۲۶۵۱۶۳

۰

۵۹۹۰۶

برنج ۱۳۸۷

۰

۴۲۹۸

۰

۲۶۷۹۱۹

۰

۶۲۳۳۶

برنج ۱۳۸۸

۰

۴۲۴۲

۰

۲۶۴۴۵۹

۰

۶۲۳۳۶

برنج ۱۳۸۹

۰

۴۵۴۱

۰

۲۸۳۰۷۸

۰

۶۲۳۳۶

برنج ۱۳۹۰

همانطور که در شکل شماره۳-۴ نشان داده شده است مراحل مختلف رشد برنج به سه مرحله اصلی تقسیم بندی می گردد که شامل مرحله رویشی، مرحله زایشی و دوره رسیدن دانه می باشد. مرحله رویشی از جوانه زنی تا تشکیل خوشه می باشد. مرحله زایشی از تشکیل خوشه تا گلدهی ادامه دارد و آخرین مرحله یعنی رسیدن دانه از گلدهی تا رسیدن دانه تداوم دارد، البته مرحله رسیدن دانه خود شامل: شیری شدن، خمیری شدن و سفت شدن دانه می باشد.
شکل شماره۳- ۲ مراحل مختلف فنولوژیکی برنج
همانطوری که در شکل شماره۳-۵ بیان شده است هر مرحله از رشد گیاه بر اساس زود یا دیررس بودن و همچنین کسب واحد های حرارتی به طول می انجامد. در ارقام زودرس مانند رقم IR64 طول دوره رویشی گیاه از زمان بذر پاشی تا رسیدن ۱۱۰ روز به طول می انجامد. و در ارقام دیررس مانند رقم IR8 دوره رویشی گیاه به ۱۳۰ روز می رسد. در مقایسه این دو رقم مشخص می گردد که تفاوت در طول دوره این دو رقم در مرحله رویشی می باشد اما زمان طی شده در این دو رقم برای مراحل زایشی و رسیدن دانه مشابه می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل شماره ۳-۳ طول دوره مراحل مختلف برنج
۳-۳. دسته بندی داده های استخراج شده
قبل ازتحلیل و استخراج اطلاعات و گزارش گیری از داده های سرما و یخبندان، تک تکرکورد ها مورد بررسی قرار گرفتند. به طوری که داده ها از نظر زمان، مقدار، نوسانات و هماهنگی با سایر داده ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. که در این میان دو دسته داده وجود داشتند:
دسته اول: رکوردهایی است که بروز سرمازدگی و یخبندان در مدت زمان محدودی بر منطقه حکم فرما بوده است.برای نمونه یک مورد آن در جدول ۳-۴ نشان داده شده است، در این مورد مشاهده می گردد که رخ داد بروز سرما در بازه زمان محدودی رخ داده است به نحوی که در روز ۳ اردیبهشت ۱۳۷۷ میانگین دما ۱۲.۳ سانتی گراد می باشد و روز بعدی آن دما ۹.۹ سانتی گراد و در روز ۵ اردیبهشت دما به ۱۲.۳ درجه سانتی گراد می رسد.
در این سه روز مشخص گردید که رخ داد سرما زدگی در روز ۴ اردیبهشت رخ داده است زیرا در این روز دما به زیر صفر فیزیولوژیکی گیاه رسیده است اما در روز قبل و بعد از آن دما به بالاتر از صفر فیزیولوژیکی گیاه رسیده است.
جدول ۳-۴ نمونهای ازرخداد سرما زدگی با بازه زمانی محدود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...