فایل های پایان نامه در مورد بررسی اثربخشی سیاستهای تامین مسکن اقشار کمدرآمد درایران(مقایسه تطبیقی ... |
۱۹۹۸-۱۹۹۵
ملکی
خانوادههای کم و متوسطدرآمد
مسکن اجتماعی
مسکن ارزانقیمت اجاره محور
۱۹۹۴ تا کنون
اجارهای
خانوادههای بسیار فقیر
مسکن مقرونبهصرفه و راحت
۱۹۹۸ تا کنون
ملکی
تا قبل از سال ۲۰۰۷ خانوادههای کم و متوسطدرآمد، بعد از سال ۲۰۰۷ خانوادههای کمدرآمد
Price-Cap Housing
۲۰۰۷ تا کنون
ملکی
خانوادههای متوسطدرآمدی که توانایی پرداخت منازل بازار آزاد را ندارند
مسکن اجارهای عمومی
۲۰۱۰ تا کنون
اجاره ای
خانوادههای کم و متوسطدرآمد، کارگران جدید و مهاجران واجد شرایط در برخی شهرها
در مراحل ابتدایی حکومت برنامه مسکن مقرونبهصرفه را در راستای مکانیزمی برای حمایت از اصلاحات مسکن به کار گرفت. اخیرا برنامه های مسکن مقرونبهصرفه نقش ویژهای در رفاه اجتماعی و سیستمهای امنیت اجتماعی ایفا می کند (Zou, 2014).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سیاستهای مسکن در ترکیه
اعلامیه جهانی حقوق بشر[۶۳] در سال ۱۹۴۸ اعلام کرد هر کس حق داشتن سطح زندگی مناسبی را در مسکن مناسب دارد. ارگانهای دیگر از جمله سازمان ملل نیز داشتن چنین حقی را به رسمیت شناختهاند. در این چارچوب ماده ۵۷ قانون اساسی ترکیه بیان میدارد که حکومت باید در راستای برآورده کردن نیازهای شهروندان بر پایه طرحی که ویژگیها و شرایط محیطی شهرها را در نظر گرفته و از طرحهای انبوهسازی حمایت می کند، اقدامات لازم را انجام دهد (Palancioglu & Cete, 2014).
بهمنظور اجرای مسئولانه این قانون، سازمانهای حکومتی مختلف از جمله بانک املاک(زمین و مسکن) ترکیه[۶۴]، مدیریت کلی دفتر زمین[۶۵]و سازمان توسعه مسکن[۶۶]در طول زمان تاسیس شدند. از آنجا که این تلاشها برای برآورده کردن نیاز مسکن مردم کم و متوسطدرآمد کشور، که نیاز به واحدهای مسکونی حدود ۱٫۵ میلیون واحد در شروع قرن ۲۱ بود، چندان کارآمد نبود، حکومت ترکیه در برنامه جامعی برای حل این مشکل دو قانون در رابطه با برنامه های اقدامات ضروری سال ۲۰۰۳ تصویب نمود. اولین قانون مربوط به جلوگیری از ساختوساز سکونتگاههای غیر رسمی توسط حکومت مرکزی و حکومتهای دولتی و بازسازی سکونتگاههای غیر رسمی فعلی میباشد. دومین قانون تامین مسکن بود که با توجه به آن، مسکن مناسب از نظر کمیت و کیفیت برای گروه های کمدرآمد در کوتاهمدت با قسطهای مقرونبهصرفه و قابلپرداخت ساخته شود. مطابق با برنامه اقدامات ضروری، سازمانی برای حل مشکل مسکن و شهرسازی بهویژه برای گروه های کمدرآمد، تاسیس شده است. در این زمینه، حکومت به سازماندهی مجدد سازمانهای عمومی برای پاسخگویی به عرضه مسکن و زمین برای شهروندان پرداخت. اداره کل مدیریت زمین[۶۷] در سال ۲۰۰۴ بسته شد، و همه وظایف این سازمان به سازمان توسعه مسکن[۶۸] واگذار شد. این سازمان قدرتهای قانونی و سیاسی جدیدی بهدست آورده بود و برنامه توسعه وسیعی برای کمپانیهای مسکن و شهرسازی آغاز نمود. این سازمان امروزه یکی از بدنههای اجرایی بسیار مهم مسکن و سیاستهای سکونتی در کشور محسوب می شود که به تامین زمین و اوراق قرضه پرداخته و اجرای پروژه ها را در سطح محلی ممکن میسازد (همان).
