نام:—– نام خانوادگی : ——- تخصص اصلی:——-
رتبه دانشگاهی یا درجۀ تحصیلی : —- شغل : —– محل خدمت : —-
تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده کارشناسی ارشد / دکترا : ——-
تعداد پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی کارشناسی ارشد / دکترا :——-

 
  • اطلاعات مربوط به پایان نامه
 

۱. الف : عنوان پایان نامه :
فارسی ¢ غیر فارسی £
ب : نوع کار تحقیقاتی : بنیادی[۱] ¢ نظری[۲] £ کاربردی[۳] ¢ عملی[۴] £
پ : تعداد واحد پایان نامه : ۸
ت : پرسش اصلی تحقیق ( مسأله تحقیق ) :آیا تهیه سنسور الکتروشیمیایی متشکل از نانوذرات نیکل و نانولوله های کربنی امکان پذیر است؟ آیا از واکنش ویژه بین نانوذرات نیکل با یونهای سیانید که بر روی سطح یک الکترود نشانده شده است می توان جهت اندازه گیری این یونها با یکی از تکنیکهای الکتروشیمیایی استفاده کرد؟

 
  • بیان مسـأله ( تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق، منظور تحقیق )
 

سیانید به عنوان یکی از سریع ترین و قوی ترین ترکیبات سمی شناخته شده است [۱]. عموماً سیانید به عنوان یک آلاینده در فاضلاب صنایع مختلف از قبیل پالایش و آبکاری فلزات، تولید قطعات خودرو، بازپخت فولاد، معدن کاری و صنایع دارویی پیدا می شود [۲ و ۳].
نانوذرات نیکل تهیه می شود و از نظر اندازه ذرات توسط تکنیک TEM بررسی خواهند شد. سپس مخلوط این نانوذرات و نانولوله های کربن بر روی سطح یک الکترود نشانده می شود. از واکنش بین یونهای سیانید با نانو ذرات نیکل جهت اندازه گیری الکتروشیمیایی این یونها استفاده خواهد شد. رفتار الکتروشیمیایی الکترود بررسی می شود. میزان نانوذرات نشانده شده ارزیابی خواهد شد. پارامترهای موثر بر اندازه گیری یونها از قبیل نوع بافر و pH آن، اثر سرعت روبش، اثر مزاحمتها، پایداری و تکرارپذیری الکترود مطالعه خواهد شد. در نهایت از این الکترود جهت اندازه گیری سیانید و تیوسیانات در نمونه حقیقی استفاده خواهد شد.

 
  • سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقۀ تحقیقات انجام شده دربارۀ موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود دربارۀ موضوع تحقیق )
 

تاکنون روش های مختلفی برای اندازه گیری سیانید و با بهره گرفتن از ترکیبات گوناگون از قبیل روش های تیتراسیون، اسپکترومتری جذب ماوراء بنفش- مرئی و جذب اتمی، روش های الکتروشیمیایی و …، گزارش شده اند. برخی از این روشها با بهره گرفتن از نیکل یا ترکیبات آن انجام شده اند. در یکی از روش های اسپکترومتری ارائه شده، واکنش یونی سریع یون های سیانید و نیکل در یک محلول آمونیاکی برای تشکیل کمپلکس آنیونی تتراسیانونیکلات (II) صورت می گیرد، که دارای یک طیف ماوراء بنفش می باشد [۴ و ۵] . معمولاً در اکثر روش های اندازه گیری سیانید، HCN فرار به صورت یک جزء کامل به وسیله تقطیر جدا می شود و یکی از مزایای روش ذکر شده این است که نیکل کلراید آمونیاکی با محصول تقطیر یعنی HCN، تشکیل کمپلکس یونی غیر فراری را می دهد که به وسیله اسپکتروفتومتری UV قابل اندازه گیری است و از این طریق مقدار سیانید مشخص خواهد شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بوهرر و همکاران [۶] نیز برای اندازه گیری سیانید در پلاسمای خون یک روش پالس پلاروگرافی تفاضلی ارائه کردند که در آن سیانید بصورت کمپلکس آنیونی تتراسیانونیکلات (II)، پس از یک مرحله استخراج انتخابی به درون یک ستون پلی اتیلنی حاوی متیلن بلو و شستشوی ستون با آب/ استونیتریل، اندازه گیری می شود. حد تشخیص بدست آمده در این روش ppm 40 گزارش شده است.
از نانوذرات نقره نیز به روش های مختلف برای اندازه گیری سیانید استفاده شده است. طاهری و همکارانش [۷] یک سنسور الکتروشیمیایی برای اندازه گیری سیانید گزارش کرده اند که در آن نانوذرات نقره در یک سل- ژل سه بعدی ساخته شده از ۳-مرکاپتو پروپیل تری متوکسی سیلان بدام افتاده اند. این سل ‒ ژل توسط گروه های تیول به صورت یک لایه خود انباشته بر روی سطح یک الکترود طلا نشانده می شود. از واکنش ویژه بین سیانید و نانوذرات نقره که در نتیجه آن جریان کاتدی مربوط نقره در تکنیک ولتامتری چرخه ای کاهش می یابد. حد تشخیصی برابر M ۸-۱۰×۱ و محدوده خطی منحنی کالیبراسیون نیز ۶-۱۰×۵/۱ تا M ۴-۱۰×۱/۲ بدست آمده است.
در این پژوهش برای نخستین بار از نانوذرات نیکل که بر روی سطح الکترود نشانده شده اند، به منظور اندازه گیری یونهای سیانید و استفاده خواهد شد.

 
  • فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جملۀ خبری نوشته شود. )
 

- نانوذرات نیکل قابل تهیه است.
-این نانوذرات به همراه نانولوله های کربنی بصورت یک فیلم اصلاح کننده بر روی سطح یک الکترود نشانده می شود.
-بدلیل انجام واکنش ویژه نانوذرات نیکل با یونهای سیانید در سطح این الکترود اندازه گیری الکتروشیمیایی این یونها امکان پذیر می شود.
- پارامترهای موثر بر اندازه گیری یونهای سیانید از قبیل نوع بافر و pH آن، اثر سرعت روبش،اثر مزاحمتها ،پایداری و تکرارپذیری الکترود مطالعه خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...