تعرض‌های کلامی‌و غیر‌کلامی

 
 

مورد سوء استفاده قرار گرفتن

 
 

مورد ظلم واقع شدن

 
 

آسیب دیدن به هر شکلی که فرد خودش مقصر نباشد

 
 

خیانت

 

آنچه از تعاریف مختلف زنان از قربانی‌شدن و مشاهده سبک‌زندگی نمونه‌ها در جداول کدگذاری‌های اولیه(کدگذاری‌های باز) که در جدول مفاهیم قربانی‌شدن مفهوم سازی شده‌است، به دست می‌آید علاوه بر تعریف قربانی‌شدن توسط زنان یک نوع تقسیم بندی نیز در خصوص تعریف قربانی‌شدن در سبک‌های زندگی مختلف می‌توان مشاهده کرد. به طور مثال بی‌سرپرست شدن، گذشت کردن به خاطر خواسته دیگران یا فدا شدن به خاطر دیگران و از دست دادن آرزوها بیشتر تعریفی است که افراد محافظه‌کار و مصلحت‌اندیش از قربانی‌شدن ارائه دادند که در زمره مفهوم«حرمان زندگی (گذشته و آینده بر باد رفته)»قرار می‌گیرد.
همچنین مواردی نظیر اجبار به کاری یا چیزی، عدم‌اشتغال، محدودیت فردی، جمعی و ساختاری، مطیع تصمیم دیگران بودن از تعاریفی است که بیشتر توسط افرادی با سبک زندگی جسور و مصلحت‌اندیش مطرح شده‌است. این موارد در زمره مفهوم «سلب منابع و اختیارها» جای می‌گیرد.
همچنین تعریف قربانی‌شدن به مثابه تجاوز جنسی، تعرض‌های کلامی و غیر‌کلامی، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، مورد ظلم واقع شدن، آسیب دیدن به هر شکلی که فرد خودش مقصر نباشد و خیانت که در زمره مفاهیم«آسیب‌های حوزه جرم‌شناسی قرار می‌گیرند »نیز بیشتر از تعاریفی است که مصلحت‌اندیشان و در تعداد اندکی موارد محافظه‌کاران و جسورها از آن‌ها یاد کرده‌اند.

 

جمع‌بندی: سبک‌زندگی و تعریف قربانی‌شدن

 
 

با عنایت به آنچه پیشتر گفته شد خط‌کشی دقیقی نمی‌توان بین تعریف و مفهوم قربانی‌شدن در انواع سبک‌زندگی کشید. لذا به صورت کاملاً نسبی می‌توان در خصوص نمونه‌های مورد مطالعه چنین دسته‌بندی ارائه کرد:
سبک‌زندگی جسورانه: علاوه بر اینکه تعریف آن‌ها در سایر مفاهیم قربانی‌شدن نیز دیده می‌شود ولی بیشترین افراد سلب منابع و اختیارها را به عنوان تعریف قربانی‌شدن دانسته و قربانی‌شدن را به مثابه «سلب منابع و اختیارها» فرد تعریف کرده‌اند.
سبک‌زندگی محافظه‌کارانه: این دسته از افراد بیشتر در تعریف قربانی‌شدن از مفهوم «حرمان زندگی (گذشته و آینده بر باد رفته)» یاد می‌کنند. هرچند در بین نمونه‌های این تحقیق مواردی هم بوده‌اند که از سایر مفاهیم مثل سلب منابع و اختیارها و آسیب‌های حوزه جرم‌شناسی یاد کنند.
سبک‌زندگی مصلحت‌اندیشانه: در سبک‌زندگی مصلحت‌اندیش ترکیبی از انواع قربانی‌شدن دیده می‌شود. تعرض‌های کلامی و غیر‌کلامی، محدودیت‌های ساختاری، از دست دادن آرزوها، مورد ظلم و سوء استفاده واقع شدن و آسیب دیدن به هر شکلی در این دسته قرار گرفته است. ایشان هر سه دسته از مفاهیم قربانی‌شدن را در تعریف قربانی‌شدن به کار می‌برند. حرمان زندگی، سلب اختیارها و منابع و حوزه جرم‌شناسی همه در تعریف این دسته از زنان جای دارد.

 

قربانی‌شدن زنان در زندگی
تعریف زنان از مفهوم قربانی‌شدن برگرفته از زندگی و تجربه‌های‌شان در زندگی است. به‌طوری که هر یک خود را قربانی چیزی می‌دانستند. با اینکه مواردی هم بودند که احساس قربانی‌شدن نداشتند و خود را قربانی چیزی نمی‌دانستند ولی کسانی که خود را قربانی مسائل مختلف بدانند اکثریت قریب به اتفاق مشارکت کنندگان در مصاحبه‌ها را تشکیل می‌داد. هرچند آنچه در پی می‌آید با تعریف مفهوم قربانی‌شدن توسط مشارکت کنندگان بی‌ارتباط نیست ولی نتایج به دست آمده ناشی از این سؤال است «آیا تا کنون خود یا اطرافیانتان قربانی شده‌اید؟ اگر بلی قربانی چه چیز؟». در این قسمت اقدام به کدگذاری‌های باز و انتخابی شده و شرایط علی در کدگذاری انتخابی استخراج گردید.
به طور کلی زنان خود و یا اطرافیان خود را قربانی مواردی نظیر سادگی و عدم مهارت‌های اجتماعی و شغلی، تغییر قوانین و سیاست‌های کشور، اعتیاد، افکار و عوامل غلط جامعه، پیشنهادات بی‌شرمانه، تجاوز، تصادف جاده‌ای، تصمیم دیگران، تعرض‌های کلامی‌و غیر‌کلامی‌مردان، جنگ، خیانت همسر و ارتباطات موازی(شرعی و غیر‌شرعی)، دزدیده شدن، سلطه مردانه، ارتباط با جنس مخالف، نگاه به عنوان دیگری به زنان(ابژکتیو)، طلاق، عدم‌اشتغال و درآمد، عدم اعتماد به زنان، عدم توانایی انجام نقش زنانه، عواطف مادرانه، عورت‌نمایی، کیف‌قاپی، مسائل خانوادگی، نادیده گرفته شدن و مشکلات وسایل نقلیه می‌دانند در این قسمت ۳۰ کد باز استخراج شد.
در کد گذاری محوری و انتخابی این کدها به سه کد تقلیل یافت. به طور کلی زنان قربانی سه چیز هستند:۱) نگاه جنسیتی به آن‌ها[۵۰]، وجود سلطه مردانه، و ساختارهای معیوب جامعه نظیر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و ساختارهای شهری.(مراجعه شود به نمودار شماره‌۳۷).
در نهایت مانند سایر قسمتهای این بخش در یک جعبه جمع‌بندی‌ای از ارتباط سبک‌زندگی و مصادیق قربانی‌شدن زنان ارائه شده‌است.
جدول شماره ۳۶٫ قربانی‌شدن زنان در زندگی

 

زنان خود را قربانی موارد ذیل می‌دانند(نمونه‌ها)

 

کد باز

 
 

اعتقادی به قربانی شدن ندارم. بیشتر برای هیجان دادن به یک مسئله ای این لغت را استفاده می کنند(مورد شماره ۳۷، ۲۱ ساله، کافه دار، سبک‌زندگی جسورانه)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

 

قربانی نشدم

 
 

بله، قربانی حرف‌هایی که درباره ام زده اند و نتوانسته ام از خودم دفاع کنم(مورد شماره ۱۱، ۱۹ ساله، دانشجو، سبک‌زندگی جسورانه).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...