سازمان TOKI بخش دولتی غیر انتفاعی میباشد که با طیف وسیعی از وظایف و قدرت نفوذ در بخش مسکن در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. وظایف و این سازمان عبارتند از ۱٫ توسعه پروژه های اجرای مسکن، زیرساختها و امکانات اجرایی هم در داخل ترکیه و هم در خارج،۲٫ تامین اعتبارات مسکن برای افراد و سازمانها ۳٫ اجرای پروژه های تغییر سکونتگاههای غیررسمی۴٫ نگهداری و بازسازی مناطق تاریخی ۵٫ ساختوساز واحدهای مسکونی همزمان با امکانات اجتماعی و زیرساختها در مناطق فاجعه دیده ۶٫ کمکهای مالی و اعتباری برای توسعه پروژه های معماری روستایی ۷٫ سازماندهی بهگونه ای که بانکها در تامین مالی مسکن مشارکت کنند ۸٫ حمایت از صنعت مسکن ۹٫ رسیدگی به قراردادها و سهامها.
بهمنظور اجرای این وظایف، سازمان TOKI قدرت نفوذ زیادی دارد، از جمله آماده سازی طرحهای توسعه و بازبینی طرحهای موجود برای پروژه های مسکن اجتماعی، سلب مالکیت ملک مورد نیاز برای انجام پروژه ها، توسعه پروژه های تغییر سکونتگاههای غیررسمی، آماده سازی زمین برای کاربریهای مسکونی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی، سرمایه گذاری در گردشگری و تسهیلات عمومی. آماده سازی، فروش، اجاره، مبادله و بازیابی زمین برای پروژه های توسعه، بهدست آوردن زمینهای عمومی رایگان بر اساس تصویب وزارتخانههای مرتبط، مشخص کردن هزینه های مساکن ساخته شده توسط TOKI با در نظر گرفتن هزینه های ساخت، وضعیت درآمد ساکنان و شرایط اقتصادی منطقه ساختوساز، تاسیس کمپانیهایی که در بخش مسکن کار می کنند (همان).
مهمترین منابع درآمدی سازمان TOKI از قانون مسکن انبوه شماره ۲۹۸۵ میباشد. یکی از مهمترین آنها درآمد حاصل از فروش و اجاره خانهها، ادارات و زمینها میباشد. بعلاوه پروژه های به اشتراکگذاری درآمد، اعتبارات بین المللی، درآمدهای حاصل از بهره، پرداختها و وظایف اختصاص داده شده توسط قوانین بودجه و کمکهای ارائه شده به سازمان می شود منابع درآمدی محسوب میشوند (همان).
پروژه های مسکن اجتماعی ساخته شده توسط TOKI
این سازمان پروژه های مسکن اجتماعی مختلفی برای مردم کم و متوسطدرآمد اجرا کرده است. مسکن مقرونبهصرفه بهطورکلی در بسیاری کشورها از طریق نسبت هزینه مسکن به درآمد و درآمد باقیمانده محاسبه می شود (Heylen & Haffner, 2013)، این نوع مسکن در رویکرد TOKI با ساختوساز واحدهای مسکونی در اندازه های مختلف و بازپرداخت انعطافپذیر[۶۹]تامین شده است. ساختوساز این نوع واحدها بین ۱۴ تا ۲۴ ماه برای کامل شدن، وقت لازم دارد. قیمت فروش این واحدهای مسکونی بر اساس سهم پیمانکاران، هزینه زمین، زیرساختها و هزینه های اجتماعی و فنی تعیین میشوند. سپس واحدهای مسکونی فروخته میشوند. پیشقسطی که بین ۱۰ تا ۴۰ درصد از هزینه مسکن را تشکیل میدهد در ابتدا پرداخت شده و قسطهای ماهانه محاسبه شده که در طول ۵ تا ۲۰ سال از زمان عقد قرارداد، به طور ماهانه پرداخت میشوند. این قسطها بابت خانههایی که برای اقشار بسیار فقیر ساخته شده اند دریافت نشده و قسطهای ماهانه هر نیمه سال با توجه به تغییرات در شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت تولید کننده و نرخ رشد رسمی برای دستمزد بخش دولتی محاسبه می شود. قسطهای ماهانه به حساب بانک ریخته می شود، بانک همچنین مالیاتهای املاک و مستغلات و حق بیمه را از طرف TOKI جمعآوری کرده و در طول پنچ روز همه را به TOKI انتقال میدهد (Palancioglu & Cete, 2014).
پروژه های به اشتراک گذاری درآمد
این رویکرد توسط TOKI توسعه یافت و یک راهکار ابتکاری است که به انتقال پولهای بدست آمده از طراحی پروژه هایی که بویژه برای خانوادههای پر درآمد با استانداردهای بالا طراحی شده است به پروژه های مسکن اجتماعی میپردازد. در این پروژه ها، واحدهای مسکونی با استاندارد بالا توسط سازندههای خصوصی در زمینهای متعلق به سازمان TOKI ساخته میشوند. مدیر طرح یا همان TOKI سهم خود را در پایان پروژه دریافت می کند حتی اگر سود پیش بینی شده بدست نیامده باشد. اگر سود حاصل بیش از مقدار پیش بینی شده باشد، سود اضافه میان هر دو طرف تقسیم می شود. به این معنا که منافع عمومی تضمین شده است.
