طرح های پژوهشی انجام شده درباره تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم- فایل ... |
- اندامهای رابطه: در واقع دستگاه عصبـی مرکـزی اسـت که از نُخـاع ، بَصـل النُخاع، مُخچه و مُخ تشکیل می شود.
- احساس: یعنی دریافت تحریکهای محیطی از طریق اندامهای گیرنده و انتقال آنها به مراکزی که برای دریافت آنها اختصاص دارند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- ادراک: یعنی تعبیر و تفسیر احساس بنابراین میتوان گفت که احساس یک فرایند زیستی و واکنش اندام گیرنده به تحریکهای محیطی است. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۵)
محرکهایی که تحریک ایجاد می کنند، عبارت است از: مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی، حرارتی، نوری، محرکها انرژی دارند و این انرژی باید در حدّی باشد، که بتواند گیرندهی حِسی را تحریک کند. برخی از اشکال انرژی هیچ تحریکی به وجود نمیآورد. مثل اشعهی ایکس و اصوات مافوق شنوایی گیرندهها در گرفتن محرکها تخصّص دارند، بدین معنا که گوش محرکهای مکانیکی، زبان محرکهای شیمیایی، پوست محرکهای حرارتی چشم محرکهای نوری را دریافت می کند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۵)
یک اندام گیرنده در عین حال که محرک خاصّی را دریافت می کند، می تواند نسبت به برخی محرکهای دیگر نیز حسّاس باشد، مثلاً جریان برق و فِشار مکانیکی نیز میتوانند شبکه چشم را تحریک کنند و احساس بینایی بوجود آورند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۴۶)
نباید ادراک را با احساس مخلوط کرد. احساس همان طورکه گفتیم ورود اطّلاعات حسّی به مراکز عصبی است. اطّلاع حسّی ممکن است مستقیماً به عضلات و غدد منتقل شود یا به طرف مراکز عالی کُرتکس راه پیدا کند و اثر خود را تنها با تغییر دادن فعالیّتی که در سطح کُرتکس (قِشر خارجی مُخ) انجام میگیرد نشان دهد. اگر اطّلاع حسی مستقیماً به عضلات و غدد منتقل شود رفتار فرد تحت حاکمیّت احساس خواهد بود و با ادراک رابطهای نخواهد داشت. امّا اگر اطّلاع حسی به مراکز عالی کُرتکس انتقال یابد ادراک وجود خواهد داشت و رفتار فرد تحت حاکمیّت اطّلاع حسی و فرایندهای قشر خارجی مُخ خواهد بود. بنابراین آنچه را که احساس مینامیم عبارت است: از فعّالیّت گیرندههای حسی همچنین فعّالیّتی که به دنبال فعّالیّت گیرندههای حسی در مسیرهای آورنده ایجاد می شود و تا مناطق حسی مربوط در کُرتکس پستانداران یا نقاط مشابه دیگر در حیواناتی که کُرتکس ندارند ادامه یابد. ادراک عبارت است از: جایی که تفکر وجود ندارد. در واقع احساس یک فرایند یک مرحله ای است، بدین ترتیب که اندام حسی تحریک می شود و احساس تولید می شود. ادراک یعنی آمادگی برای واکنش نشان دادن درست مثل شناختن در واقع شناخت عبارت از: ادراکی است که آثار آن مدّت زیادی باقی می مـاند. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۰)
۲-۲۳ آمادگی ذهنی
آمادگی ذهنی علاوه بر این که یکی از عوامل درونی دقـّت است از عـوامل مهّم ادراک نیز به حسـاب می آید. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۶۷)
۲-۲۴تلقین
القاء کردن هر چیز به انسان را تلقین مینامند .
۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطاهای بصری، توهمها
خطای بینایی یکی دیگر از خطاهای ادراکی است، این مسئله نشان میدهد، آنچه درک میکنیم همیشه با آنچه در مقابل ما قرار دارد مطابقت ندارد، به سخن دیگر ما میتوانیم واقعیّات فیزیکی را غیر از آن چه هست درک کنیم. مثلاً هر اندازه یک شیء بزرگتر باشد به همان اندازه انتظار داریم که سنگینتر باشد، حال اگر دو جسم از نظر وزن یکسان امّا از نظر حجم متفاوت باشند در اثر تضاد با انتظار آنچه کوچکتر است، سنگینتر به نظر خواهد رسید. (گنجی،۱۳۸۶،ص ۱۷۰)
رنگ ابزاری جادوئی است ، تقریباً هرکاری با رنگ انجام شود نتیجهاش یک خطای بصری است. ما برای رسیدن به جلوههای جادوئی از کنتراست مکمل، تعریق زمینه، ترکیبهای بصری، میان رنگهای تیره – روشنی، نزدیک، دور و حقّههای مقیاس استفاده میکنیم. بیشتر خطاهای بصری رنگ به دلیل سطوح رنگی است که روی یکدیگر قرار دارند. افزودن خط یا ایجاد فاصله بین سطوح رنگ بسیاری از خطاهای بصری ناشی از رنگ را از بین میبرد. تَوهمها به آرایشهای بسیار خاص سطوح رنگ وابسته هستند. گزینش رنگ و آرایش یا چگونگی قرارگیری رنگها همگی به یک اندازه در ایجاد تَوهمها نقش دارند و هیچ یک از این عوامل به تنهایی نتیجه بخش نیستند. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۴)
جلوهی ناودانی نوعی خطای بصری است، که در آن یک دسته نوارهای عمودی با پهنای برابر، مثل فرو رفتگیهای ستونهای یونانی و به نظر دارای تو رفتگی میشوند جلوهی ناودانی زمانی اتفاق میافتد، که نوارها به صورت دستهای از میان رنگهای برابر فاصلهی تیره – روشن و به صورت تصاعدی قرار گرفته باشند. هر نواری به گونه ای نسبت به همسایهاش واکنش نشان میدهد که گویا آن همسایه یک زمینه است. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۶)
وِیلهم وَن بتسولد، فیزیک دان آلمان در سال ۱۸۷۶ به توصیف (نمود پخش) پرداخت. این خطای بصری با بیشتر تَوهمها متفاوت است، زیرا عامل به وجود آورندهی آن خط است، نه سطح. جلوهی پخش به دو صورت اتّفاق میافتد. وقتی که نقش یا طرحی با خط تیره روی زمینهای با درجه تیره – روشنی متوسّط (یک فام یا یک خاکستری) قرار بگیرد، زمینه تیرهتر به نظر میرسد. اگر خط روشن یا سفید جایگزین سیاه شود، زمینه روشنتر به چشم می آید. تعادل یک کُمپوزسیون با افزودن، حذف کردن یا تغییر یک رنگ تغییر می کند. (گروسی فرشی،۱۳۸۰،ص۹۷)
فصل چهارم
فصل سوم مخاطب شناسی
۳-۱ مخاطب شناسی
تحقیقات مربوط به مخاطب شناسی و مخاطب پژوهشی نیز طیفهای گستردهای را در بر میگیرد،که از کنترل مخاطب تا استقلال مخاطب را در بر میگیرد. بیشترین پژوهشها در خصوص کنترل مخاطب است، چرا که این امر خواستهی صنایع رسانهای است. امّا ویژگی مشترک تمامی این پژوهشها کمک آنها به امر ساختن تعیین جایگاه و تعیین هویّت یک وجود اجتماعی درهم و برهم، متغّیر و غیر قابل شناخت است. مخاطب شناسی در تلویزیون و سینما از دو خاستگاه عمده برخوردار است: یکی از منظر آیتمها و نوع برنامه مثلاً برنامه های ورزشی، سینمایی، برنامه کودک و .. دوّم از منظر شبکه ای به این معنیکه هر شبکه با توجّه به اهدافی که برای آن طراحی شده مخاطبان خاص خود را دارد. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۲تعریف مخاطب
از مخاطب تعریف متعدّدی شده است، که ما به عنوان روابط عمومی باید با توجّه به وظایف و رسالت خود تعریف خاصّی از مخاطب داشته باشیم که به آن اشاره می شود.
۱- مخاطب کسی است که داوطلبانه به محتوی یا رسانهی معیّنی روی می آورد.
۲- از نظر روابط عمومی، مخاطب گروهی از افراد هستند که ارتباطگر میخواهد به آنها دسترسی داشته باشد تا با آنها ارتباط برقرار کند.
افراد ممکن است صرفاً به دلیل اینکه به پیام خاصّی توجّه می کنند خود را مخاطب بدانند، از منظر دیگر مخاطب به عنوان گیرنده، آفریننده و با توجّه به نقشی که در فرایند ارتباطی دارد تعریف می شود.
۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن
۱- تفریح و سرگرمی.
۲- نیازهای اطّلاعاتی و شناختی.
۳- نیازهای اجتماعی، هُویّت و گفت و گو با دیگران.
۴- نیازهای غیر اجتماعی.
۵- نیازهای مربوط به خود رسانه ها، مثل زمانی که تبلیغات پخش می شود.
ارتباط مؤثّر زمانی برقرار می شود که پیام فرستنده، متناسب با ویژگیهای مخاطب طراحی شود، بر این اساس برنامه ریزان ارتباطی، روابط عمومی باید دسته بندی درست از مخاطبان داشته باشند، ویژگیهای آنان را بدانند و در زمان و مکان مناسب پیام مناسب را برای آنها ارسال نمایند.
۳-۳دسته بندی مخاطب
۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگیهای جمعیت شناسی
۱- سن
۲- جنس
۳- شغل
۴- اندازه خانواده
۵- موقعیّت فرد در حیات
۶- درآمد
۷- آموزش
۸- موقعیّت جغرافیایی
۹- مذّهب
۱۰- نژاد
۱۱- ملیّت و ویژگیهای آن
۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها
مردم بسته به تجربهها، تأثیرات محیط و باورهای ذهنی دنیا را به شکلهای گوناگون درک می کنند. یک پدیده ممکن است نزد اشخاص و گروه های مختلف معانی متفاوت داشته باشند. (www.tablighcity.com، دوشنبه۳۰ آبان ۱۳۹۰)
۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب براساس نگرشها
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-11] [ 03:50:00 ب.ظ ]
|