۳-۸-تکنیک و آزمون های آماری روش تجزیه وتحلیل داده ها
دراین تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده که توسط پرسشگران به صورت شفاهی از افرادگروه نمونه سؤال شده وپرسشنامه ها تکمیل گردیده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی به منظورتوصیف جداول ورسم نمودارها ومحاسبه شاخصهای مرکزی وازآماراستنباطی (آزمون خی دو، ضریب همبستگی چوپروف )استفاده می شود .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت می‌گیرد.
۳-۹– نحوه پردازش داده ها
پس از جمع آوری ،استخراج ،طبقه بندی و ورود داده های پرسشنامه،تجزیه و تحلیل اطلاعات آن ضرورت می یابد .در این مرحله پژوهشگر معمولا با بهره گرفتن از روش های آماری به بررسی و نتیجه گیری از داده های جمع آوری شده می پردازد .داده های این پژوهش براساس دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شده است .
۳-۹-۱- روش تجزیه و تحلیل توصیفی
در تجزیه و ترکیب توصیفی پژوهشگر داده‌های جمع‌ آوری شده را با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی، خلاصه و طبقه‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر در تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشگر ابتدا داده های جمع‌ آوری شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه می‌کند و سپس به کمک نمودار آنها را نمایش می‌دهد سر انجام، با بهره گرفتن از سایر شاخص‌های آماری توصیفی آنها را خلاصه کند .
۳-۹-۲- روش تجزیه و تحلیل استنباطی
تجزیه و تحلیل استنباطی ما را قادر می سازد تا با بهره گرفتن از داده های دانسته شده به اطلاعات ناشناخته برسیم، یعنی جوامع وسیع تر را که داده‌های دانسته شده از آن گرفته شده است، استنباط کنیم، آمار استنباطی با دو دسته از مسائل سرو کار دارد ابتدا به بر آورد و سپس به آزمون فرضیه‌ها .
۳-۹-۳-آزمون چی دو کارل پیرسون [۶۶]
در این تحقیق برای بررسی رابطه بین مشارکت اقتصادی( متغیر وابسته) و متغییر های دیگر (مسئولیت اجتماعی،منزلت اجتماعی،استقلال مالی ،قدرت طلبی،میزان سن،تاهل و تجرد) از آزمون   کارل پیرسون استفاده شده است زیرا داده‌ها کیفی هستند.
آزمون چی دو کارل پیرسون فقط در مورد داده های گسسته ویا ناپیوسته یعنی داده هایی که کیفی هستند به کار می رودوآزمون مذکور این احتمال را ارزیابی می کند که رابطه مشابه شده ازفراوانی مشاهده شده با فراوانی مورد انتظار چه اندازه از هم مستقل هستند.
مسئله پژوهش زمانی از نوع همبستگی است که پژوهشگر با بهره گرفتن از یک گروه آزمودنی دست کم درباره دو متغیر، بدون آنکه هیچ یک از آنها دستکاری یا کنترل شود، اطلاعاتی بدست آورد. این گونه مطالعات را می‌توان برای بررسی این مطلب بکار برد که آیا متغیرهای مورد مطالعه با یکدیگر ارتباط دارند و در صورتی که رابطه‌ای کشف شود، آیا این ارتباط مثبت است یا منفی و شدت و قدرت آن تا چه اندازه است.
در تحقیقات از نوع همبستگی هدف تعیین میزان هماهنگی تغییرات دو متغیر است برای این منظور بر حسب مقیاس‌های اندازه‌گیری متغیرها، شاخص‌های مناسبی اختیار می‌شود. به منظور استفاده از آزمون همبستگی، داده‌های پژوهش ما باید به داده‌های کمی تبدیل شوند. در این تحقیق داده‌ها از نوع کیفی می‌باشد و روش اندازه گیری از طریق آزمون   کارل پیرسون و برای اولویت بندی‌داده‌ها از آزمون ضریب چوپروف [۶۷] استفاده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها و
آزمون فرضیات تحقیق
۴-۱- مقدمه
داده های جمع آوری شده اعداد و ارقامی بدون معنی می باشند که از آمار برای معنی دار کردن آنها به منظور تحقق اهداف پژوهش ها وتحقیقات کمک گرفته می شود.تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار می رود که به وسیله آن همه فعالیت های تحقیقی تا رسیدن به یک نتیجه ،کنترل و هدایت می شوند .
به عبارتی در این بخش پژوهشگر برای پاسخ به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند . لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده به تنهایی برای یافتن پرسشهای پژوهش کافی نیست،تعبیر و تفسیر این داده نیز لازم است .ابتدا باید داده ها را تجزیه و تحلیل نمود وسپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد.
در این تحقیق شرح کلی فصل چهارم ، شامل استفاده از آزمون چی دو کارل پیرسون و همچنین ضریب چوپروف و تجزیه و تحلیل اطلاعات وداده ها و ارائه مدل ریاضی برای نتیجه گیری و تصمیم گیری خواهد بود.
اطلاعات لازم برای تحقیق حاضر از پرسشنامه ای که اعتبار آن مورد آزمون قرار گرفته بود جمع آوری شده است. این اطلاعات در محیط نرم افزاری با اعمال آزمون های آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق ، تجزیه و تحلیل گردید و نتایج گردآوری شده بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب ، به منظور تایید یا رد فرضیه تحقیق ارائه می شود.
۴-۲ –-تحلیل توصیفی مولفه هاومتغیرها
به منظوربررسی مشارکت اقتصادی، داده های حاصل از پاسخ گویی فرهنگیان زن درمنطقه ۹ تهران ، دراین قسمت استفاده شده است وسعی بر آن است تا با تجزیه وتحلیل متغیرهای جمعیت شناختی افراد پاسخگوبرای مشارکت اقتصادی زنان بتوان تجزیه و تحلیل مناسبی را ارائه نمود .
توصیف فراوانی و درصد متغیرهای تحقیق
با توجه به داده های آماری توزیع فراوانی هریک از متغییر های نمونه مورد پژوهش به قرار زیر است :
ویژگی های فردی و جمعیتی پاسخگویان :
در این قسمت به ویژگی های جمعیت مورد مطالعه شامل میزان سن ،مدت سابقه شغلی، وضعیت تاهل ، میزان تحصیلا ت، شغل، میزان درآمد ماهیانه پرداخته شده است.
۴-۲-۱) میزان سن
جدول(۴-۱)توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن

 

درصد تجمعی
درصد
فراوانی
میزان سن

 

۲
۲
۳
زیر۲۵سال

 

۱۲
۱۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...