واژگان کلیدی:
مدیریت دانش [۱]، عملکرد نوآورانه[۲]، نوآوری در محصول[۳]، نوآوری رفتاری[۴]، نوآوری استراتژیک[۵]، نوآوری فرایندی[۶]
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
در محیط کسب و کار امروزه نوآوری امکان انطباق سریع با تغییرات را فراهم می آورد و در یافتن محصولات و بازارهای جدید به سازمان کمک میکند تا با این روش از خود در مقابل ناپایداریهای محیطی محافظت کنند. از سوی دیگر اگر سازمان نتواند دانش کارکنانش را مدیریت کند نمی تواند به نوآوری دست یابد. مدیریت دانش یک راه خوب برای استفاده بهینه از دانش کارکنان و تشویق آنان به عملکرد نوآورانه و تسهیل فرایند نوآوری است. سازمانها می بایست قابلیت ایجاد دانش برای حداکثرسازی رقابت و موفقیت استراتژیک را داشته باشند. دانش مانند هر منبع دیگری در بقاء و موفقیت سازمان در بازار جهانی، حیاتی و سرنوشت ساز است. مدیریت دانش ابزار مهمی است که سازمان ها ازطریق آن بهتر می توانند دانش و اطلاعات را مدیریت کنند. بسیاری از سازمان ها هنوز فعالیت مدیریت دانش را به طور رسمی و آگاهانه مورد بررسی قرار نداده اند به دلیل اینکه مفهوم مدیریت دانش و اهمیت آنرا درک ننموده اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

این پژوهش قصد دارد تا تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه را بررسی نماید.
۱-۱- بیان مسئله
در زمان حاضر که مدیران و رهبران سازمانها با موقعیت جدید و تغییرات فزایندهای در امور مواجه هستند، تنها سازمانهایی به توفیق دست خواهند یافت که بتوانند با بهره گیری از نوآوری کارکنانشان، به مواجهه سریع و خلاقانه با شرایط جدید بپردازند. در سالهای اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده است. جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمانهای دارای قدرت دانشی می توانند برتریهای بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. چشم اندازهای رقابتی سازمانها نشان دهنده تاثیرات این دیدگاه در عرصه های استراتژیک سازمانهاست و اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در جایگاه مناسب آن تشخیص دهد در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. براساس دیدگاه یاد شده و با توجه به اهمیت انرژی در قرن بیست و یکم، ضرورت توجه به مدیریت دانش در عرصه انرژی انکار ناپذیر شده است. با استقرار صحیح و کامل مدیریت دانش در سازمان میتوان نوآوری کارکنان را ارتقاء داد. این تحقیق در نظر دارد با بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری، نگرش جدیدی در مدیریت منابع انسانی ایجاد نماید.
۱-۲- اهمیت موضوع
محیط بیرونی سازمانها به دلیل افزایش عوامل غیرقابل پیش بینی به مراتب پیچیده تر از گذشته شده است. بنابراین با توجه به روابط پیچیده در دنیای معاصر، ادامه فعالیتهای سازمان با روند موجود بسیار دشوار است. نوآوری باعث میشود که سازمان انعطافپذیری لازم را در مواجهه با تغییرات محیطی به دست آورد. لذا شناسایی عوامل مرتبط با نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین انجام تحقیقی که به بررسی این عوامل بپردازد ضرورت پیدا میکند. . یکی از مفاهیمی که در عرصه مدیریت ظهور پیدا کرده است مدیریت دانش می باشد. مدیریت دانش با هدف کسب ، حفظ و تسهیم دانش کارکنان سازمان تلاش می کند تا سازمان همیشه به روز باشد و نسبت به تغییرات سریع محیطی انعطاف پذیر باشد. از طرفی مدیریت دانش با تسهیل گردش دانش کارکنان سازمان می تواند زمینه ساز افزایش نواوری و عملکرد نوآورانه کارکنان سازمان گردد. تحقیق پیش رو سعی در بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری دارد.
۱-۳- اهداف تحقیق
هدف اصلی
بررسی تاثیر مدیریت دانش برعملکرد نوآورانه سازمانی
اهداف فرعی
۱- بررسی تاثیر مدیریت دانش برنوآوری در محصول
۲- بررسی تاثیر مدیریت دانش برنوآوری رفتاری
۳- بررسی تاثیر مدیریت دانش برنوآوری فرایندی
۴- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری استراتژیک
اهداف کاربردی
تمامی بانکهای دولتی و خصوصی کشور و همچنین تمامی سازمان هایی که در حوزه مدیریت دانش فعالیت میکنند، میتوانند از نتیجه این تحقیق استفاده نمایند.
