1. رضایت ذی­نفعان: ذی­نفعان کلیدی چه کسانی هستند و چه نیازها و خواسته­ هایی دارند؟
        1. استراتژی­ها: برای ایجاد رضایت در ذی­نفعان از چه استراتژی­هایی باید استفاده کرد؟

      ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. فرایندها: برای اجرای این استراتژی­ها، به چه فرایندهای اساسی نیاز داریم؟
    1. قابلیت­ها: در راستای عملی­سازی و ارتقای این فرایندها، بر کدام قابلیت­ها باید تاکید بیشتری داشته باشیم؟
    1. مسامهت و مشارکت ذی­نفعان: برای حفظ و توسعه این قابلیت­ها، نیازمند چه همکاری­هایی از سوی ذی­نفعان هستیم؟

علت نامگذاری این رویکرد به نام منشور، اشاره به پیچیدگی های مرتبط با عملکرد و ارزیابی آن است. این یک مدل نسبتا جدید ارزیابی عملکرد است که با همکاری یک شرکت بزرگ مشاوره مدیریت و دانشکده بازرگانی کرانفیلد در سال ۲۰۰۰ ارائه شد. این مدل برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ به طور عملی اجرایی شد. در بعد توجه به ذی­نفعان، می توان دریافت که این رویکرد، به طور کامل، ذی­نفعان را نقطه آغاز خود قرار می دهد(نیلی و همکاران، ۲۰۰۱: ۷).
علل انتخاب سازمانهای نظارتی به عنوان دامنه سازمانی عام پژوهش و اهمیت موضوع پژوهش در ارتباط با آنان
سابقه کار در سازمان بازرسی کل کشور و به طور مشخص، در بازبینی فعالیت­های بخش بازرگانی و اقتصادی کشور، این مطلب را به گونه ­ای عینی اثبات نموده که انجام ارزیابی های دارای معیارهای نامشخص، استفاده از الگوهای مختلف برای ارزیابی عملکرد سازمان، ناپایدار بودن و عدم ثبات الگوهای ارزیابی و … ، نه تنها ما را از مزایای سیستم های معتبر و مفید ارزیابی محروم ساخته است، بلکه هزینه های سنگینی مانند تزلزل در مدیریت، نگرانی­ها و فشارهای روانی فراوان بر مدیران برای اتخاذ هر تصمیم، توجه به ابعاد غیرمهم و فاقد ضرورت عملکردی، عدم تمایل مدیران برجسته بخش خصوصی به فعالیت در بخش دولتی و … را نیز بر کشور تحمیل می کند. حتی در حالت استفاده از الگوهای موفق و استاندارد ارزیابی عملکرد نیز شاهد هستیم که این الگوها، صرفا به صورت ترجمه­ای و بدون اعمال هیچ گونه تعدیل و تطبیق نسبت به شرایط فرهنگی جامعه مورد استفاده به کارگرفته می شوند. این در حالی است که اغلب صاحب نظران مدیریت نسبت به این نکته اذعان دارند، که مدل ها و تئوری­های علوم انسانی و اجتماعی، مبتنی بر فرهنگ هستند و کاربرد آنها بدون رعایت و لحاظ کردن مفروضات بنیادین فرهنگ مبدأ، فاقد وجاهت علمی است.
۱-۶ اهداف تحقیق
این پژوهش به دنبال آن هست تا الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد را برای دستگاه­های نظارتی ارائه کند. بنابر این هدف اصلی این تحقیق، ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد است. با تحقق این هدف نخست انتظار می رود یافته های این پژوهش بتواند کاستی موجود در تحقیقات و ادبیات علمی ارزیابی عملکرد در دستگاه­های نظارتی را مرتفع نماید. سپس فرآیندهای ارزیابی عملکرد در هدایت دستگاه­های نظارتی اصلاح و بهینه شود. در نتیجه می تواند برای دستگاه­های نظارتی راهنمای عمل مناسبی باشد. فرایند دستیابی به این هدف ایجاب می نماید که ابتدا الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد ارائه شود و سپس کارآمدی الگوی به دست آمده ارزیابی گردد.
۱-۷ فرضیه‌ها یا سؤالات اصلی تحقیق
این تحقیق در فاز کیفی فاقد فرضیه است، زیرا پژوهشگر در این مرحله در پی کشف یا خلق چیزی است که هم اکنون وجود ندارد. بنابراین پایه و اساسی برای شکل گیری فرضیه در این مرحله موجود نمی باشد. از طرف دیگر، در روش تئوری مبنایی، هدف ارائه تئوری در حد متوسط است نه آزمون فرضیه. پس از اجرای این روش گزاره­ها و فرضیات به­دست می آیند که در تحقیقات بعدی می توانند مورد آزمون قرار گیرند. در مرحله اول پژوهشگر کار خود را با این سوال آغاز نمود:
الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای دستگاه­های نظارتی ایران کدام است؟
در فاز کمی فرضیه اصلی آن در پی پاسخ به این سوال است که آیا نوع استراتژی های ارزیابی عملکرد به کار گرفته شده در دستگاه های اجرایی با عملکرد آنان ارتباط معناداری دارد؟ و به شرح زیر مطرح می شود.
فرضیه اصلی تحقیق:

    • انتخاب استراتژی های ارزیابی عملکرد مناسب در دستگاه­های نظارتی با بهبود عملکرد آنها ارتباط دارد.

۱-۸ روش‌شناسی:

    • روش تحقیق

۱-۸-۱ روش تحقیق تلفیقی
این تحقیق با بهره گرفتن از روش تحقیق تلفیقی انجام شده است. در واقع این روش ترکیبی از شیوه های کمی و کیفی است.
الف) نوع تحقیق در فاز اول
تحقیق حاضر در فاز اول از حیث هدف، یک تحقیق اکتشافی بوده و از نظر نتیجه، تحقیق توسعه ای محسوب می شود و از داده های کیفی استفاده خواهد نمود. این تحقیق، بر اساس تحقیق کیفی انجام خواهد شد و استراتژی تحقیق، تحقیق مبنایی با هدف تئوری­پردازی است و سوالی که در این­جا مطرح می­باشد، این است که با چه الگویی می توان استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی کشور را تدوین کرد؟
ب) نوع تحقیق در فاز دوم
تحقیق حاضر در فاز دوم از حیث هدف، یک تحقیق تبیینی و از حیث نتیجه، توسعه­ای محسوب شده و از داده های کمی استفاده خواهد نمود. استراتژی تحقیق در فاز دوم (روش کمی)، تحقیق پیمایشی است. فرض اصلی در پژوهش تلفیقی این است که ترکیب رویکردهای کمی و کیفی، درک بهتری از موضوعات تحقیق به وجود می آورد تا اینکه هرکدام به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند. در این تحقیق جهت تلفیق داده های کیفی و کمی از روش تلفیقی اکتشافی طبق مدل ایجاد طبقه بندی با تاکید بر داده های کیفی، استفاده شده است.
جمع آوری داده های کیفی
تحلیل داده های کیفی
نتایج کیفی
ایجاد طبقه بندی یا تئوری برای آزمایش
تحلیل داده ای کمّی
نتایج کمّی
جمع آوری داده ای کمّی
برداشت کمی+کیفی
۲نمودار ۱-۲: فرایند اجرای تحقیق(کرسول و پلانو کلارک،۲۰۰۷؛۱۱۱)
با توجه به مباحث مطرح شده، نوع تحقیق حاضر به تفکیک فاز اول و فاز دوم به شرح جدول۱-۱ است
۱جدول۱-۱: تعیین نوع تحقیق حاضر

مبنای طبقه بندی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...