بیرونی
درونی

 

داخلی
- مشکلات مربوط به انجام رویه­های صادراتی با کارهای ادرای
- فقدان محرک­ها یا معاونت دولتی (کمک­های دولتی)
- پرسنل صادراتی آموزش ندیده / ناکافی
- ظرفیت تولید ناکافی
- فقدان پرسنل مدیریتی
- کمبود سرمایه کاری برای تأمین مالی صادرات

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

- اطلاعات محدود برای حضور و تحلیل بازار خارجی

 

خارجی
- عادت و رفتارهای متفاوت مصرف کنندگان خارجی
- وجود مشکلات زبانی و ارتباطی
- تحمیل موانع تعرفه­ای و غیرتعرفه­ای
- رقابت شدید در بازارهای خارجی
- نرخ تبدیل پرنوسان و نامطلوب
- محدودیت­های ناشی از قوانین و مقررات خارجی
- استانداردهای گسترده متفاوت برای محصول
- جمع­آوری مشکل و آهسته پرداخت­های گسترده
- مشکل حضور و دستیابی به نمایندگان کافی
- ریسک­ها و هزینه­ های بالای فروش گسترده
- عدم توانایی در ارائه خدمات فنی و پس از فروش
- فقدان یا کافی نبودن کانال­های توزیع خارجی
- حمل و نقل با هزینه بالا و مشکلات زیاد

 

آنچه از بررسی­های به عمل آمده، مشخص شده، این است که چنانچه شرکت­ها در مراحل اولیه شروع به
صادرات، با مشکلات و محدودیت­های مواجه شوند که امر صادرات را مشکل کند، ممکن است به سرعت برای همیشه از صادرات منصرف شوند. لذا تمرکز بر حل و رفع مشکلات اولیه پیش روی صادرکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد. در جدول صفحه­ی بعد مشکلات و محدودیت­های شرکت­ها در شروع به صادرات یا به اصطلاح مشکلات غیرصادرکنندگان ارائه شده است(دایور، ۲۰۰۷). پس از شناسایی و رفع مشکلات و محدودیت­های شروع صادرات بایستی بر شناسایی و تقویت متغیرهای عملکرد صادراتی متمرکز شد. البته همان­گونه که ذکر شد، تنها برخی از این متغیرها قابل کنترل می­باشند. در جدول زیر متغیرهای مؤثر بر عملکرد صادراتی شرکت­ها آورده شده ­اند(فهیمی فر، ۱۳۸۶).
تحقیقات نشان داده است که ماهیت مشکلات رو در روی شرکت­ها پس از شروع به صادرات متفاوت با مشکلات شروع فعالیت صادراتی است. به طوری که مشکلات انجام فرایند صادرات بیشتر مشکلات عملیاتی و رویه­ای می­باشد. البته باید در نظر داشت که مشکلات و محدودیت­های صادرات با توجه به سطح درگیری در فرایند صادرات متفاوت بوده و حتی در مناطق و میان شرکت­های مختلف تفاوت­های بسیاری در این زمینه وجود دارد. در بررسی مختصری که در این زمینه انجام شده برخی از این مشکلات به شرح زیر دسته­بندی شده ­اند(دهقان، ۱۳۸۳).
جدول ۲-۵ جمع­بندی مشکلات و محدودیت­های صادراتی(دهقان، ۱۳۸۳).

 

عوامل داخلی
عوامل خارجی

 

هزینه­ های توسعه بازار (دیچل[۵۵])
فقدان سرمایه در گردش برای حمایت مالی از صادرات (چانگ وچئونگ[۵۶])
ناتوانی شرکت­ها در دستیابی به قیمت­های رقابتی (ویلکینسون و بارت، دیچل، یو و تسنگ[۵۷])

سیاستگذاری­های دولتی (شارهی[۵۸])
تأخیر در پرداخت خریداران خارجی (لئونیداس لئونیدو)
هرینه­های بالای حمل و نقل (ویلکینسون و بارت)
رقابت موجود میان شرکت­های محلی( شارهی)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...