۱-۴- سؤالهای تحقیق
در این تحقیق قصد بر آن است که تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه مورد شناسایی قرار گیرد.بنا بر این سؤالات تحقیق را می توان در قالب موارد زیر بیان نمود.
الف) آیا مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیرمعنی داری دارد؟
ب) آیا مدیریت دانش بر نوآوری در محصول بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد؟
ج) آیا مدیریت دانش برنوآوری رفتاری کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد؟
د) آیا مدیریت دانش بر نوآوری فرایندی بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد؟
ه) آیا مدیریت دانش بر نوآوری استراتژیک بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد؟
۱-۵- فرضیه های تحقیق
H1 :مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H2 :مدیریت دانشبر نوآوری در محصول بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H3 :مدیریت دانش بر نوآوری رفتاری کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H4 :مدیریت دانش بر نوآوری فرایندی بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H5 :مدیریت دانش برنوآوری استراتژیک بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
۱-۶- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی(به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی)
تعاریف مفهومی
مدیریت دانش:مدیریت دانش شامل فرایندهای برنامه ریزی وکنترل برای نیل به هدف های سازمانی است .مدیریت دانش فرایند موثر دانش در برآورده کردن نیازهای داخلی در شناسایی کردن و بررسی دارایی دانش اکتسابی برای توسعه فرصتهای جدید می باشد.مدیریت دانش فرآیندی است که سازمانها به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات واطلاعات به دانش را پیدا کرده وهمچنین قادرخواهند بود دانش کسب شده را به گونه ای موثردرتصمیمگیریهای خود به کارگیرند.
نوآوری: نوآوری ،عملی کردن اندیشه های نو و بدیعی است که از خلاقیت ناشی می شود. متخصصان مدیریت، نوآوری را مترادف با ابداع میدانند ومعتقدند نوآوری فرایند پایانی خلاقیت و به عبارتی جلوه و نمود بیرونی آن میباشد که به صورت یک محصول یا تولید بدیع وتازه آشکار میشود.
ابعاد نوآوری: نوآوری در محصول: این نوع نوآوری، به محصولات و یا خدمات جدید یا ارتقاء محصولات یا خدمات قبلی می انجامد. این نوع نوآوری پرکاربرد ترین و رایج ترین نوآوری می باشد که می تواند بسیار سودمند برای سازمان باشد.
نوآوری فرایندی: این نوع نوآوری بر بهبود اثربخشی و کارایی تاکید می ورزد و با بهبود در فرایند و با ایجاد روش و فرایند جدید و نوین و یا تغییر در فرایند، سبب بهتر شدن جریان کار، ارتقا، بهبود محصول و خدمات و در نهایت پیشرفت سازمان می گردد
نوآوری استراتژیک: نوآوری استراتژیک ظرفیتی برای تصورمجدد مدل موجود صنعت است  به روشی که ارزش های جدیدی را برای مشتریان ایجاد می کند و ثروت و دارایی جدیدی را برای همه ذینفعان از طریق اختراع یک محصول یا خدمت تعریف مجدد فضای بازار یا طراحی مجدد مرزهای صنعت تولید میکند.( هامل:۱۹۹۸)
تعاریف عملیاتی
مدیریت دانش: تعریف عملیاتی این بعد ، از مجموع نمرات کارکنان در گویه های ( ا الی ۳۲) بدست می آید و با شاخصهای که در گویه های ۱ تا ۳۲ تعریف شده اندازه گیری می شود.
عملکرد نوآورانه: تعریف عملیاتی این بعد ، از مجموع نمرات کارکنان در گویه های ( ۳۳ الی ۴۶) بدست می آید و با شاخصهای موجود در گویه ها اندازه گیری می شود.
ابعاد نوآوری:
نوآوری در محصول: سؤالات ۳۳ تا ۳۷ و ۴۵
نوآوری رفتاری: سؤالات ۳۸ تا ۴۱
نوآوری فرایندی: سؤالات ۴۲ و ۴۶
نوآوری استراتژیک: سؤالات ۴۳ و ۴۴
نوآوری در محصول: تعریف عملیاتی این بعد، از مجموع نمرات کارکنان در گویه های (۳۳،۳۴،۳۵،۳۶،۳۷،۴۵) بدست می آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...