یکی از روش­های متداول در محاسبه نرخ بازده واقعی روش اضافه ارزش است که علاوه بر تغییرات قیمت سهام، سود دریافتی در طی سال را مد نظر قرار می­دهد (دوانی، ۱۳۸۱، ص ۵۷)
بازده مورد انتظار[۳۴] :
بازده مورد انتظار بازدهی است که سرمایه­گذران انتظار دستیابی به آن را برای این که احساس کنند به اندازه کافی پاداش دریافت نموده ­اند، دارند (رهنمای رودپشتی و دیگران، ۱۳۸۶،ص ۱۰)[۳۵].

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

خطای پیش ­بینی سود[۳۶]:
به عنوان تفاوت بین سود واقعی کسب شده و سود پیش ­بینی شده (مورد انتظار) تعریف
می­ شود (کوتاری، ۲۰۰۱، ص ۱۱)[۳۷].
نوع صنعت[۳۸]:
عبارتست از گروه صنعتی که شرکت با توجه فعالیّتش در آن گروه طبقه ­بندی می­ شود. به بیان دیگر صنعت عبارتست از گروه شرکت­هایی که محصولات آن­ها جایگزین نزدیکی برای هم هستند.

فصل دوم

مروری بر ادبیات تحقیق

۱-۲ مقدمه

سرمایه ­گذاری یکی از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر است. سرمایه ­گذاری نیازمند برنامه­ ریزی است. برنامه­ ریزی، امکان بهره ­برداری مناسب از فرصت­های موجود را فراهم می ­آورد. برای افزایش اثر بخشی برنامه­ ریزی باید توانایی پیش ­بینی صحیح و مستمر را بهبود بخشید. پیش ­بینی عنصر کلیدی در تصمیم ­گیری­های اقتصادی است.
سرمایه ­گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و سایر اشخاص در تصمیم ­گیری­های اقتصادی متکی به پیش ­بینی و انتظارات هستند. هم­چنین توجه به بودجه سالانه شرکت، پیش ­بینی تولید، فروش و سود هر سهم آن و کنترل بودجه در گزارش­های میان دوره­ای و میزان تحقق پیش ­بینی­ها، در تغییرات قیمت سهام تأثیر بسزایی دارد. شاید بتوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر قیمت سهام را در پیش ­بینی سود هر سهم جستجو کرد. مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه ­گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده­کنندگان از اطلاعات شرکت­ها پیش ­بینی­های سود ارائه شده توسط آن­ها در فواصل زمانی معین است.
در مطالعات بال وبراون ،۱۹۶۸، و فاستر ،۱۹۷۷، پیرامون محتوای اطلاعاتی سود سالانه و فصلی و واکنش بازار اوراق بهادار به اعلام سود حسابداری، مشخص شد که شرکت­هایی با اخبار خوب (افزایش غیر منتظره سود) دارای بازده غیر منتظره مثبت و شرکت­هایی با اخبار بد (کاهش غیر منتظره سود) دارای بازده غیر منتظره منفی هستند.
در این فصل بر مبنای چارچوب نظری اشاره شده در فصل گذشته، به مرور ادبیات تحقیق و هم چنین مطالعات انجام گرفته پیرامون موضوع تحقیق در خارج و داخل ایران خواهیم پرداخت.

۲ ـ ۲ بازار مالی

بازار مالی، بازار رسمی و سازمان یافته­ای است که در آن انتقال وجوه از افراد و واحدهایی که با مازاد منابع مالی مواجه هستند به افراد و واحدهای متقاضی وجوه (منابع) صورت می­گیرد. بدیهی است که در این بازارها اکثریت وام دهندگان را خانوارها و اکثریت متقاضیان وجوه را بنگاه­های اقتصادی و دولت تشکیل می­ دهند (راعی و تلنگی، ۱۳۸۷، ص۶)۱.
بازار مالی، امکانات لازم را برای انتقال پس­انداز از اشخاص حقیقی و حقوقی به سایر اشخاصی که فرصت­های سرمایه ­گذاری مولد در اختیار دارند و نیازمند منابع مالی هستند، فراهم
می­ کند. انتقال وجوه مزبور تقریباً در کلیه موارد به ایجاد دارایی مالی منتج می­ شود، که در واقع ادعایی است نسبت به در آمدهای آتی دارایی­ های شخصی (حقوقی) که اوراق بهادار را صادر و منتشر کرده است (شباهنگ، ۱۳۷۵، ص ۱۳)۱.

۱ ـ ۲ ـ ۲ طبقه بندی بازارهای مالی

بازارهای مالی بر حسب حق مالی، سررسید حق مالی، مرحله انتشار، واگذاری فوری، ساختار سازمانی خارجی و داخلی طبقه ­بندی می­گردد. بازار مالی بر حسب سررسید حق مالی به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می­ شود.

۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار پول

بازار پول، بازاری برای ابزار بدهی کوتاه مدت می­باشد. در بازار پول، مازاد نقدینگی افراد و واحدهای اقتصادی، از طریق پس­انداز یا سپرده­های بانکی، در اختیار واحدهای اقتصادی قرار
می­گیرد. در بازار پول، از عرضه و تقاضای پول، نرخ بهره تعیین می­ شود.

۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار سرمایه

بازار سرمایه، بازاری برای دارایی مالی با سر رسید بیش از یک سال (ابزار مالی بلند مدت) محسوب می­گردد و از طریق انتشار اوراق بهادار توسط واحدهای متقاضی سرمایه که دارای فرصت­های سرمایه ­گذاری مناسب­تر و نیازمند به تأمین مالی بلند مدت می­باشند، پس اندازهای افراد به
سرمایه ­گذاری تبدیل می­گردد. در بازار سرمایه عرضه و تقاضای سرمایه، نرخ بازدهی سرمایه را مشخص می­ کند. بازارهای سرمایه به دو بخش اصلی تقسیم ­بندی می­گردند: بازار اوّلیّه و بازار ثانویّه. در بازارهای اوّلیّه، اوراق بهادار انتشار یافته توسط شرکت­ها برای اولین بار عرضه گشته و بدین ترتیب دارایی­ های مالی شرکت با منابع مالی بلند مدت مبادله و تشکیل سرمایه صورت می­گیرد. در بازارهای ثانویه، اوراق بهاداری که در قبل به بازار عرضه شده ­اند، مبادله می­شوند (عبده تبریزی، ۱۳۷۶،ص ۱۸)۲.

۳ ـ ۲ سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه

براساس تحقیقات تجربی صورت گرفته به نظر می­رسد اطلاعات حسابداری برای سرمایه ­گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق مفید و سودمند است. فقط کافی است در نظر داشته باشیم اگر اطلاعات حسابداری محتوا و بار اطلاعاتی نداشت هیچگونه بازنگری در پیش ­بینی­ها در اثر دریافت آن­ها وجود نخواهد داشت و بنابراین باعث تصمیمات خرید و فروش نخواهد شد و بدون تصمیمات خرید یا فروش هیچ گونه تغییری در حجم معاملات و قیمت وجود نخواهد داشت. اطلاعات در حد خودشان مفیدند اگر باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه ­گذاران شوند، به علاوه میزان و درجه مفید بودن می ­تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و قیمت به دنبال انتشار اطلاعات اندازه ­گیری شوند (محمدی، ۱۳۸۹، ص ۱۶)۱.
نتایج مطالعه ارتباط بین سود، نرخ بازده غیر عادی و حجم فعالیت که از سوی بال و براون انجام گرفت این بود که بین سود و بازده غیرعادی رابطه معناداری وجود دارد و سود اطلاعاتی را به بازار سهام منتقل می­ کند. از طرفی سود می ­تواند عاملی در تعیین قیمت سهام باشد، زیرا بر اساس فرضیه بازار کارا، اطلاعات ممکن است از منابع دیگر کسب شوند و تأثیر لازم را بر قیمت سهام بگذارند. اگر چه از دیدگاه محتوای اطلاعاتی، مفهوم سود سودمندی فعالیّت حسابداری را توصیف می­ کند، امّا از دیدگاه معیار اندازه ­گیری بنیادی ارزش سهام، کماکان مورد تردید است. بر اساس مفروضات بازار کارای سرمایه که پژوهش­های تجربی نیز مؤید آن است، سود حسابداری دارای محتوای اطلاعاتی است (خالقی مقدم، ۱۳۷۷،ص۹۹)۲.
بنابراین انتظار می­رود در مورد شرکت­های جدیدالورود به بورس سودهای پیش ­بینی شده همراه با محتوای اطلاعاتی باشد. معمولاً اطلاعات صورت­های مالی به صورت خالص به پیش ­بینی­های زیر در مورد رفتار سرمایه ­گذاران به خصوص واکنش به اطلاعات صورت­های مالی محدود می­ شود. (نوروزبیگی، ۱۳۸۶، ص ۱۷۵)۳.
سرمایه ­گذاران درباره بازده مورد انتظار و ریسک دارای باورهای پیشین هستند. این باورهای پیشین بر پایه اطلاعاتی قرار دارد که در دسترس همگان است تا این که سود جاری شرکت اعلام شود (که سرمایه ­گذاران در باورهای خود تجدید نظر خواهند کرد.). حتی اگر این باورها بر پایه اطلاعاتی قرار داشته باشد که در دسترس همگان است، هیچ الزامی وجود ندارد که باورهای پیشین همانند باشند، زیرا سرمایه ­گذاران در برابراطلاعاتی که کسب می­ کنند و نیز از نظر توانایی تفسیر متفاوتند.
هم چنین امکان دارد این باورهای پیشین شامل انتظاراتی باشد که درباره قدرت سودآوری آینده و کنونی شرکت نظیر بازده آینده اوراق بهادار، تا حدودی به سودآوری آن بستگی دارد.
پس از اعلام سود خالص سال جاری، برخی از سرمایه ­گذاران در صدد برمی­آیند اطلاعات بیشتری بدست آورند و این از طریق تجزیه و تحلیل عدد متعلق به سود میّسر خواهد شد. برای مثال اگر سود خالص بالا برود یا از مقدار مورد انتظار بیشتر باشد این می ­تواند به عنوان خبر خوبی به حساب آید.
اگر وضع بدین گونه باشد سرمایه ­گذاران با بهره گرفتن از نظر بیز[۳۹] در باورهایی که درباره بازده و قدرت سودآوری آینده شرکت دارند تجدید نظر خواهند کرد. برخی از سرمایه ­گذاران (کسانی که در مورد سود خالص جاری انتظارات بالاتری داشتند) احتمالاً همین عدد سود خالص را به عنوان یک خبر بد تفسیر خواهند نمود.
سرمایه­ گذارانی که در باورهای خود نسبت به سودآوری آینده و بالا رفتن بازده شرکت تجدید نظر کرده ­اند تمایل بیشتری نشان می­ دهند تا تعداد بیشتری سهم شرکت را به قیمت کنونی بازار خریداری کنند و کسانی که در بازار در باورهای خود در جهت عکس تجدید نظر کرده ­اند عمل عکس گروه دوّم را انجام خواهند داد. ارزیابی سرمایه ­گذاران در مورد ریسک این سهام مورد تجدید نظر آنان قرار خواهد گرفت.
ما انتظار داریم پس از اعلام سود خالص شاهد این موضوع باشیم که معامله بر روی سهام شرکت افزایش یابد. گذشته از این، هر قدر تفاوت در باورهای پیشین سرمایه ­گذاران و تفسیرهایی را که بر اساس اطلاعات مالی کنونی انجام می­ دهند، بیشتر باشند، حجم این معاملات بیشتر خواهد شد. اگر سرمایه ­گذاران سود خالص گزارش شده را به عنوان خبر خوب تفسیر کنند (و در نتیجه بر انتظاراتی که درباره بازده و سوددهی آینده شرکت دارند بیفزایند) کسانی را تحت الشعاع قرار خواهند داد که اعلام سود خالص را به عنوان خبر بد تفسیر می­ کنند. در چنین شرایطی ما انتظار داریم شاهد افزایش قیمت سهام شرکت باشیم. بنابراین سود به عنوان یکی از اطلاعاتی است که تغییرات قیمت سهام را موجب می­ شود. بازده سهام شامل سود تقسیمی و قیمت سهام است در نتیجه هر عاملی ثروت سهامداران را افزایش خواهد داد که سبب افزایش قیمت سهام واحد تجاری شود، از این رو سود همواره مورد توجه سرمایه ­گذاران است.

