۱-۱۳٫ پیشگیری
آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولیدی برای درمان افرادی که در کمتر از ۳ هفته از شروع بیماری با فرد بیمار برخورد داشته‌اند توصیه می‌شود. در آمریکا، کلیه افراد در تماس با بیمار شامل: تمام اعضای خانواده و دیگر نزدیکان و افراد مرتبط با خانواده نظیر پرستاران، بدون در نظر گرفتن سن و وضعیت واکسیناسیون آنها، باید تحت رژیم پیشگیری با آنتی‌بیوتیک قرار گیرند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در انگلستان و استرالیا نوزادانی که کمتر از سه دوز واکسن DTaP[105] دریافت نموده‌اند، مادران در آخرین ماه بارداری، کودکان و یا بزرگسالان که در مراکز درمانی و بهداشتی کار می‌کنند در صورت تماس با بیماران جزء افراد با ریسک بالا به شمار می‌آیند.
افراد غیرایمن که در تماس با بیماران هستند و یا اینکه بیماری در آنها شروع شده است باید واکسن سیاه‌ سرفه دریافت کنند. در کتاب قرمز[۱۰۶] سال ۲۰۰۶ توصیه شده است که کودکانی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند زمانیکه از آخرین واکسیناسیون آنها بیش از ۶ ماه گذشته است می‌بایست قبل و یا هنگام تماس با بیمار دوز چهارم از واکسن را دریافت کنند. اطفال کمتر از ۷ سال که چهار دوز واکسن را دریافت کرده‌اند زمانیکه از تجویز دوز چهارم آنها بیش از ۳ سال گذشته باشد قبل و یا هنگام تماس با بیمار باید یک دوز دیگر از واکسن DTaP را دریافت نمایند. راهنمای ایمنی‌سازی ملی انگلستان و استرالیا توصیه می‌کند که کودکان غیرواکسینه و یا با واکسیناسیون ناقص باید واکسن DTaP را دریافت نمایند (۲۰و ۴۶).
۱-۱۳-۱٫ راهبردهای بالقوه در مهار بیماری سیاه‌سرفه در اوایل نوزادی
برنامه‌های واکسیناسیون سیاه‌سرفه به طور قابل توجهی در سراسر جهان متفاوت است اما هیچ یک واکسیناسیون را زودتر از ۶ هفته پس از تولد نوزاد شروع نمی‌کنند. برنامه واکسیناسیون کشورهای مختلف در جدول ۱-۴ آورده شده است.
جدول ۱-۴٫ جدول واکسیناسیون سیاه سرفه در کشورهای مختلف

کشورها نوع واکسن محتوی سیاه سرفه برنامه ایمنی اولیه دوز بوستر dTp توصیه شده به بالغین
سازمان جهانی بهداشت (WHO) DTwP ۶, ۱۰, ۱۴ هفتگی خیر
ایران DTwP ۲, ۴, ۶ ماهگی خیر
استرالیا ترکیب- DTaP ۲, ۴, ۶ ماهگی بله
برزیل ترکیب- DTwP ۲, ۴, ۶ ماهگی خیر
کانادا ترکیب- DTaP ۲, ۴, ۶ ماهگی بله
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...