طرح های پژوهشی انجام شده با موضوع سه طلاق کردن در یک مجلس از دیدگاه فریقین |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد میبد
دانشکده علوم انسانی گروه فقه و حقوق اسلامی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
گرایش: فقه و مبانی حقوق
عنوان:
سه طلاق کردن در یک مجلس از دیدگاه فریقین
استاد راهنما
دکتر عباس کلانتری خلیل آباد
نگارش
مهدی کمالی
پاییز ۱۳۹۳
چکیده
یکی از موضوعات مهم در بحث طلاق در اسلام، طلاق سوم است. پژوهش پیش رو به دنبال بررسی نظرات فقهای دو فرقه بزرگ اسلام یعنی اهل تشیع و اهل تسنن در این زمینه است. به همین منظور ضمن تبیین مفهوم طلاق و دیدگاه اسلام در این خصوص اقسام و ارکان آن به طلاق سوم پرداخته شده است. تحقیق و پژوهش نگارنده حاکی است که در دیدگاه فقهای اهل تشیع موضوع طلاق سوم تابع قواعد خاصی است که براساس آن موضوع سه طلاق در یک مجلس اساساً یک طلاق محسوب میشود و در طلاق سوم جهت رجوع مجدد به محلل نیاز پیدا میکند. ولی از نظر عموم فقهای اهل تسنن سه طلاق در یک مجلس امری پذیرفته شده و سه طلاق تلقی میگردد و هیچگاه امکان رجوع ندارد. نگارنده در ادامه دلایل هریک از دیدگاه غالب فقهای اهل تشیع و اهل تسنن در این زمینه که بر آیات قرآن، سنت و اجماع استوار است را تبیین کرده است.
کلمات کلیدی : طلاق سوم، محلل، اهل تشیع، اهل تسنن.
مقدمه
در اسلام به همان اندازه که از ازدواج تمجید و بدان سفارش شده است، از طلاق نکوهش و نهی شده است؛ پیامبر اسلام (ص) طلاق را به مثابه امری نکوهیده میداند که پایه های یک خانه را ویران میکند. بر همین اساس بدین سبب در اسلام تدبیری اندیشیده و تمهیداتی پیشبینی شده تا این «بدترین حلال» به وقوع نپیوندد اما این کاملاً بسته و غیرقابل اجرا نیست. اسلام با علم به ناگزیر بودن طلاق در بعضی مواقع سعی کرده است آن را قاعده مند کرده و در چهارچوب قانون به نظم درآورد. لذا در این موضوع دارای دیدگاه و نظر است. یکی از موضوعات مورد بحث سه طلاق در یک جلسه است. دیدگاه اسلام در این زمینه منسجم و یکپارچه نیست.
همین امر موضوع پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. به عبارتی نگارنده به دنبال پاسخ به این سوال است که دیدگاه غالب فقهای اهل تشیع و اهل تسنن در این زمینه چگونه است؟ در راستای بررسی این موضوع تحقیق از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول کلیات پژوهش را در بر میگیرد. در این فصل، بیان مسئله، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه، ضرورت و اهمیت تحقیق و اهداف پژوهش آمده است. فصل دوم پیشینه تحقیق طرح شده و در فصل سوم روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم نیز به مفهوم شناسی طلاق، دیدگاه اسلام درباره طلاق، ارکان و اقسام طلاق اختصاص یافته است. در فصل پنجم به تفصیل دیدگاه فقهای اهل تشیع و اهل تسنن درباره سه طلاق در یک مجلس بررسی شده است. همچنین تلاش شده تا مبانی اختلاف نظرات دو فرقه بزرگ اسلام یعنی اهل تشیع و اهل تسنن در این زمینه مورد بحث قرار گیرد. در نهایت در فصل ششم تحت عنوان نتیجهگیری و پیشنهادات، جمع بندی از بحث و راهبردهای احتمالی در این خصوص بحث شده است.
فهرست
عنوان صفحه
چکیده ۲
مقدمه ۳
فصل اول(بیان مسئله)
۱-۱ بیان مسئله ۱۰
۱-۲ سؤالات تحقیق ۱۰
۱-۳ اهداف مشخص تحقیق ۱۱
فصل دوم)پیشینه تحقیق(
۲-۱ مرور ادبیات و سوابق ۱۳
۲-۲ جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق ۱۴
فصل سوم(روش شناسی تحقیق)
۳-۱ روش تحقیق ۱۶
۳-۲ روش شناسی تحقیق ۱۶
۳-۳ شرح کامل روش تحقیق ۱۶
فصل چهارم)کلیات(
۴-۱ بخش اول: طلاق ۱۸
۴-۱-۱ مفهوم شناسی طلاق ۱۸
۴-۲-۱ معنای لغوی طلاق ۱۹
۴-۳-۱- فلسفه طلاق ۱۹
۴-۴-۱ طلاقدهنده و شرایط آن ۲۰
۴-۵-۱ شرایط طلاق گیرنده ۲۱
۴-۶-۱- صیغه طلاق ۲۳
۴-۷-۱ شاهد در طلاق ۲۶
۴-۸-۱- کیفیّت شهادت ۲۷
۴-۹-۱ صفات شاهدان طلاق ۲۷
۴-۱۰-۱- شهادت گرفتن برای طلاق ۲۸
۴-۲- بخش دوم: انواع طلاق ۲۹
۴-۲-۱ طلاق رجعی ۲۹
۴-۲-۲- طلاق بائن ۳۰
۴-۲-۳ طلاق خلع ۳۱
۴-۲-۴- طلاق مبارات ۳۲
۴-۲-۵ طلاق در مذاهب اهل تسنن ۳۲
۴-۲-۵-۱ مذهب حنفی ۳۲
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-11] [ 02:59:00 ب.ظ ]
|