فایل ها با موضوع تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها- ... |
۵ ۵
مدیریت دانش
روایی[۱۱۸]
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد ویژگی مورد نظر محقق را می سنجد.یعنی هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم،مجموعه ای از پرسش ها(با یک ابزار اندازه گیری دیگر)را مطرح کنیم،چگونه می توانیم اطمینان یابیم که واقعاً به اندازه گیری همان مفهوم مورد نظر پرداخته ایم یا چیز دیگر را سنجیده ایم.باید توجه داشت بدون آگاهی از روائی ابزار اندازه گیری، نمی توان به دقت و درستی داده های حاصل از آن اطمینان یافت(سکاران،۱۳۸۶،ص۲۲۳).
موضوع روائی از آن جهت اهمیت دارد که اندازی گیری های نا مناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد.همانطور که گفته شد در واقع روایی با این سؤال در ارتباط است که آیا ما همان چیزی را که در نظر می گیریم اندازه گیری می کنیم(خاکی،۱۳۸۲،ص۲۴۴).به منظور سنجش روایی پرسشنامه از نظر جمعی از متخصصین و صاحبنظران و همچنین اساتید محترم راهنما استفاده شده است.
پایایی[۱۱۹]
اعتماد یا اعتماد پذیری ابزار،میزان پایائی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد.مفهوم اعتبار با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان،تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد.معمولاً دامنه ضریب اعتبار از صفر(۰=عدم اعتبار) تا (۱=اعتبار کامل) می باشد.روش های مختلفی برای اندازه گیری ضریب اعتبار ابزار اندازی به کار برده می شود(سکاران،۱۳۸۶،ص۲۲۷).از آن جمله می توان به اجرای دوباره(روش بازآزمایی)،روش موازی(همتا)،روش تصنیف(دو نیمه کردن) و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد(سکاران،۱۳۸۲،ص۳۱۸).در پژوهش حاضر به منظور تعیین پایائی پرسشنامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ عمل شده که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای مجموعه سوالات مربوط به هر متغیر اقدام گردید.برای محاسبه آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های زیر مجموعه سؤالها و واریانس کل را محاسبه کرد(همان منبع).برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ،پرسشنامه به تعداد ۹۳ نفر از افراد جامعه آماری داده شده و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
که در آن:
(n/n-1)*(1-∑ sj2 /s2 )=αکه در آن:
= nتعداد سؤالات پرسشنامه
sj2=واریانس سوال
S واریانس کل تست می باشد
پایائی پرسش های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در جدول شماره ۳-۳ نشان داده شده است
جدول ۳‑۴)ضریب آلفای کرونباخ
متغیر
آلفای کرونباخ
مدیریت دانش
۹۱٫۵
مدیریت زنجیره تأمین
۸۷٫۷
مدیریت روابط با مشتری
۸۹٫۶
بازاریابی اینترنتی
۹۰٫۷
تجارت الکترونیک
۹۰٫۵
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-11] [ 01:11:00 ب.ظ ]
|