منابع دانشگاهی برای مقاله و پایان نامه : شناسایی ابعاد موثر در موفقیت نظام مدیریت ارتباط با مشتری ... |
![]() |
شرکت فایرست ویو، ابزاری را برای سنجش آمادگی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری توسعه داده است. در این ابزار هشت عامل را مورد سنجش قرار داده و بر اساس آن میزان آمادگی سازمان را در این حوزه میسنجد. همان طور که در شکل زیر هم مشخص است این حوزههاعبارتاند از: شناسایی مشتریان، استراتژی، اهداف سازمانی، شناخت ذینفعان، فرایند، فناوری، بهکارگیری و سنجش.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل ۲-۸- مدل First Wave(http://www.first Wave.net)
شرکت مشاورهای ACCPAC ابزاری را برای سنجش آمادگی مدیرت ارتباط با مشتری توسعه داده است که در آن بر اساس چهار مورد مراقبت از مشتری، بازاریابی، اتوماسیون نیروی فروش و نیز سؤالاتی در مورد کل سازمان آمادگی در این زمینه را مورد سنجش قرار میدهد (http://www.first Wave.net).
۲-۲۶-۶- مدل شرکت TGO
شرکت مشاوره TGO که در زمینه پیادهسازیسیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری و ERP فعالیت میکند، ابزاری را توسعه داده است که بر اساس حوزههای زیر آمادگی سازمان در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری را میسنجد:
منابع لازم برای اجرای مدیریت ارتباط با مشتری
اهداف سازمانی
فلسفه مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان
میزان تجربه در موارد مواجهه با مشتری
زیرساخت فناوری اطلاعات
آموزش
پشتیبانی نرمافزار
سنجش نتایج
پیشبینی آینده (http://www.tgo.ca).
۲-۲۶-۷- مدل شرکت Atfocus
شرکت Atfocus نیز برای سنجش میزان آمادگی سازمان در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری، پرسشنامهای طراحی کرده است که این ابزار عوامل زیر را مورد توجه قرار داده است:
موقعیتیابی استراتژیک
اثربخشی و کارایی عملیات
مدیریت عملکرد (http://www.atfocus.ca).
۲-۲۶-۸- مدل پاین و فرو[۳۳]
پاین و فرو در سال ۲۰۰۵ طی یک هم اندیشی با متخصصان باتجربه در زمینه اجرای مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری اطلاعات، فرآیندهای بین وظیفهای خاصی را برای مدیریت ارتباط با مشتری تعریف کردند که شامل: ۱- توسعه استراتژی ۲- ایجاد ارزش ۳- ادغام بین کانالها ۴- مدیریت اطلاعات ارزیابی عملکرد، هست. بر مبنای همین دیدگاه این محققان مدلی را برای مدیریت ارتباط با مشتری ارائه کردند که دارای دو بعد اصلی میباشد که شامل چهار مؤلفه کلیدی اجرای مدیریت ارتباط با مشتری و پنج فرایند بین وظیفهای[۳۴] مدیریت ارتباط با مشتری میشود، که در شکل زیر نشان داده شده است (سید جوادین، ۱۳۸۶، ص ۴).
شکل ۲-۹- مدل پاین و فرو (سید جوادین، ۱۳۸۶، ص ۱۳)
۲-۲۶-۹- مدل سنجش قابلیت CRM (CRM - CA)
گروه متا[۳۵] که یکی از شرکتهای معتبر در زمینه مشاوره و تحقیقات CRM است مدلی برای سنجش قابلیتهایCRM (CRM-CA) توسعه داده است که دو جنبه زیر را بررسی میکند:
۱- آمادگی (درجه آمادگی برای اجرای برنامههایCRM)
۲- بلوغ (درجه ثبات برای اجرای فرآیندها و برنامههایCRM)
هدف از این ابزار، پیشبینی نقاط ضعف برنامه CRM و تسهیل نمودن استراتژی کاهش ریسک در زمینه برنامه ریزی و بودجهبندی برنامه CRM است. این مدل بررسی میکند که یک سازمان بر اساس فرآیندهای استانداردشده و قابلاستفاده مجدد، مشروعیت[۳۶]، ارگانیک شرکت، مقدار تعهّد و یکپارچگی فرآیندهایCRM کجا واقع شده است. این روش به طور عمده بر روی فرآیندهای داخلی و قابل پیشبینی بودن فرآیندها و نتایجشان متمرکز است و کمتر بر محتوا و اثرات فعالیتها و قابلیتهایCRM در بازاریابی، فروش و خدمات به مشتری تکیه کرده است (خانلری، ۱۳۸۵).
۲-۲۶-۱۰- مدل بلوغ مدیریت ارتباط با مشتری گارتنر[۳۷]
مؤسسه تحقیقات گارتنر برای تدوین مدلی جهت سنجش بلوغ CRM، هشت صفت مختلف را مورد بررسی قرار داده است. این شرکت با بهره گرفتن از مدل های دیگر و نیز با بهرهگیری از تجزیه و تحلیلهای موردی، بلوغ CRMشرکتها را رتبهبندی نموده است. مدل مذکور، هشت عامل اساسی را برای موفقیت در زمینه CRM در نظر میگیرد. این عوامل عبارتند از: (خانلری، ۱۳۸۵)
۱- چشمانداز CRM | ۵- فرآیندها |
۲- استراتژی CRM | ۶- اطلاعات |
۳- تعامل پیوسته با مشتریان ارزشمند | ۷- تکنولوژی |
۴- مشارکت سازمانی |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-11] [ 03:25:00 ب.ظ ]
|