با توجه به اینکه طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ حدود ۱۳۷۶ تن انواع پوشاک به ارزش ۱۵ میلیون و ۲۵۷ هزار دلار وارد کشور شده است. واردات پوشاک نسبت به سال قبل ۵/۴۹ درصد کاهش وزنی و ۳/۸۸ درصد افزایش ارزشی داشته است. پوشاک در تاریخ مورد گزارش تنها ۰/۰۴ درصد از سهم واردات کل کشور را به خود اختصاص داده که این سهم البته در سال گذشته نیز ۰/۰۳ درصد بوده است. دربازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۴۵۶ تن پوشاک با ارزش ۱۴ میلیون و ۶۸۸ هزار دلار وارد کشور شده است. سه کشور عمده مبدا واردات انواع پوشاک طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب شامل امارات متحده عربی، چین و ایتالیا است(www.pooshak.com). صنعت ورزش با ارزشی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان، صنعتی وسیع و در حال رشد است. با اینکه این صنعت تحت تأثیر رکورد جهانی قرارگرفته است، همچنان فرصت‌ها در حال شکل گیری هست به‌ویژه “فرصت‌های مهیج و بسیار با ارزش برای طرفداران ورزش، تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی” به وجود می‌آیند (پلانکت[۵], ۲۰۰۹). با توجه به آمارهای اعلام شده توجه به تولیدات صنعت پوشاک ازجمله از نوع ورزشی و شناسایی عوامل موفقیت و به‌کارگیری این عناصر به‌طور کاربردی، امر بسیار مهمی محسوب می‌شود که محقق به بررسی آن پرداخته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱ –۴ اهداف تحقیق
بر این اساس، اهداف به‌صورت زیر مطرح می‌گردند:
هدف اصلی:
شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصولات جدید پوشاک ورزشی
اهداف فرعی:

    • اولویت‌بندی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصولات جدید صنعت پوشاک ورزشی

۵-۱ - سوا لات تحقیق
سؤالات تحقیق به‌صورت زیر مطرح می‌گردند.
سؤال اصلی:
عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصولات جدید صنعت پوشاک ورزشی کدامند؟
سؤالات فرعی:

    • اولویت‌بندی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصولات جدید صنعت پوشاک ورزشی چگونه می‌باشد؟

۶-۱- قلمرو تحقیق:
۱-۶-۱-قلمرو زمانی
جمع آوری داده های این تحقیق از اوایل آذر ماه سال ۱۳۹۲ تا تابستان سال ۱۳۹۳ انجام شده است و کل تحقیق تا زمستان سال ۱۳۹۳ به طول انجامیده است.
۱-۶-۲-قلمرو مکانی
این تحقیق در سطح شهر تهران انجام شده است و جامعه آماری مورد بررسی شرکت های تولید کننده پوشاک ورزشی با رویکرد توسعه محصول جدید در سطح شهر تهران هستند.
۱-۶-۳-قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق حاضر با عنوان “شناسایی عوامل حیاتی موفقیت بر توسعه محصول جدید مورد مطالعه صنعت پوشاک ورزشی” موضوعات مرتبط با موفقیت، توسعه محصولات جدید و صنعت پوشاک ورزشی، در نظر گرفته‌شده‌اند.
۱-۷-تعریف مفاهیم و واژه‌های اختصاصی:
کالای جدید
کالا یا ایده‌ای که ازنظر بعضی مشتریان بالقوه، نو تلقی شود (کاتلر،۱۳۸۶).
تعریف توسعه:
تعریف نظری: فعالیتی است که در طی آن تحقیقات انجام‌شده، دارایی‌های فکری و دانش انجام کار به محصولی تبدیل می‌شود که قابلیت فروش در قیمتی را دارد که می‌تواند جواب گوی هزینه‌های ساخت خود و دیگر هزینه‌های سازمان نیز باشد (آناچینو[۶]۱،۲۰۰۷).
تعریف عملیاتی: ایجاد هر تغییر و یا توسعه در خط تولید و ماشین‌آلات پوشاک، پیش از تولید و پس از تولید است به‌طوری‌که در ویژگی‌های محصول نهایی تغییر ایجاد کند و یا محصول جدیدی را معرفی نماید.
تعریف محصول جدید:
تعریف نظری: محصول جدید محصول است که یا در سازمان سازنده آن تابه‌حال ساخته و فروخته نشده، است و یا در بازار خود اولین است و قبلاً از آن محصول وجود نداشته است. (کوپر[۷]۱،۲۰۰۵)، (کاتلر،۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: محصول جدید در صنعت پوشاک محصولی با ویژگی خاص است که به‌واسطه آن ویژگی از محصولات موجود در بازار و یا با محصولات قبلی تولیدکننده آن متفاوت می‌باشد. این ویژگی می‌تواند در نحوه تولید محصول نیز باشد.
تعریف موفقیت:
تعریف نظری: عملکرد محصول جدید زمانی موفقیت‌آمیز است که سازمان به یک از اهداف زیر در رابطه با آن محصول برسد. (ویس و کلینتون[۸]۳، ۱۹۹۴)

