شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی ” با ” توجه به ارتباطات ” سازمانی

 

    1. شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی ” با ” توجه به ﭘاداش ها ” سازمانی

 

    1. شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی ” با ” مکانیزم های مفید ” سازمانی

 

  1. شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی ” با ” نگرش به تغییر ” سازمانی

 

 

۱-۴-فرضیه های تحقیق

 

۱-۴-۱-فرضیه های اصلی

 

بین “سبک تفکر ” مدیران با ” جو سازمانی ” رابطه وجود دارد .

 

۱-۴-۲-فرضیه های فرعی:

 

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” توجه به هدف ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” ساختار ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” رهبری ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” توجه به ارتباطات ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” توجه به ﭘاداش ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” مکانیزم های مفید ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر شهودی ” با عامل ” نگرش به تغییر ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” توجه به هدف ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” ساختار ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” رهبری ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” توجه به ارتباطات ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” توجه به ﭘاداش ” رابطه وجود دارد.

     

      1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” مکانیزم های مفید ” رابطه وجود دارد.

     

    1. بین ” سبک تفکر تحلیلی ” با عامل ” نگرش به تغییر ” رابطه وجود دارد.

۱-۵-تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق

 

تعریف عملی یا عملیاتی نسبت به تعاریف مفهومی از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا که یک مفهوم را از حالت کلی، ذهنی و غیر قابل مشاهده به حالت جزئی، عینی و قابل مشاهده تبدیل می‌کند. این کار ، یعنی تبدیل مفهوم به مشهود را عملی سازی می‌گویند. محقق با تعریف عملی یک مفهوم آن را به یک یا چند متغیر تبدیل می‌کند. در پرسشنامه هر متغیر از طریق یک یا چند سوال مطرح می شود. سوالها به طریقی ساخته می‌شوند که محقق را به اندازه گیری یک مفهوم یاری کنند. به هنگام اندازه گیری، ارزش‌ها و ‌اندازه های مختلف یک متغیر را مورد بررسی، ثبت و ضبط قرار می‌دهیم(ساده، ۱۳۷۵، ۸۸) . در این پژوهش محقق متغیرهای وابسته و مستقل را از تعریف مفهومی به صورت عملیاتی تعریف می کند تا بهتر و راحتتر بتواند آن ها را سنجیده و مورد تجریه و تحلیل قرار داد.

 

۱) سبک تفکر

 

سبک تفکر بیانگر شیوه ای از فکر کردن است که فرد ترجیح می‌دهد تا از آن استفاده نماید و مترادف با توانایی‌های افراد نمی باشد بلکه بیانگر نحوه استفاده از توانایی‌های بالقو ه ی فرد می‌باشد، که این به صورتی است که اگر افراد مشاغلی متناسب با سبک تفکر خود را انتخاب نمایند، به درصد بالاتر از موفقیت جهت پرورش توانایی فکری خود می‌رسند(استرنبرگ،۱۹۹۹،۵۴). برای سنجش و مشخص شدن سبک تفکر در تحقیق از ۴۵ شاخص که معرفه شاخص های سبک شناختی از نظر هیز و آلینسون (۱۹۹۶) هستند، استفاده می‌گردد.

 

۱-۱)سبک تفکر شهودی :

 

بر اساس ابزار سنجش فهرست سبک شناختی[۱۹] ، شهود به معنی قضاوت فوری ‌بر اساس احساس و اخذ یک رویکرد یا منظر جهانی و کل گرایانه است. این افراد ترجیح می‌دهند که از توانایی هایی چون امور فی البداعه ، گل کرایانه ، خلاقیت ، نوآوری و احساسات استفاده کنند (آلینسون[۲۰] ، هیز[۲۱] ، ۱۹۹۶) .

