کیفیت محیطی

۰٫۴۰۶

۲٫۸۴

۰٫۰۰۴

کیفیت نگرش به زندگی در مرکز شهر

۱٫۲۶۴

۲٫۵۶

۰٫۰۱۱

کیفیت زندگی شهری

۰٫۵۷۶

۲٫۷۹

۰٫۰۰۷

۴-۶-۳- بررسی مولفه های کیفیت زندگی محله صاحب زمان
از محلات منطقه ی راهبند سنگتراشان است .ازشمال به کوی شربتی از جنوب به باغ کرمانی از مشرق به بلوار کشاورزواز مغرب به روستاهای گلچینی و میانرود منتهی می شود .
اگرچه از داشتن امکانات اولیه در زمینه های فرهنگی ،ورزشی،بهداشتی ،اقتصادی ،امنیتی و.. بی بهره است اما ۴۰% جمعیت شهر ساری در منطقه ی راهبند سنگتراشان زندگی می کنند.
با توجه به اطلاعات جدول شماره( ۴-۲۳) وضعیت کیفیت زندگی شهری در محله ی صاحب زمان به شرح ذیل است:
- با توجه به ساختار محله وشیوه غیررسمی تفکیک زمین در مناطق حاشیه ای و روستاها و کوچه هایی با پیچ و خم بسیارباعرض کم و ساخت و سازهایی بامصالح نه چندان مرغوب سبب شده است تاساکنین غیر از کیفیت مسکن به عدم توجه سازندگان به هنگام ساخت و ساز و ریزش مصالح، بیشترین میانگین ۳٫۵۰ را به خوداختصاص دهد . باتوجه به اینکه محله به بازار روز شهید بهشتی واقع در بلوارکشاورز، حدود۳۰۰ متر وبازار هفتگی که در روز سه شنبه در کمربندی جنوبی درحدود۲۰۰ متری محله قرار دارد ؛توانسته است تا حدودی نیازمندیهای اولیه و رضایت ساکنین را فراهم نمایداما با میانگین ۲٫۱۷ عدم رضایت ساکنین راشاهد باشیم. بطورکلی کیفیت کالبدی با میانگین ۲٫۷۰ مطلوب ارزیابی نشده است.
- کیفیت حمل و نقل به دلیل ایستگاه های فراوان اتوبوس و تاکسی از میدان ساعت تاانتهای بلوار کشاورز توانسته است محبوبیت زیادی در بین ساکنین محلات این ناحیه داشته باشد. سهولت دسترسی ، کاهش هزینه و امنیت از جمله عواملی است که درحین تکمیل پرسشنامه ذکرگردیده است واضح است که بیشترین میانگین ۳٫۲۳ مربوط به تمایل زیاد به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی باشد و کم ترین میانگین ۱٫۹۴ مربوط به پیاده رو های نامناسب به دلیل عدم دخالت سازمان های مسئول به تفکیک اراضی با توجه به رشدجمعیت وعدم آینده نگری لازم آن،پیچ و خم های زیاد معابروفاقد پیاده رو، مشکلات زیادی را برای معلولین و سالخوردگان ایجاد نموده است.دریک بررسی کلی شاخص های حمل و نقل درمحله ی صاحب زمان بامیانگین ۲٫۵۸مطلوب ارزیابی نشده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

- براساس یافته های تحقیق اکثرساکنین محله ی فوق دارای درآمدکمتراز۲۰۰هزارتومان تا۵۰۰ تومان هستند بنابراین درآمد بسیار کم و مشکلات مالی فراوان و خانوارهایی باتراکم جمعیتی بالا سبب گردیده اندکه مشکل بزهکاری درمحله بیشتر نمایان گرددوبه این ترتیب اکثر نمونه ها مشکلات بزهکاری را از اساسی ترین معضلات محله ی خود بدانند.بنابراین در بعد اجتماعی بیشترین میانگین ۳٫۵۰ مربوط به شاخص بزهکاری است . مشارکت شهروندی در رشدکیفیت شهری (شاخص شماره ۲۸ )کم ترین میانگین ۲٫۴۴را در محله دارد. دربررسی نتایج، محله از نظر کیفیت اجتماعی با میانگین ۳٫۰۸ دروضعیت مطلوبی قرار ندارد.
- بامروری بر کیفیت محیطی محلات بالا می توان دریافت که دغدغه ی اکثر شهروندان افزایش آلودگی هواو آلودگی صوتی ناشی از افزایش اتومبیل وگردوغبارناشی از ساخت وسازهای فراوان می باشد این امر درمحله ی فوق چنین ارزیابی می گرددکه وجود کمربندی جنوبی ، عبور وسایل نقلیه ی سنگین وقرارگرفتن درمسیرجاده ی کیاسر- سمنان ،شاهدترافیک های شدیدی دراغلب ساعات روز سبب افزایش آلودگی گردیده وبیشترین میانگین ۳٫۶۷رادراین زمینه دارا باشد.
همانطوریکه در فصل قبل به آن اشاره شد اغلب محلات ساری با مشکل دفع آبهای سطحی مواجه هستند اگرچه با میانگین ۲٫۱۶ نسبت به دیگر محلات دروضعیت بهتری قرار دارد؛امااین میانگین گویای وضعیت مطلوب درمحله نمی باشد.دربررسی اجمالی از کیفیت محیط، محله صاحب زمان دارای میانگین ۲٫۸۱ ودرسطح نامطلوبی است.
- در بعد کیفیت نگرش بیشترین میانگین ۲٫۷۷ مربوط به شاخص شماره ۳۹ و کم ترین میانگین ۲٫۴۸ مربوط به شاخص شماره ۴۰ می باشد. این بعد دارای میانگین ۲٫۶۲ است.
- در کیفیت زندگی شهری، بعد اجتماعی با میانگین ۳٫۰۸ دارای بیشترین و بعد حمل و نقل با میانگین ۲٫۵۸ دارای کم ترین میانگین می باشد. به طور کلی کیفیت زندگی شهری دارای میانگین ۲٫۷۶ است.
جدول(۴–۲۴) تجزیه و تحلیل توصیفی سوال های پرسش نامه در محله صاحب زمان در بلوار کشاورز (ابعاد کیفیت زندگی شهری)

ردیف

شاخص ها

انحراف استاندارد

میانگین

سطح معناداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...