متغیرهای میانجی:
- رضایت از برند: نگرش مثبت مصرف کننده که در نتیجه تجربۀ مصرف او از یک محصول خاص است را رضایت گویند. (Kasmer, 2005)
- اعتماد به برند: اعتماد به برند به عنوان اعتقاد مشتری مبنی بر انجام عملکردهای خاص برند بیان شده است. (Suh & Han, 2003) اعتماد به برند از دیدگاه مشتری متغیری روانشناختی است که به نسبت دادن مجموعه ای از فرضیات یا گمان ها در رابطه با معتبر بودن، صداقت و سخاوت به برند توسط مشتریان منجر می گردد. (Gurviez & Korchia, 2002)
- تعهد عاطفی: تعهد عاطفی ارتباط عاطفی با برند است که نشان دهندۀ حس قوی هویت شخصی می­باشد. تعهد عاطفی برند بر مبنای هویت و ارزش­های مشترک با برند شکل گرفته است. (Pring, 2007)
- تعهد مستمر: تمایل به ارتباط مستمر با برند که ریشه در هزینه­ های جابجای، اقتصادی و روان شناختی و کمبود عوامل جایگزین دارد. & Fullerton, 2003 (Bansal, Irving, & Taylor, 2004
متغیر وابسته:
- وفاداری به برند: وفاداری به برند عبارت است از واکنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید که فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می­ کند و این رفتار باعث می شود که در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نامهایی که در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا کند. این واکنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد. (Chaudhuri & Holbrook, 2001) همچنین آکر در بیان وفاداری اینگونه می­گوید: وفاداری برند تمایل به انتخاب مستمر یک برند در میان چندین برند از میان گروه همان محصول و خرید مداوم آن برند می­باشد. (Aaker, 2004)
- قصد خرید مجدد: قصد خرید مجدد معمولاً با تعهد برند شناخته شده است. با این حال یک تفاوت مهم بین آنها وجود دارد. تعهد برند به معنای یک ارتباط شبیه دوستی است که مشتری برای برند گسترش(ایجاد) می­دهد. اما تکرار خرید بدلیل آنکه آن برند ارزان­تر بوده و یا برند دیگری وجود نداشته است رخ می­دهد. (Claik, 1997)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵-۲ تعریف عملیاتی

تعریف عملیاتی تعریفی است که بر ویژگی‌های قابل‌مشاهده استوار است. (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۴،ص.۴۰) تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش که بر مبنای شاخص ­ها می­باشد در جدول ۳-۱ آورده شده است.
جدول ۳-۱ : شاخص­ های متغیرها

وفاداری منبع
خرید مجدد (Gill & Dawra, 2010)
پیوند احساسی با برند (Chaudhuri & Holbrook, 2001)
پرداخت هزینۀ بیشتر در مقایسه با محصول مشابه (Aaker, 1991)
احساس غرور و افتخار (بواسطۀ استفاده از برند) (Aaker D. A., 1996)
تبلیغات دهان به دهان (Matzler & Grabner, 2008)
کاهش حساسیت به فعالیت­های بازاریابی رقبا (Matzler & Grabner, 2008)
حساسیت پایین نسبت به تغییر قیمت (Palmer, 2001)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...