در این فصل با توجه به مطالب گفته شده در فصول قبل یک مدل کلی برای مدل­سازی تخصیص نیروی انسانی به تیم­های توسعه محصول جدید پیشنهاد می­ شود، سپس به تشریح مراحل موردنیاز برای حل این مدل می­پردازیم. روش حل شامل فرایندهای AHP فازی، ارزیابی روابط میان­فردی توسط آزمون شخصیتی MBTI ، روش برنامه­ ریزی آرمانی فازی و الگوریتم ژنتیک می­باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۲- تعریف مسأله
یکی از رویکردهای مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی است که از مهم­ترین وظایف آن ایجاد تیم پروژه و بررسی روند تکامل آن است. تیم از مجموعه ­ای از افراد با هدف مشترک تشکیل می­ شود که پس از شکل­ گیری یک پروژه براساس تخصص­های مختلف گردهم آمده، هریک بخشی از پروژه را عهده­دار می­شوند و پس از آن نیز از تیم جدا می­شوند. به طور خلاصه، تیم تخصصی ابزار یا وسیله­ای موثر است که افراد متخصص یک سازمان ( حتی متعلق به چند سازمان ) را گردهم می ­آورد تا اطلاعات رد و بدل کنند، نظرات جدید ارائه کنند و به حل مسائل و هماهنگی کارهای پروژه بپردازند. آغازکار این تیم­ها بسیار وقت­گیر است، چون اعضا باید همدیگر را بشناسند و از تخصص و شیوه اندیشه یکدیگر آگاه گردند. اما با توجه به اهمیت این موضوع که در فصل­های پیشین نیز به آن اشاره شد، شکل­ گیری اصولی و موثر تیم­ها حتی اگر زمان زیادی از سازمان­ها بگیرد، بهتر است که به بهترین شکل صورت پذیرد. زیرا نتایج استفاده از تشکیل تیم­ها به صورت سازمان­دهی­شده، در افزایش بهره­وری پروژه­ ها و سازمان­ها کاملاً مشهود است.
ما نیز در این تحقیق مسأله­ای را معرفی می­کنیم که به تخصیص افراد یک سازمان به پروژه­ های توسعه محصول جدید می ­پردازد. هدف مسأله بیشینه­سازی توانایی فنی و روابط میان­فردی مجموعه افراد است. تعداد افراد، پروژه­ ها و مهارت ­ها، قطعی و مشخص است. هر فرد با افراد دیگر در ارتباط بوده، تعدادی مهارت را می ­تواند انجام دهد و برای هر مهارت زمان دردسترس مشخصی دارد. هر پروژه برای هر مهارت زمان موردنیاز مشخصی دارد. در ادامه به ارائه مدل ریاضی و روش حل متناسب با آن می­پردازیم.
۳-۳- ارائه مدل ریاضی پیشنهادی
۳-۳-۱- اندیس­ها
m : مجموعه افراد
k : مجموعه مهارت ­ها
p : مجموعه پروژه­ ها

۳-۳-۲- پارامترهای ورودی
اگر فرد m توانایی ( یا تجربه ) انجام مهارت k در پروژه p را داشته باشد.
در غیر این صورت
amkp =
rmm’ : رابطه میان‌فردی m و m’ ( عددی است بین صفر و یک ) که از آزمون شخصیتی MBTI به دست می‌آید و در تابع هدف دوم کاربرد دارد.
wm : وزن نهایی هر فرد مرتبط با معیارهای ازپیش تعیین‌شده، که از روش AHP فازی به دست آمده است و در تابع هدف اول کاربرد دارد.
Tkp : میزان زمانی که پروژه p از مهارت k نیاز دارد.
Fmk : میزان زمان آزادی که فرد m در مهارت k دارد.
۳-۳-۳- متغیرهای تصمیم ­گیری
اگر فرد m از مهارت k در پروژه p استفاده کند.
در غیر این صورت
ymkp =
اگر فرد m در پروژه p به کار گرفته شود.
در غیر این صورت
xmp =
زمان تخصیص یافته فرد m از مهارت k به پروژه p = zmkp
۳-۳-۴- مدل ریاضی
( ۳-۱ )
( ۳-۲ )
( ۳-۳ )
( ۳-۴ )
( ۳-۵ )
( ۳-۶ )
( ۳-۷ )
( ۳-۸ )
( ۳-۹ )
از آن جایی که مدل غیرخطی است، برای خطی­کردن آن موارد زیر را در نظر می­گیریم:
( ۳-۱۰ )
۳-۳-۵- تحلیل مدل
- تابع هدف (۳-۱ ) تضمین می‌کند که افرادی را برای هر پروژه انتخاب می‌کنیم که بیشتر از بقیه، نیازمندی‌های آن پروژه را برآورده می‌کنند.
- تابع هدف ( ۳-۲ ) به این منظور به کار می‌رود که کارکنانی با بیشترین و بهترین روابط بین‌فردی انتخاب شوند.
- محدودیت ( ۳-۳ ) بیان می­ کند که مجموع زمان تخصیص­یافته به تمام افراد به ازای هر پروژه و مهارت، باید بیشتر از زمان مورد نیاز برای هر پروژه و مهارت باشد.
- محدودیت ( ۳-۴ ) بیان می­ کند که مجموع زمان تخصیص­یافته به هر فرد در تمام پروژه ها ( به ازای هر فرد و مهارت)، باید کمتر از میزان زمان آزاد هر فرد باشد.
-محدودیت ( ۳-۵ ) و ( ۳-۶ ) تضمین می­ کنند که اگر فرد m برای انجام مهارت k به پروژه p اختصاص یابد، مستلزم این است که فرد m در پروژه p به کار گرفته شود و هم­چنین توانایی انجام مهارت k را داشته باشد.
- محدودیت ( ۳-۷ ) نیز نشان می­دهد که تنها به هر فردی که برای مهارت k در پروژه p به کار گرفته شده است، زمان تخصیص پیدا می­ کند.
۳-۴- روش حل
روش حل در این پژوهش شامل دو مرحله اصلی است، یکی قبل از ورود به مدل و دیگری حل مدل. با توجه به این که بعضی از مقادیر اولیه مسأله یعنی ماتریس مقایسات زوجی و نوع شخصیت هر فرد داده ­های خام هستند، ابتدا باید طی فرایندی پردازش شده و سپس وارد مدل شوند. این فرایندها شامل روش AHP فازی و استفاده از مقادیر روابط میان­فردی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
در آخر نوبت به حل مدل می­رسد، که به این منظور روش برنامه­ ریزی آرمانی فازی و الگوریتم ژنتیک را شرح خواهیم داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...