 

۱-۲) سبک تفکر تحلیلی:

 

بر اساس ابزار سنجش فهرست سبک شناختی تحلیل یا مد تحلیلی به قضاوت ‌بر اساس استدلال ذهنی و تمرکز به روی امور جزئی و جزئیات، اشاره دارد. افراد دارای این سبک تفکر در بررسی های خود یک پدیده را به اجزاء آن تبدیل می‌کنند و از امور عینی و محاسباتی در این تحلیل ها بهره می‌برند(آلینسون ، هیز، ۱۹۹۶) . سبک تفکر تحلیلی در قالب ۲۳ سوال و یا شاخص مربوط به پرسشنامه فهرست سبک شناختی مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

 

۲)جو سازمانی :

 

جو سازمانی به تمام محیط داخلی سازمان اشاره دارد . جو سازمانی به عنوان مؤلفه‌ ای می‌باشد که به نگرش دریافت شده از یک سازمان و زیر سیستم های آن اشاره دارد و این به صورتی دیده می شود که سازمان با اعضای خود، گروه ها و موضوعات رفتار می کند (مودهراکارتا[۲۲] ، ۲۰۰۸، ۸) . جو سازمانی به وسیله پرسشنامه ۳۵ سوالی رابرت .سی پریزیوزی[۲۳] به عنوان ” پرسشنامه شناخت سازمان[۲۴] ” با ۷ مؤلفه‌ مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 

۲-۱) هدف :

 

هدف یک دستاورد خاص و قابل سنجش است که در یک زمان معیین با هزینه محدود به ان دست خواهیم یافت(مقیمی،۱۳۷۹،۳۴). بر اساس ابزار سنجش پرسشنامه شناخت سازمان، ۵ شاخص مؤلفه‌ هدف را می سنجند که بیانگر چگونگی دست یابی به اهداف سازمانی و میزان پایبندی اعضاء در رسیدن به اهداف سازمانی است .

 

۲-۲) ساختار:

 

ساختار سازمانی در نمودار سازمانی نمایان می‌گردد. از نظر مینتزبرگ ساختار، مجموع تمام روش هایی است که یک سازمان آن ها را به کارهایی تقسیم می کند تا از طریق آن وظایف انجام گردد ( لیا او ، چوآنگ و تو ، ۲۰۱۱، ۷۲۸) . بر اساس ابزار سنجش پرسشنامه شناخت سازمان، ۵ شاخص مؤلفه‌ ساختار سازمانی را می سنجند که نمایی از شرایط تمرکز ، ‌پیچیدگی را به نمایش در می آورد .

 

۲-۳) ارتباطات:

 

فرایندی است که دو یا چند بخش توسط آن ،اطلاعات مورد نیاز خود را مبادله و با یکدیگر تبادل نظر می‌کند. ارتباطات را گاهی معادل تبادل اطلاعات و انتقال معنی دار می دانند و در واقع می توان انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده دانست ، به گونه ای که برای هر دو قابل فهم و واضح باشد(رضائیان،۱۳۸۴،۴۷۲). بر اساس ابزار سنجش پرسشنامه شناخت سازمان ، ۵ شاخص مؤلفه‌ هدف را می سنجند که منظور از ارتباطات ، فهم معنی دار بودن انتقال اطلاعات بین مدیر و کارکنان و نیز ‌گروه‌های مختلف با یکدیگر می‌باشد .

 

۲-۴) پاداش :

 

ﭘاداش ها از جمله ابزارهای مهمی است که مدیران می‌توانند با بهره گرفتن از آن ،انگیزش کارکنان را به سمت مورد نظر هدایت کنند(مقیمی،۱۳۷۹،۹۶). بر اساس ابزار سنجش پرسشنامه شناخت سازمان ۵ شاخص مؤلفه‌ پاداش را مورد سنجش قرار می‌دهند که بیانگر پاداش های سخت و نرم می‌باشد که در ایجاد انگیزه در کارکنان برای ادامه فعالیت های سازمانی مفید می‌باشند .

 

۲-۵) رهبری :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...