این آماره دارای توزیعF با و درجه آزادی است. اگر ارزش F مفید محاسبه شده از ارزش آماره F جدول کمتر باشد، در سطح معنی داری تعیین شده، فرضیه H0 رد می شود و اثر معنی داری برای مقاطع وجود خواهد داشت. بنابراین مدل اثرات ثابت انتخاب می شود. در غیر این صورت، از مدل داده های تلفیق شده استفاده می شود. (جان جانی، خدادی، ۱۳۹۰)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۹-۴-۲) آزمون هاسمن
آزمون هاسمن برای تعیین استفاده از مدل اثرات ثابت در مقابل اثر تصادفی انجام می شود. آزمون هاسمن بر پایه وجود یا عدم وجود ارتباط بین خطای رگرسیون تخمین زده شده و متغیرهای مستقل مدل شکل گرفته است. اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد، مدل اثرات تصادفی و اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، مدل اثرات ثابت کاربرد خواهد داشت. فرضیه H0 نشان دهنده عدم ارتباط متغیرهای مستقل و خطای تخمین و فرضیه H1نشان دهنده وجود ارتباط است:
Effect Random = H0
Effect Fixed = H1
برای انجام آزمون هاسمن تخمین مقدار واریانس q را با (q) v نشان دهده و آماره M را بصورت ارتباط زیر ارائه می شود.
۳-۹-۵) نحوه آزمون فرضیه های پژوهش
اگر چه تحلیل همبستگی با رگرسیون دارای ارتباط نزدیکی است. اما از نظر مفهومی این دو تحلیل با یکدیگر دارای تفاوت های قابل توجهی هستند. در تحلیل همبستگی، هدف اولیه اندازه گیری درجه یا میزان وابستگی خطی بین دو متغیر است. ضریب همبستگی، شدت وابستگی(خطی) را اندازه گیری می کند.
در این پژوهش جهت انجام آزمون فرضیه ها با توجه به فرضیه های مطرح شده و تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل ،وابسته و کنترل آزمون فرضیه ها(آزمون معنادار ارتباط متغیرهای مستقل، وابسته و کنترل) بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن و با برخی از فرضیه ها از رگرسیون چند متغیره در سطح معنی داری ۵ درصد صورت می گیرد. همچنین با بهره گرفتن از ضریب تعیین میزان تغییرات متغیر وابسته نسبت به متغیرهای مستقل مورد برسی قرار می گیرد.
در این پژوهش از آماره استودنت(t) برای بررسی صحت آزمون فرضیات تحقیق، آماره فیشر(f) جهت بررسی کفایت مدل و برای بررسی استقلال باقیمانده های رگرسیون از آزمون دوربین-واتسون استفاده خواهد شد.
H0: توزیع داده ها نرمال است.
H1: توزیع داده ها نرمال نیست.
۳-۱۰) خلاصه فصل
در فصل حاضر، به روش اجرای پژوهش پرداخته شد. در ابتدا روش پژوهش که از نوع تحقیقات علی پس رویدادی(با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته) می باشد و فرضیه های پژوهش که در سه مرحله رشد، بلوغ و افول بیان گردید، سپس مدل مفهومی پژوهش به صورت شماتیک که در آن متغیر مستقل(عدم تقارن اطلاعات)، متغیر وابسته(مدیریت سود) و متغیرهای کنترل(اندازه شرکت، اهرم مالی، : نسبت رشد و ریسک سیستماتیک) ترسیم شد، پس از آن جامعه آماری پژوهش که دوره مورد بررسی ۵ساله از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ مورد مطالعه و اجزای تشکیل دهنده آن ویژگی های هر یک از اجزا تشریح شد. در ادامه متغیرهای وابسته، مستقل و کنترل تعریف عملیاتی گردیدند. سپس مدل های مورد استفاده و روش های آماری مورد نیاز به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل اقلام تعهدی اختیاری، که متغیرهای آن عدم تقارن اطلاعاتی(دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام ) و متغیرهای کنترل(اندازه شرکت، اهرم مالی، نسبت رشد و ریسک سیستماتیک) به تفکیک برای هر یک از مراحل معرفی گردید.

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱) مقدمه
در هر پژوهش علمی و بخصوص تحقیقات میدانی و تجربی، تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از جامعه مورد بررسی، یکی از مهم ترین بخشهای پژوهشی محسوب می‌شود. این بخش از پژوهش اصلی ترین فعالیت تحقیقی پژوهشگر و جزء لاینفک هر پژوهشی می‌باشد. در این بخش از پژوهش است که محقق با بهره گرفتن از آزمون‌های آماری به بررسی فرضیات خود می‌پردازد.
پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولا” موضوعی به ذهن محقق خطور می‌کند که یافتن منابع داده های موجود برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده‌ها نیز مستلزم است. طرح دستچین کردن مطالب خاص، کدگذاری داده ها، استخراج الگوهایی از میان کدها همگی مستلزم خلاقیت اند. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی است.به طورکلی، تجزیه و تحلیل عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مساله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می‌شود (خاکی، ۱۳۸۶).
در این فصل پژوهشگر برای پاسخگویی به مساله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تائید فرضیاتی که صورت بندی کرده است به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با آزمون فرضیه‌ها در این فصل ارائه شده است.
پژوهشگر پس از اینکه روش پژوهش خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش پژوهش، نوع متغیرها و … سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که این مرحله او را در پژوهش هدایت کرده‌اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخ یا راه حلی برای پرسشی که پژوهش بیابد.
همانطوری که قبلا” توضیح داده شد، اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه های پژوهش از منابع مختلفی از جمله نرم افزار بورسی مانند ره آوردنوین، سایت بورس و غیره استخراج شده که پس از انتقال صفحه گسترده EXCEL مورد پردازش قرار گرفته است و سپس با توجه به فرضیه، به تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و EVIEWS می‌پردازیم. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه از روش های مختلفی استفاده می‌شود؛ بدان معنا که ابتدا اطلاعات مورد نیاز برای انجام محاسبه و سپس آزمونهای رگرسیون برای مطالعه ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود در مراحل چرخه عمر مورد کنکاش قرار گرفت.
علامت اختصاری متغیرهای پژوهش در جدول(۴-۱) ارائه شده است:
جدول(۴-۱): علامت اختصاری متغیرهای پژوهش

نوع متغیر متغیرهای پژوهش نماد
مستقل عدم تقارن اطلاعاتی [۱۱۸]IA
وابسته اقلام تعهدی اختیاری [۱۱۹]DA
کنترل اندازه شرکت [۱۲۰]SIZE
اهرم مالی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...