    1. اهداف مالی
    1. اهداف بازاریابی و سهم از بازار
    1. رسیدن به اهداف تکنولوژیکی

تعریف عملیاتی: در این تحقیق محصولی موفق تلقی می‌شود که به نظر مدیر موسسه تولیدکننده آن به یکی از اهداف مالی، بازاریابی و تکنولوژیکی موردنظر از تولید آن رسیده باشد.
توسعه محصول جدید:
توسعه محصول جدید مجموعه فعالیت‌ها و خط‌مشی‌های رشد هستند که در مراحل مختلف برای تولید محصول که منجر به تغییر و اصلاحات جزئی و کلی در کالا، برای قسمت‌های موجود در بازار بکار می‌رود (کوپر،۲۰۰۵).
تکنولوژی:
ترکیبی است از دو واژه یونانی Techne به معنای هر آنچه در طبیعت وجود نداشته باشد و Logie به معنای هر آنچه مبتنی بر عقل و منطق باشد (میتچام،۱۹۹۴)
فنّاوری روش انجام کار و ابزاری است که توسط آن به اهداف خود نائل می‌شویم. فنّاوری کاربرد عملی دانش و ابزاری جهت کمک به تلاش انسان است. (طارق، ۱۳۸۱)
مدیریت تیم توسعه محصول:
وظیفه مدیریت بازاریابی نه‌فقط جستجو برای تقاضا و افزایش آن است، بلکه تغییر و حتی کاهش آن نیز بر عهده ایشان می‌باشد. مدیریت بازاریابی به‌عنوان تجزیه‌وتحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل برنامه‌هایی تعریف می‌شود که برای نیل به اهداف سازمانی تهیه می‌گردد. برنامه‌هایی باهدف ایجاد و حذف مبادلات با خریداران. عامل مدیریتی در تیم توسعه محصول به‌عنوان یک عامل مهم مطرح است چراکه این عامل نه‌تنها در همه مراحل ناظر و تصمیم گیر است؛ بلکه نقش برنامه‌ریزی برای کل فرایند توسعه محصول را نیز بر عهده دارد (روسنو[۹]۱،۲۰۰۰).
بازاریابی:
تجاری کردن/تجاری‌سازی:
فرایند انتقال محصول جدید از مرحله توسعه به بازار و انتشار محصول برنامه‌های بازاریابی و توسعه زنجیره تأمین، توسعه کانال‌های فروش، توسعه آموزش و توسعه خدمات و پشتیبانی می‌شود را تجاری‌سازی گویند که بعد از آزمایش محصول در بازار به بازار عرضه‌شده و به‌منظور بهره‌برداری تجاری از محصول می‌شود(واکر، ۱۳۸۳).
۱-۸-کلیات روش تحقیق
۱-۸-۱- نوع روش تحقیق از حیث جمع آوری داده:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...