۴ ـ ۲ پژوهش بال وبراون

بال وبراون در سال ۱۹۶۸ تحقیق تجربی و سنتی در زمینه حسابداری را در بازارهای سرمایه آغاز کردند و این روش تحقیق تا به امروز ادامه دارد. نخست آن­ها می­خواستند شواهد علمی متقاعد کننده ­ای را ارائه نمایند که بازده سهام شرکت­ها در برابر محتوای اطلاعاتی صورت­های مالی واکنش نشان می­دهد. این نوع تحقیق را تحقیق موردی می­نامند.
زیرا در این تحقیق درباره واکنش بازار اوراق بهادار نسبت به انتشار سود خالص بود. تحقیق بال وبراون از این نظر ارزشمند است که دارای یک روش اصولی یا زیر بنایی است و می­توان آن را گسترش داد (خوش طینت، ۱۳۸۵، ص ۹)۱.
بال و براون ۲۶۱ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار نیویورک را به عنوان نمونه برای مدت ۱۰ سال (۱۹۶۵ ـ ۱۹۵۶) مورد مطالعه قرار دادند. آن­ها توجه خود را معطوف به محتوای اطلاعاتی سود خالص نمودند و به سایر اطلاعات ناشی از اجزای تشکیل دهنده صورت­های مالی مانند قدرت نقدینگی و ساختار سرمایه توجه نکردند (همان منبع، ص ۱۰)۲.
آن­ها بازده بازار مربوط به سهام شرکت­های نمونه را زمانی که نزدیک اعلام سود خالص بود مورد ارزیابی قرار دادند. این کار براساس روش محاسبه بازده غیرعادی انجام شد. میانگین بازده غیرعادی بازار سهام در ماهی که خبر سود خالص اعلام شد. بسیار مثبت بود و بالعکس، میانگین بازده غیرعادی در مورد خبر بد مربوط به سود خالص متعلّق به شرکت­های موجود در نمونه بسیار منفی بود. این نتیجه مؤید این می­باشد که بازار در برابر خبر خوب یا بد مربوط به سود خالص واکنش نشان می­دهد (همان منبع، ص ۱۱)۳.

۵ ـ ۲ مفاهیم سود در حسابداری

سود یکی از اقلام مهم و اصلی صورت­های مالی است که در نوشته­ های مختلف کاربردهای متفاوت دارد. معمولاً سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات، عاملی برای تدوین سیاست پرداخت سود تقسیمی، راهنمایی برای سرمایه ­گذاران و تصمیم ­گیری و عاملی برای پیش ­بینی در نظر گرفته
می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...