روایی ابزار اندازه گیری متغیرها: از آنجا که هیچ گونه روش آماری برای تعیین ضریب روایی محتوایی وجود ندارد، برای تعیین روایی صوری و محتوای آزمون از نظر ۳ نفر از دبیران با تجربه و متخصص در آموزش زبان انگلیسی، در این باره که سؤال‌های آزمون تا چه میزان معرف محتوا و هدف‌های برنامه یا حوزه محتوایی است، استفاده گردید. ضمن اینکه ابزار اندازه گیری متغیرها از نظر روایی صوری نیز مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی ابزار نیز از روش بازآزمایی (آزمون مجدد) استفاده گردید. بدین منظور بعد از تهیه ابزار اندازه گیری متغیرها، و تعیین روایی محتوایی و صوری ابزار مورد نظر، در دو فاصله ی زمانی ۱۵ روزه بر روی تعداد ۳۰ نفر از افراد جامعه ی آماری اجرا و نتایج حاصل از دو آزمون در قالب ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل واقع گردید. نتایج نشان دهنده ی آن بود که میزان ضریب همبستگی بین داده های حاصل از دو آزمون برابر ۸۴/۰ بود. این مقدار ضریب از نظر آماری مورد تأیید و از حد بحرانی ۷۰ درصد بالاتر است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶ طرح پژوهش یا شیوه اجرا:
این مطالعه در سه مرحله ی مجزا و پیوسته صورت گرفت. در مرحله ی اول و بعد از انتخاب موضوع و مشخص شدن اهداف مطالعه، در ابتدا لازم بود تا مقدمات اجرای پژوهش فراهم گردد. بدین منظور در ابتدا دروس مورد نظر برای تدریس با بهره گرفتن از چند رسانه ای مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم مشخص گردید. به دنبال آن اصول و مؤلفه های الگوی دریافت مفهوم و شیوه ی اجرای این الگو بر اساس منابع موجود تعیین و تهیه گردید. سپس طرحی برای درس افزار مورد نیاز پژوهش نوشته شد. این طرح به گونه ای بود که سه درس اول تا سوم کتاب زبان انگلیسی سال اول دوره دوم متوسطه را در بر می گرفت. در طرح نوشته شده، آموزش دروس مورد نظر بر اساس الگوی دریافت مفهوم نگاشته و دو مهارت اساسی واژگان و درک مطلب مدنظر قرار گرفت. سپس از دو نفر از متخصصان کار با رایانه و طراحی نرم افزار خواسته شد تا طرح نوشته شده را با بهره گرفتن از برنامه های محتواساز، به شکل یک درس افزار خود آموز در بیاورند. درس افزار تهیه شده چندین بار اصلاح و ویرایش گردید. تا اینکه در نهایت به گونه ای به اتمام رسید که مورد تأیید متخصصین آموزش در حوزه ی تکنولوژی آموزشی قرار گرفت. بعد از تهیه ی نرم افزار لازم بود تا ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد نظر نیز با بهره گرفتن از مطالعه ی منابع علمی و با بهره گیری از نظرات متخصصان حوزه ی آموزش زبان انگلیسی در مدارس، طراحی و تهیه گردد. بدین منظور، سؤالات پیش آزمون و پس آزمون توسط سه نفر از دبیران با تجربه ی آموزشی در رشته زبان انگلیسی و بر اساس اهداف مورد نظر مطالعه تهیه گردید. در ادامه به منظور اطمینان از استاندارد بودن ابزار مورد نظر، لازم بود تا ابزار ساخته شده از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار گیرند در این راستا روایی صوری و محتوایی ابزار و نیز پایایی آن ها به روش‌های علمی و به شرحی که در بخش روایی و پایایی آمده است، تعیین گردید. در ادامه ضمن آموزش در کلاس درس در گروه آزمایش بر اساس روند الگوی دریافت مفهوم با بهره گرفتن از نرم افزار در قالب آموزش گروهی کلاسی، یک سی دی از نرم افزار در اختیار هر یک از فراگیران قرار گرفته و از آنان خواسته شد تا در منزل نیز آن را به منظور آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار