شکل ۴-۷ میانگین فصلی دبی ایستگاه مبارک آباد
۴-۷-۲ تداوم جریان رودخانه ای
رودخانه در هر حوضه آبریز می تواند از نقطه نظر تداوم جریان با یکی از حالتهای رودخانه دائمی، غیر دائمی و خشک مشابه باشد. در حوضه آبریز چوبر شفت با توجه به بارش نسبتا خوب، جریان رودخانه ای در تمام طول سال وجود دارد. وجود چشمه ها و بارش برف در زمستان و همچنین ذوب برف در فصل گرم باعث گردیده اند که حتی زمانی که بارندگی بسیار اندک هم باشد یک جریان دائمی در رودخانه برقرار باشد.
۴-۷-۳ ارتفاع آب جاری شده
برای برآورد ارتفاع رواناب از فرمول زیر استفاده شده است. در این فرمول از تقسیم حجم آب جاری شده به سطح حوضه ارتفاع آب جاری شده بدست می آید و برحسب میلی متر یا سانتی متر بیان می‏شود و در یک منطقه با مساحت حوضه نسبت معکوس دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

= Hارتفاع آب جاری شده ( ارتفاع رواناب ) برحسب میلی متر یا سانتی متر
= Aمساحت به کیلومتر مربع
= Vحجم جریان ( حجم آب جاری شده ) (M. C. M) به میلیون متر مکعب
جدول ۴-۴ برآورد ارتفاع متوسط رواناب ماهانه وسالانه ایستگاه مبارک آباد

ارتفاع رواناب
متوسط سالانه mm
شهریور مرداد تیر خرداد اردیبهشت فروردین اسفند بهمن دی آذر آبان مهر ماه
۶۳۸. ۲۶ ۵۲. ۵۷ ۲۷. ۱۰ ۲۸. ۶۶ ۲۴. ۶۸ ۵۴. ۱۸ ۸۹. ۲ ۷۴. ۵۲ ۴۶. ۲۷ ۴۱. ۶۳ ۵۴. ۵۹ ۷۰. ۸۹ ۷۳. ۹۸ ارتفاع روانابmm

با توجه به جدول فوق بیشترین مقدار رواناب را فروردین ماه با ۲۰/۸۹میلی متر و بعد از آن اسفندماه و مهرماه بترتیب با ۵۲/۷۴ و ۷۳. ۹۸میلی متر داشته‏اند و کمترین مقدار ارتفاع رواناب را خرداد ماه با ۶۸/۲۴ میلی متر و پس از آن مرداد و تیر ماه با ۱۰ /۲۷ و ۲۸. ۶۶میلی متر داشته اند. متوسط ارتفاع رواناب سالانه نیز ۲۶/۶۳۸میلی متر می باشد.
۴-۷-۴ آب نمود یا هیدروگراف طبیعی حوضه امامزاده ابراهیم
منحنی تغییرات دبی برحسب زمان را آب نمود یا هیدروگراف می نامند , هر چند تغییرات سطح آب در زمان نیز هیدروگراف نامیده می شود. بنابراین باید گفت هیدروگراف برای تجزیه و تحلیل رفتار منابع آب تهیه می شود. بررسی هیدروگراف حوضه , امکان مطالعه دبی حداکثر سیلاب , حجم سیلاب و میزان ذخیره حوضه پس از قطع بارندگی را فراهم می آورد در طراحی ابعاد سازه های آبی , نقش اساسی دارد (مهدوی, ۱۳۷۸ ).
با توجه به توضیحاتی داده شده و بر اساس داده‎های موجود آب نمود یا هیدروگراف ماهانه حوضه امامزاده ابراهیم ترسیم شده است.
جدول ۴-۵ میانگین دبی ماهیانه ایستگاه مبارک آباد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...