محل نگهداری: موزه دولتی برلین
محل بافت: ایران
رنگ: ؟ آبی تیره ( زمینه)، (بنفش )، زرد تیره، قرمز، سبز
شرح: این طرح بازسازی شده، یک قطعه پارچه است. در این طرح نقش اسب در متن قاب های مدور بافته شده است. حد فاصل دایره ها را یک گل چهار پر تشکیل می دهد. نقش های گیاهی این طرح در حجاری طاق بستان نیز دیده می شود.
۶-پارچه با نقش اسب بالدار:
جنس: ابریشم
محل گشف: گورستان آنتی نوئه
قدمت: سده ۷- ۶ میلادی
محل نگهداری: موزه لوور
رنگ: سفید؟ و آبی تیره
(گیرشمن، ج ۲، ص ۲۲۹، تصویر ۲۷۸)
شرح: این پارچه دارای نقش اسب بالدار است که به حال یورتمه در حرکت است. این اسب در یک قاب با حاشیه مروارید نشان، نقش گردیده است. (پوپ محل نگهداری این پارچه را موزه Guimet و موزه Lyons و Tissus اعلام کرده است)(Pope.vol.7.pl.202 b)
۷-پارچه با نقش سر گراز:
جنس: ابریشم
محل کشف: آستانا ( ترکستان چین)
قدمت: سده ۷- ۶ میلادی
محل نگهداری: موزه دهلی نو
محل بافت: ؟
رنگ: دارای زمینه قهوه ای و قسمتی از نقش به رنگ سیاه
شرح: این نقش به سبک هندسی بافته شده و ممکن است سبک هندسی آن در اثر روش بافت تحمیل گشته باشد. سبک هندسی این نقش، نیروی حیوان وحشی را بهتر نمایان می سازد.
۸-پارچه با نقش شیران متقابل:
جنس: ابریشم
محل کشف:؟
قدمت: سده ۸ -۹ میلادی
محل نگهداری: موزه لوون (Lorrian) در نانسی
محل بافت: ایران شرقی
رنگ: ؟
شرح: نقش اصلی پارچه تکرار دو شیر متقارن است که در دو سوی درخت زندگی ایستاده و در یک قاب با سه حاشیه تزئینی (مروارید، زنجیر و دالبر دار) محاط شده اند. پیرامون این دوایر با حیوانات وحشی، برگ، انار محاط در دایره و بوته گل تزئین شده است. این پارچه از ضریح سن امون (Saintamon) در کلیسای سن ژانگول (Saint Genjoult) در تول (Toul) بدست آمده است. در این پارچه دو شیر ایستاده و غیر طبیعی را که در برابر یک نخل روبروی یکدیگر قرار گرفته اند، در قاب های دایره وار نشان می دهدو اگر هنرمندان ایران موضوع حیوانات را که در دو سوی درخت مقدس در برابر هم قرار گرفته اند، از بابل و آشور اقتباس کرده بی دلیل نیست. در اوستا از این درختان که نزدیک چشمه ای می رویند و نگهبانانی دارند، سخن رفته است. اتوفون فالکه (Otto Von Falke) که این بافته را در گروه پارچه های ابریشمین شرقی قرون هشتم و نهم جای می دهد، شیرها را با نوع ایرانی، بودائی و خراسانی و جیحون مقایسه می کند، وی دقت بیننده را به نهال هایی که بر زمینه بافته نقش شده اند و در ظروف سیمین ساسانی دیده می شوند و همچنین به طرح درخت ساقه بلندی مزین به برگ نخل مخصوص ایرانی دارد، جلب می کند.
۹-پارچه با نقش خروس:
جنس: برایشم

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

محل کشف:؟
قدمت: سده ۷- ۶ میلادی
محل نگهداری: موزه واتیکان
رنگ:دارای زمینه زرد طلایی و سایر اشکال به رنگ سرخ،آْبی، خاکستری، زرد، بنفش
شرح: این پارچه دارای نقشی است که خطوط آن کاملا هندسی است. این پارچه ممکن است جزو هدایایی بوده باشد که بوسیله امپراتور میشل پسر تئوفیل برای پاپ بنوا (Benit) سوم در حدود اواسط قرن نهم میلادی فرستاده شده است. بر روی زمینه زد طلایی یک خروس نمایان است که هالیه ای بر سر دارد. قاب های دایره وار از یکدیگر جدا هستند و در فضای واقع بیم بخش های پی در پی، ترنج ها و گل برگ های تلفیق زیبایی از رنگ های سرخ و آبی به وجود می آورند. شکل خروس در این نقش بسیار دقیق طراحی شده است. نقش آن به سبک پرداز ساخته شده است و رنگ های سرخ، آبی، خاکستری کمرنگ و زرد و بنفش تاثیر آنرا افزون می کند. پوپ رنگهای این پارچه را سفید؟، قرمز و آبی ثبت کرده است.
۱۰-پارچه با نقش طاووس:
جنس:؟
محل کشف: ترکستان
قدمت: سده ۶-۷ میلادی
محل نگهداری: موزه سین کیانگ
محل بافت: ترکستان ؟
رنگ: آبی، سفید، زرد
شرح: بر روی این قطعه پارچه دو ردیف قاب هشت ضلعی دیده می شود. در متن قاب ها دو طاووس به صورت متقارن به طرح هندسی بافته شده است. در فاصله قاب ها اشکال مربع و شش ضلعی دیده می شود.
۱۱-پارچه با نقش پرنده: تصویر شماره ۱۳۸
جنس: ابریشم
محل کشف:؟
قدمت: سده ۷ تا ۹ میلادی
محل نگهداری: مجموعه مارسل گرین (پاریس) Marcel guerin
محل بافت: ایران
شرح: این نقش دو خروس متقارن را نشان می دهد که در مقابل درخت زندگی ایستاده اند.
۱۱-پارچه با نقش پرنده و درخت زندگی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...