورت زیر خواهد بود:
و یا:
اگر اعداد فازی به صورت مثلثی باشند، برای معیارهای با جنبه مثبت و منفی به ترتیب داریم:
اگر اعداد فازی به صورت ذوزنقه­ای باشند، برای معیارهای با جنبه مثبت و منفی به ترتیب داریم:
مرحله ۵: یافتن حل ایده­آل فازی[۱۱۳](FPIS,A*) و حل ضد ایده­آل فازی[۱۱۴](FNIS,A-)
حل ایده­آل فازی و حل ضد ایده­آل فازی به ترتیب به صورت زیر تعریف می­شوند:
که بهترین مقدار معیار از بین تمام گزینه­ ها و بدترین مقدار معیار از بین تمام گزینه­ ها می­باشد. این مقادیر از روابط زیر به دست می­آیند:
گزینه ­هایی که در و قرار می­گیرند، به ترتیب نشان دهنده گزینه­ های کاملاً بهتر و کاملاً بدتر هستند.
مرحله۶: محاسبه فاصله از حل ایده­آل و ضد ایده­آل فازی
فاصله هر گزینه از حل ایده­آل و ضد ایده­آل فازی به ترتیب از روابط زیر قابل محاسبه است:
فاصله بین دو عدد فازی است که اگر و دو عدد فازی مثلثی باشد، فاصله دو عدد برابر است با:
همچنین اگر و دو عدد فازی ذوزنقه­ای باشد، فاصله دو عدد برابر است با:
قابل ذکر است که و اعداد قطعی هستند.
مرحله۷: محاسبه شاخص شباهت
شاخص شباهت از رابطه زیر محاسبه می­ شود:
مرحله ۸: رتبه ­بندی گزینه­ ها
در این مرحله با توجه به میزان شاخص شباهت، گزینه­ ها رتبه ­بندی می­شوند به طوری که گزینه­ های با شاخص شباهت بیشتر در اولویت قرار دارند(عطایی، ۱۳۸۴).
۲-۱۳ خلاصه فصل
همان طور که در بخش مقدمه ذکر شد، سازمانها در انتخاب پیمانکاری که قابلیتهایشان متناسب با نیاز­های آنها باشد به چالش افتاده اند. لذاانتخاب پیمانکار یکی از مهمترین بخش­های فرایند برون سپاری فعالیت­ها است و در صورتی که در این کار، انتخاب سلیقه­ای جای استفاده از روش­های علمی را بگیرد ضرر و زیان­های زیادی متوجه سازمان خواهد شد. در ابتدای فصل سعی شد تا تعاریفی از پروژه و پیمانکاران عمومی ارائه شود، سپس مروری بر معیارهای انتخاب پیمانکار انجام گرفت. پژوهشگران زیادی در زمینه انتخاب پیمانکار کار کرده اند که برخی از آنها خود صاحب یک مدل جدید هستند و برخی تحقیقات خود را بر پایۀ مدل های پژوهشگران پیشین انجام داده­اند. در ارزیابی پیمانکاران، تصمیم گیران با شرایط عدم اطمینان روبرو هستند، از این رو بخشی از این فصل به معرفی و تشریح منطق فازی اختصاص داده شد و در ادامه به روش­های تصمیم ­گیری چند معیاره مطرح شدند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه:
طرح و روش اجرای تحقیق باید از مجرای نظری و منطقی یا استدلال عبور نماید. دست­یابی به هدف اصلی تحقیق زمانی که جستجوی شناخت با روش­شناسی درست صورت پذیرد میسر خواهد بود. روش شناسی (فارغ از ابعاد فلسفی آن) به مجموعه ­ای به هم پیوسته از قواعد، اصول و شیوه ­های معمول در یک رشته از دانش اطلاق می­ شود ( خاکی، ۱۳۸۳). به عبارت دیگر، منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص گردد چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاص لازم است. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق­تر، آسان­تر، سریع­تر و ارزان­تر در دست­یابی به پاسخ­هایی برای پرسش یا پرسش­های تحقیق مورد­نظر یاری رساند ( نادری و نراقی، ۱۳۷۵).
در این فصل به منظور پاسخ به سؤالات تحقیق و بر اساس آنچه در فصل قبل، شناسایی و گردآوری گردید به معرفی نوع تحقیق، جامعه آماری، ابزار گردآوری داده ­ها، تکنیک­ها و نرم­افزارهای بکار گرفته شده در پژوهش جهت حل مسأله،‌ اشاره خواهد شد.
۳-۱ روش تحقیق
۳-۱-۱ نوع تحقیق بر مبنای هدف
این تحقیق از نظر هدف تحقیق از نوع تحقیق کاربردی به حساب می ­آید. زیرا اولاً این پژوهش تئوری­های آزموده شده در جوامع دیگر را به منظور شناسایی و حل مسائل در جامعه آماری خود مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است؛ و ثانیاً بیشتر به شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار مدیران و تصمیم­ گیران پرداخته و علل بروز رفتار را کمتر مورد توجه قرار داده است. تحقیقات کاربردی بیشتر بر موثرترین اقدام تاکید دارند و علت ها را کمتر مورد توجه قرار می­ دهند.
۳-۱-۲ نوع تحقیق بر اساس روش
با توجه به اینکه در این پژوهش هدف شناسایی عوامل و معیارهای موثر بر رتبه ­بندی پیمانکاران و میزان اهمیت هر یک از آنهاست، بنابراین می توان تحقیق را در قالب تحقیقات توصیفی طبقه ­بندی نمود. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش­هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده ­های مورد بررسی است. از آنجایی که جهت جمع­آوری اطلاعات لازم برای تکمیل این تحقیق از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است می­توان گفت که این تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی است. بطور کلی این تحقیق، از لحاظ روش های تحلیل اطلاعات توصیفی و از لحاظ روش های جمع آوری اطلاعات پیمایشی است.
۳-۲ قلمرو تحقیق
عموماً در هر تحقیقی لازم است که اطلاعاتی در زمینه محیط مورد تحقیق و اینکه این تحقیق در چه فاصله زمانی صورت گرفته ارائه شود. بنابراین در این قسمت به بیان چارچوب های زمانی، مکانی و موضوعی می­پردازیم.
۳-۲-۱ قلمرو زمانی
این تحقیق از زمان شروع مطالعات مقدماتی تا مرحله تجزیه و تحلیل داده ­ها حدوداً ۵ ماه (۱/۲/۹۰تا۳۰/۶/۹۰) به طول انجامید.
۳-۲-۲ قلمرو موضوعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...