- اندام­های رابطه: در واقع دستگاه عصبـی مرکـزی اسـت که از نُخـاع ، بَصـل النُخاع، مُخچه و مُخ تشکیل می­ شود.
- احساس: یعنی دریافت تحریک­های محیطی از طریق اندام­های گیرنده و انتقال آنها به مراکزی که برای دریافت آنها اختصاص دارند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

- ادراک: یعنی تعبیر و تفسیر احساس بنابراین می­توان گفت که احساس یک فرایند زیستی و واکنش اندام گیرنده به تحریک­های محیطی است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۵)
محرک­هایی که تحریک ایجاد می­ کنند، عبارت است از: مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی، حرارتی، نوری، محرک­ها انرژی دارند و این انرژی باید در حدّی باشد، که بتواند گیرنده­ی حِسی را تحریک کند. برخی از اشکال انرژی هیچ تحریکی به وجود نمی­آورد. مثل اشعه­ی ایکس و اصوات مافوق شنوایی گیرنده­ها در گرفتن محرک­ها تخصّص دارند، بدین معنا که گوش محرک­های مکانیکی، زبان محرک­های شیمیایی، پوست محرک­های حرارتی چشم محرک­های نوری را دریافت می­ کند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۵)
یک اندام گیرنده در عین حال که محرک خاصّی را دریافت می­ کند، می ­تواند نسبت به برخی محرک­های دیگر نیز حسّاس باشد، مثلاً جریان برق و فِشار مکانیکی نیز می­توانند شبکه­ چشم را تحریک کنند و احساس بینایی بوجود آورند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۶)
نباید ادراک را با احساس مخلوط کرد. احساس همان طورکه گفتیم ورود اطّلاعات حسّی به مراکز عصبی است. اطّلاع حسّی ممکن است مستقیماً به عضلات و غدد منتقل شود یا به طرف مراکز عالی کُرتکس راه پیدا کند و اثر خود را تنها با تغییر دادن فعالیّتی که در سطح کُرتکس (قِشر خارجی مُخ) انجام می­گیرد نشان دهد. اگر اطّلاع حسی مستقیماً به عضلات و غدد منتقل شود رفتار فرد تحت حاکمیّت احساس خواهد بود و با ادراک رابطه­ای نخواهد داشت. امّا اگر اطّلاع حسی به مراکز عالی کُرتکس انتقال یابد ادراک وجود خواهد داشت و رفتار فرد تحت حاکمیّت اطّلاع حسی و فرایندهای قشر خارجی مُخ خواهد بود. بنابراین آنچه را که احساس می­نامیم عبارت است: از فعّالیّت گیرنده­های حسی همچنین فعّالیّتی که به دنبال فعّالیّت گیرنده­های حسی در مسیرهای آورنده ایجاد می­ شود و تا مناطق حسی مربوط در کُرتکس پستانداران یا نقاط مشابه دیگر در حیواناتی که کُرتکس ندارند ادامه یابد. ادراک عبارت است از: جایی که تفکر وجود ندارد. در واقع احساس یک فرایند یک مرحله­ ای است، بدین ترتیب که اندام حسی تحریک می­ شود و احساس تولید می­ شود. ادراک یعنی آمادگی برای واکنش نشان دادن درست مثل شناختن در واقع شناخت عبارت از: ادراکی است که آثار آن مدّت زیادی باقی می­ مـاند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۰)
۲-۲۳ آمادگی ذهنی
آمادگی ذهنی علاوه بر این که یکی از عوامل درونی دقـّت است از عـوامل مهّم ادراک نیز به حسـاب می ­آید. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۷)
۲-۲۴تلقین
القاء کردن هر چیز به انسان را تلقین می­نامند .
۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطاهای بصری، توهم­ها
خطای بینایی یکی دیگر از خطاهای ادراکی است، این مسئله نشان می­دهد، آنچه درک می­کنیم همیشه با آنچه در مقابل ما قرار دارد مطابقت ندارد، به سخن دیگر ما می­توانیم واقعیّات فیزیکی را غیر از آن چه هست درک کنیم. مثلاً هر اندازه یک شیء بزرگتر باشد به همان اندازه انتظار داریم که سنگین­تر باشد، حال اگر دو جسم از نظر وزن یکسان امّا از نظر حجم متفاوت باشند در اثر تضاد با انتظار آنچه کوچکتر است، سنگین­تر به نظر خواهد رسید. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۷۰)
رنگ ابزاری جادوئی است ، تقریباً هرکاری با رنگ انجام شود نتیجه­اش یک خطای بصری است. ما برای رسیدن به جلوه­های جادوئی از کنتراست مکمل، تعریق زمینه، ترکیب­های بصری، میان رنگ­های تیره – روشنی، نزدیک، دور و حقّه­های مقیاس استفاده می­کنیم. بیشتر خطاهای بصری رنگ به دلیل سطوح رنگی است که روی یکدیگر قرار دارند. افزودن خط یا ایجاد فاصله بین سطوح رنگ بسیاری از خطاهای بصری ناشی از رنگ را از بین می­برد. تَوهم­ها به آرایش­های بسیار خاص سطوح رنگ وابسته هستند. گزینش رنگ و آرایش یا چگونگی قرارگیری رنگ­ها همگی به یک اندازه در ایجاد تَوهم­­ها نقش دارند و هیچ یک از این عوامل به تنهایی نتیجه بخش نیستند. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۴)
جلوه­ی ناودانی نوعی خطای بصری است، که در آن یک دسته نوارهای عمودی با پهنای برابر، مثل فرو رفتگی­های ستون­های یونانی و به نظر دارای تو رفتگی می­شوند جلوه­ی ناودانی زمانی اتفاق می­افتد، که نوارها به صورت دسته­ای از میان رنگ­های برابر فاصله­ی تیره – روشن و به صورت تصاعدی قرار گرفته باشند. هر نواری به گونه ­ای نسبت به همسایه­اش واکنش نشان می­دهد که گویا آن همسایه یک زمینه است. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۶)
وِیلهم وَن بتسولد، فیزیک دان آلمان در سال ۱۸۷۶ به توصیف (نمود پخش) پرداخت. این خطای بصری با بیشتر تَوهم­ها متفاوت است، زیرا عامل به وجود آورنده­ی آن خط است، نه سطح. جلوه­ی پخش به دو صورت اتّفاق می­افتد. وقتی که نقش یا طرحی با خط تیره روی زمینه­ای با درجه­ تیره – روشنی متوسّط (یک فام یا یک خاکستری) قرار بگیرد، زمینه­ تیره­تر به نظر می­رسد. اگر خط روشن یا سفید جایگزین سیاه شود، زمینه روشن­تر به چشم می ­آید. تعادل یک کُمپوزسیون با افزودن، حذف کردن یا تغییر یک رنگ تغییر می­ کند. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۷)
فصل چهارم
فصل سوم مخاطب شناسی
۳-۱ مخاطب شناسی
تحقیقات مربوط به مخاطب شناسی و مخاطب پژوهشی نیز طیف­های گسترده­ای را در بر می­گیرد،که از کنترل مخاطب تا استقلال مخاطب را در بر می­گیرد. بیشترین پژوهش­ها در خصوص کنترل مخاطب است، چرا که این امر خواسته­ی صنایع رسانه­ای است. امّا ویژگی مشترک تمامی این پژوهش­ها کمک آنها به امر ساختن تعیین جایگاه و تعیین هویّت یک وجود اجتماعی درهم و­ برهم، متغّیر و غیر ­قابل شناخت است. مخاطب شناسی در تلویزیون و سینما از دو خاستگاه عمده برخوردار است: یکی از منظر آیتم­ها و نوع برنامه مثلاً برنامه ­های ورزشی، سینمایی، برنامه کودک و .. دوّم از منظر شبکه­ ای به این معنی­که­ هر­ شبکه با­ توجّه به اهدافی که ­برای آن طراحی ­شده مخاطبان خاص خود را دارد. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۲تعریف مخاطب
از مخاطب تعریف متعدّدی شده است، که ما به عنوان روابط عمومی باید با توجّه به وظایف و رسالت خود تعریف خاصّی از مخاطب داشته باشیم که به آن اشاره می­ شود.
۱- مخاطب کسی است که داوطلبانه به محتوی یا رسانه­ی معیّنی روی می ­آورد.
۲- از نظر روابط عمومی، مخاطب گروهی از افراد هستند که ارتباط­گر می­خواهد به آنها دسترسی داشته باشد تا با آنها ارتباط برقرار کند.
افراد ممکن است صرفاً به دلیل اینکه به پیام خاصّی توجّه می­ کنند خود را مخاطب بدانند، از منظر دیگر مخاطب به عنوان گیرنده، آفریننده و با توجّه به نقشی که در فرایند ارتباطی دارد تعریف می شود.
۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن
۱- تفریح و سرگرمی.
۲- نیازهای اطّلاعاتی و شناختی.
۳- نیازهای اجتماعی، هُویّت و گفت و گو با دیگران.
۴- نیازهای غیر اجتماعی.
۵- نیازهای مربوط به خود رسانه ­ها، مثل زمانی که تبلیغات پخش می­ شود.
ارتباط مؤثّر زمانی برقرار می­ شود که پیام فرستنده، متناسب با ویژگی­های مخاطب طراحی شود، بر این اساس برنامه­ ریزان ارتباطی، روابط عمومی باید دسته ­بندی درست از مخاطبان داشته باشند، ویژگی­های آنان را بدانند و در زمان و مکان مناسب پیام مناسب را برای آنها ارسال نمایند.
۳-۳دسته بندی مخاطب
۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی­های جمعیت شناسی
۱- سن
۲- جنس
۳- شغل
۴- اندازه­ خانواده
۵- موقعیّت فرد در حیات
۶- درآمد
۷- آموزش
۸- موقعیّت جغرافیایی
۹- مذّهب
۱۰- نژاد
۱۱- ملیّت و ویژگی­های آن
۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها
مردم بسته به تجربه­ها، تأثیرات محیط و باورهای ذهنی دنیا را به شکل­های گوناگون درک می­ کنند. یک پدیده ممکن است نزد اشخاص و گروه ­های مختلف معانی متفاوت داشته باشند. (www.tablighcity.com،‌ دوشنبه‌۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب براساس نگرش­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...