نقدینگی
هزینه­ های تولید و خدمات

عامل های نامشهود

شایستگی ها
رضایت مشتریان
حفظ مشتریان
نوآوری
انگیزش
رضایت کارکنان
….

ارزش برند
حقوق انحصار معنوی
ارزش نامشهود داراییها

جدول ‏۲‑۴- طبقه بندی عاملهای عمومی موفقیت در سنجش عملکرد منبع خاکاوند و همکاران، ۱۳۸۸
در این میان بایستی اشاره کرد که عامل­های موفقیت، متمایز از شاخص ­ها و سنجه­های عملکرد هستند. در واقع هر کدام از عامل­های موفقیت را می­توان در قالب شاخص­هها و سنجه­های گوناگون مورد سنجش قرار داد. شاخص ­ها و سنجه­ها، معرف ابعاد هر عامل یا بخشی از اطلاعات پیرامون عامل مورد سنجش هستند.
نتیجه گیری
می­توان گفت که عملکرد سازمان پدیده­ای فراتر از تعریف می­باشد که می­توان با فاکتورهایی که توضیح داده شده به سنجش آن پرداخت. این فاکتورها می­توانند در راستای عوامل مالی باشند، اخیرا با رشد و ارتقای مفاهیم غیر مالی در دنیای علم حسابداری و مدیریت همانگونه که سازمان دارای ابزارهای مالی و سنجه­های مالی می­باشد، سنجه­های غیر مالی نیز جز فاکتورهای مهم در سازمان قرار گرفتند، پس همانطور که در این فصل گفته شد، عملکرد سازمانی را می­توان سنجید و برای سنجش آن می­توان از سنجه­های غیر مالی نیز استفاده نمود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش ­شناسی تحقیق
مقدمه
پژوهش به فرآیندی اشاره دارد که برای گردآوری و تحلیل داده استفاده می­ شود.تا فهم ما نسبت به موضوع مطالعه افزایش یابد. به طور کلی پژوهش از سه گام زیر تشکیل شده است:
طرح یک پرسش
گردآوری داده ­ها برای پاسخ به آن پرسش
ارائه پاسخی به آن پرسش
بنابراین “پژوهش” را می­­توان چنین تعریف کرد: فعالیتی نظام­مند و سازمان یافته برای بررسی مساله­ای خاص که مستلزم راه حلی است. پس پژوهش، اشاره به مجموعه گام­هایی دارد که هدفش یافتن پاسخ­هایی برای مسائل موجود در محیط کاری است. از این رو نخستین گام در پژوهش، شناخت حوزه ­های مساله در سازمان و شناسایی واضح و روشن مسائلی است که نیازمند مطالعه و اصلاح دارند. وقتی مساله یا مسایلی که نیازبه بررسی دارند، به طور واضح مشخص شدند، آنگاه گام­های بعدی از جمله: گردآوری داده ­ها، تحلیل داده ­ها و تعیین عوامل موثر بر مساله در پیش گرفته می­ شود؛ در نهایت با ارائه­ اقدام اصلاحی ضروری، مساله حل می­ شود. (حسن دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۱).
در نهایت این فرایند کلی که به مدد آن تلاش می­کنیم تا مسایل را حل کنیم، پژوهش نامیده می­ شود. بنابراین پژوهش مستلزم طی کردن مجموعه ­ای از فعالیت­های حساب شده و اجرایی دقیق است که ما را قادرمی­سازد، تا بدانیم چگونه مسایل سازمانی را حل می­شوند یا به حداقل می­رسند. بدین ترتیب، پژوهش فرآیندهای کندوکاو، بررسی، آزمون و تجربه را در بر دارد. این فرآیندها باید به طور نظامند، مداوم، موشکافانه، عینی و منطقی انجام شوند. نتایج غایی مورد انتظار می ­تواند منجر به کشف واقعیت­های جدیدی شوند که ما را در بر برخورد با موقعیت­های خاص یا دشوار کمک می­ کند.
همانطور که گفته شد یکی از گام­های مهم در پژوهش گردآوری و تحلیل داده ­ها می­باشد. از این رو نیاز به یک روش علمی و صحیح برای دسترسی به نتایج معتبر و قابل قبول امری بدیهی و بسیار مهم به شمار می ­آید. انتظام پذیر بودن، عقلایی بودن، داشتن یک بنیان علمی و تئوریک صحیح و عدم ابهام از جمله ویژگی­هایی است که یک روش صحیح علمی و درست باید دارا باشد.
روش تحقیق
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که این امر با روش شناسی درست صورت پذیرد؛ به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار می­یابد نه موضوع پژوهش.
به طور کلی تحقیقات از دو منظر قابل طبقه بندی هستند:
طبقه بندی بر مبنای هدف
طبقه بندی بر مبنای روش و نوع (خاکی، ۱۳۷۹)
از آنجایی که این تحقیق بر طبق نظر بونتیس، آزمون مدل سرمایه فکری در صنعت نرم­افزار[۹۶] است، این تحقیق نیز نوعی پژوهش کاربردی به حساب می ­آید. در چنین پژوهشی هدف، بکارگیری یافته پژوهش در جهت نوعی مساله نیست، بلکه هدف، درک بیشتر پدیده یا مسائل خاصی است که در سازمان یا صنعت رخ می­دهد و نیاز به ریشه یابی و راه حل دارند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۱). راه حل­هایی که از این بررسی­ها بدست می­آیند. صرفا در یک سازمان بخصوص، نظیر یک شرکت تولیدی کاربرد ندارند، بلکه در سازمآن‏های متعدد دیگری از قبیل بیمارستآن‏ها، موسسات مالی و بازرگانی نیز ممکن است، کاربرد داشته باشند.
تحقیق حاضر به دلیل سنجش سرمایه فکری، جهت آگاهی از وضعیت نسبی و میزان اهمیت هر کدام از اجزای تشکیل دهنده­ آن در شرکت‏های نرم­افزاری سطح تهران و همچنین بررسی رابطه آن با عملکرد سازمانی آن‏ها می­باشد و در صورت لزوم راه­کارهای مناسب و لازم را برای بهبود وضعیت جاری آن‏ها ارائه می­دهد.
لازم به ذکر است که تحقیق حاضر از نوع توصیفی-زمینه­یابی می­باشد زیرا که به توصیف و شرح وضعیت جاری شرکت‏های نرم­افزاری می ­پردازد. این تحقیق توصیفی به منظور تعیین و توصیف متغیرهای موجود در تحقیق است. از ویژگی­های این تحقیق که به صورت توصیفی است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ویژگی­های شرکت‏های نرم­افزاری در یک شرایط خاص درک می­ شود.
یک تفکر نظامند در مورد جنبه­ های مختلف وضعیت موجود صورت می­گیرد.
برای بررسی و پژوهش­های آتی، ایده­هایی ارائه می­دهد.
برخی تصمیمات برای این شرایط اتخاذ می­شوند.
با توجه به گردآوری داده ­های این تحقیق، روش این تحقیق در حقیقت بررسی میدانی می­باشد که همبستگی بین متغیرها را مورد سنجش قرار می­دهد. بدان معنی است که آیا متغیرهای موجود در این تحقیق با هم ارتباط و همبستگی[۹۷] دارند ؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...