دهند. آموزش دروس مورد نظر با بهره گیری از نرم افزار در هر درس به مدت ۳ جلسه ی آموزشی و در مجموع در ۹ جلسه ی آموزشی ارائه گردید. ضمن اینکه یک جلسه در ابتدای مطالعه به اجرای پیش آزمون و در انتهای پژوهش نیز یک جلسه به اجرای پس آزمون اختصاص داده شد. بعد از مدت دو هفته آزمون یادداری نیز در یک جلسه برگزار گردید. بر این اساس کل مطالعه در مدت زمان ۱۲ جلسه ی ۹۰ دقیقه ای به انجام رسید. بعد از جمع آوری داده های مورد نظر، ابتدا داده ها در قالب یک فایل الکترونیکی ثبت و سپس با بهره گرفتن از نرم افزار Spss مورد تحلیل واقع گردید.
۳-۷ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری:
جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان پاوه در نیمه ی دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ می باشد. انتخاب نمونه های آماری به شیوه ی «نمونه ی در دسترس» صورت می گیرد. لذا بدین منظور تعداد دو کلاس از جامعه ی مورد مطالعه که در دسترس پژوهشگر می باشند انتخاب و مورد مطالعه قرار می گیرند. بر این اساس تعداد افراد مورد مطالعه در مجموع ۵۷ نفر و در هر یک از گروه های آزمودنی (آزمایش ۲۸ نفر و گروه کنترل ۲۹) می باشد.
۳-۸ روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:
تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده با توجه به اهداف و فرضیات پژوهش و همچنین نوع داده ها، با بهره گرفتن از نرم افزار تحلیل داده های آماری در روان شناسی و علوم تربیتی (Spss) و در قالب آزمون های آماری در دو بخش صورت می گیرد. در بخش آمار توصیفی به منظور توصیف و تشریح داده ها و ساده سازی فهم آن‌ها از (کمترین نمره، بیشترین نمره، میانگین و انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی نیز به منظور بررسی فرضیات پژوهش و تأیید یا عدم تأیید فرضیات پژوهش از آزمون های (آزمون تی مستقل به منظور تعیین میزان همگنی یا غیرهمگنی گروه ها در ابتدای پژوهش و در پیش آزمون و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس) استفاده گردیده است.
فصل چهارم
ارائه و تجزیه و تحلیل داده‌ها
۴-۱ مقدمه:
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های آماری بر اساس روش های آمار توصیفی و استنباطی می پردازیم. بدین منظور این فصل در ۴ بخش ارائه می گردد. در بخش اول به توصیف افراد نمونه ی آماری در دو گروه می پردازیم و تعداد افراد مورد مطالعه در هر گروه و در کل را در شکل جدول ارائه می نماییم. در ادامه آمار توصیفی داده ها ارائه می گردد. بدین منظور وضعیت توصیفی داده ها بیان می گردد و در پی آن ضمن تحلیل و مقایسه ی میانگین های دو گروه در قالب آزمون تی مستقل به بررسی و تحلیل داده ها مربوط به فرضیات در قالب آزمون تحلیل کوواریانس می پردازیم.
۴-۲ توصیف افراد نمونه های آماری

جدول ۱-۴: فراوانی و درصد افراد مورد مطالعه بر اساس گروه
گروه فراوانی درصد فراوانی
آزمایش ۲۸ ۱۲/۴۹
کنترل ۲۹ ۸۸/۵۰
مجموع ۵۷ ۱۰۰

اطلاعات جمعیت شناختی نمونه های مورد مطالعه به تفکیک گروه (جدول ۱-۴) نشان می دهد که تعداد ۲۸ نفر یعنی معادل ۱۲/۴۹ درصد از مجموع افراد مورد مطالعه در گروه آزمایش، و تعداد ۲۹ نفر یعنی معادل ۸۸/۵۰ درصد از مجموع افراد مورد مطالعه در گروه کنترل قرار دارند.
۴-۳ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها:

جدول ۲-۴: شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در گروه آزمایش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...