مالی

 

سودآوری
سرمایه‌گذاری

 
 

خدمات

 

خدمات شبکه
راحتی سفر

 
 

تناسب جغرافیایی

 

عدم تداخل بازار
تناسب جغرافیایی کشورها

 

جدول ۳-۳: دسته معیارها

فصل چهارم
(تجزیه و تحلیل داده ها)
۴ مقدمه
در این فصل به دنبال پاسخ دادن به سؤالات اصلی تحقیق هستیم. روند کار به این صورت است که ابتدا به بررسی شرایط ایران در قراردادهای بین‌المللی هوایی می‌پردازیم، سپس تأثیر شرایط سیاسی را بر روی صنعت حمل‌ونقل هوایی ( ایرلاین ها) بیان می‌کنیم و به پتانسیل ایران برای ورود به قراردادهای جهانی اشاره می‌کنیم. در نهایت فرایند تصمیم‌گیری برای انتخاب شریک مناسب را به نتیجه می‌رسانیم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۱ انواع توافقنامه‌های همکاری بین ایرلاین ها
قبل از هر چیز ابتدا لازم است با انواع توافقنامه‌های میان ایرلاین ها آشنا شویم.
۴-۱-۱ توافقنامه ترافیک داخلی چندجانبه[۱۲۲]
MITA توافقنامه‌ای است که به موجب آن مسافرین و بارها از یک سند ترافیک استاندارد برای جابه‌جایی در حالت‌های مختلف حمل‌ونقل، برای رسیدن به مقصد نهایی، استفاده می‌کنند.
استفاده از این قرارداد برای اعضای IATA و غیر آن که کدهای هوایی اختصاص داده‌شده توسط IATA را دارند، آزاد است.
۴-۱-۲ توافقنامه Block Seat
توافقنامه‌ای است که به وسیله‌ی آن می‌توان قیمت‌گذاری و بازاریابی مستقل را روی تعداد صندلی‌ها در پروازهای مشترک انجام داد. در این قرارداد ایرلاین غیر عملگر[۱۲۳] تعداد ثابتی از صندلی‌های پرواز را می خرد و ریسک عدم فروش این پروازها را می‌پذیرد. این توافق حالت خاصی از قرارداد codeshare است.
۴-۱-۳ توافقنامه codeshare
در این توافقنامه ایرلاین ها پرواز یکسان خود را باهم به اشتراک می‌گذارند. یک صندلی می‌تواند در یک ایرلاین خریداری شود درحالی‌که در واقعیت ایرلاین همکار کار پرواز را انجام می‌دهد.
۴-۱-۴ توافقنامه [۱۲۴]SPA
در این توافقنامه در یک پرواز خاص، بخشی از مسیر به وسیله‌ی یک ایرلاین طی می‌شود و ادامه‌ی آن به وسیله‌ی ایرلاین همکار انجام می‌گیرد.
۴-۲ شرایط ایران ایر در بازار بین‌المللی
۴-۲-۱ توافقنامه‌های ایران ایر
در میان توافقنامه‌های بالا، دو قرارداد آخر از اهمیت بالا تری برخوردار هستند. در حال حاضر ایران ایر فقط با دو ایرلاین دیگر قرارداد codeshare دارد. تعداد قراردادهای SPA ایران ایر هم در حال حاضر ۲۳ قرارداد است که این عدد دو سال پیش ۳۵ بوده است. درحالی‌که Turkish Airline، با ۱۲۵ ایرلاین قرارداد SPA را بسته است و با ۳۶ ایرلاین دارای قرارداد codeshare است.
۴-۲-۲ مقصدهای ایران ایر
تا ماه سپتامبر ۲۰۱۳ ایران ایر دارای ۸۰ فرودگاه مقصد بوده است که از این تعداد ۵۰ فرودگاه در خارج از ایران هستند. در مقابل Turkish Airline با ۲۳۸ مقصد مختلف در ۱۰۰ کشور دنیا در ارتباط است.
۴-۳ شرایط سیاسی و تأثیر آن بر عملکرد ایران ایر
از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران، صنعت حمل‌ونقل هوایی درگیر مسائل مربوط به تحریم بوده است. راجع به این تحریم‌ها و تأثیرات آن بر صنعت حمل‌ونقل هوایی در ایران زیاد صحبت شده است. این تحریم‌ها در دو سال اخیر بیشتر شده است و در صورت ادامه‌دار شدن آن، در آینده‌ای نه چندان دور ایران ایر دیگر امکان انجام پروازهای بین‌المللی را نخواهد داشت.
این تحریم‌ها از جهات مختلفی می‌تواند روی عملکرد ایران ایر تأثیر بگذارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...