TOKI 87,358 واحد مسکونی(تقریبا ۱۵% از کل تولید این سازمان) را با بهره گرفتن از این رویکرد تا اوایل ۲۰۱۴ تولید کرد. این سازمان ۳۰% از درآمد کلی خود را تا اوایل ۲۰۱۴ از این بخش بدست آورد. این امر نشان میدهد که پروژه های تقسیم سود بهعنوان یک منبع مالی مهم برای این سازمان در آیندهای نزدیک به شمار میروند (Palancioglu & Cete, 2014).
رویکرد TOKI با بهره گرفتن از مکانیزم مالی با ساختار خوب به تامین مسکن اقشار متوسط و کمدرآمد پرداخت. علاوه بر تولید بیش از ۵۰۰۰۰۰ واحد مسکونی تابهحال، این سازمان در اجرای پروژه های تقسیم درآمد، تغییر زاغهها و دیگر پروژه های اجتماعی در کشور بسیار موفق بوده است. این رویکرد توسط صندوق بین المللی پول و کشورهای قطر، کویت و مکزیک مطالعه شد و به عنوان چارچوبی برای حل نیازهای مسکن و حل و فصل مشکلات در کشورهایی که مشکلات مشابه به ترکیه را تجربه می کنند، پیشنهاد شده است (Palancioglu & Cete, 2014).
سیاستهای تامین مسکن کمدرآمدها در نیجریه
- O و A. Aدر پژوهشی در نیجریه با توجه به افزایش جمعیت نیجریه و اینکه بیشترین جمعیت این کشور را قشر فقیر تشکیل دادهاند به بررسی تامین مسکن کمدرآمدها با بهره گرفتن از ساخت مسکن کمهزینه پرداختهاند. آنها در پژوهش خود بر استراتژی تامین مسکن کمدرآمدها با بهره گرفتن از ساخت مسکن انبوه از طریق مشارکت مردم محلی به عنوان کارگر و استفاده از مصالح محلی و مشارکت دادن گروه هدف از مرحله تصمیم گیری تا مرحله اجرای برنامه تاکید می کنند (A. O & A. A, 2013).
توسعه مسکن انبوه[۷۰] (در نیجریه)
از اواخر دهه ۱۹۶۰ مداخلات دولت نیجریه در بخش مسکن در زمینه تامین مسکن کارمندان، ارائه وام مسکن به کارمندان دولت، ساختوسازهای مستقیم با بهره گرفتن از مسکن عمومی و برنامه های زمین و خدمات شکل گرفت. ساختوسازهای مستقیم به عنوان استراتژی های مداخله در بخش عمومی در دهههای ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ در سال ۱۹۷۳ ظهور یافتند. حکومت پیشنهاد ساخت ۱۵۰۰۰واحد مسکونی را در مناطق مختلف نیجریه داد. سازمان مسکن فدرال[۷۱]، که در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد مسئولیت نظارت بر برنامه را بر عهده داشت. در طول دولت غیر نظامی دوم ۱۹۷۹-۱۹۷۳، حکومت ساخت سالانه ۴۰۰۰۰ مسکن در نیجریه برای مالکیت چهارساله خود برنامه ریزی کرد. این مرحله اول برنامه بود که بیش از ۸۰% آن برای گروه های کمدرآمد در نظر گرفته شده بود. خانههای مرکزی یک اتاقه که میتوانستند به دو اتاق و یا بیشتر نیز توسعه یابند به گروه کمدرآمد اختصاص داشت. برای گروه های درآمدی دیگر، خانههای ییلاقی نیمهجدای سه خوابه در نظر گرفته شده بود. با توجه به موقیت ۲۰ درصدی مرحله اول، مرحله دوم بهندرت در بسیاری از اتحادیه ها اجرا شد. استراتژی مسکن نیجریه در سال ۱۹۸۴ از ساختوساز مستقیم مسکن به برنامه زمین و خدمات تغییر یافت. چراکه شکست برنامه گذشته برای برآورده کردن نیاز مسکن مردم نیجریه کاملا درک شد. وزارت فدرال کار و مسکن[۷۲]که مسئولیت برنامه را بر عهده داشت، ۲۰ پروژه را در دوازده استان بین سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ که شامل قطعات مسکونی خدماترسانی شده بودند را اجرا کرد. با توجه به نزول وضعیت اقتصادی دولت و عدم توانایی دولت در موفقیت ساختوسازهای مستقیم، این ایده که حکومت به جای آنکه نقش اصلی را در تامین مسکن بر عهده گیرد، تسهیلکننده آن باشد، به وجود آمد. در این ارتباط حکومت سعی در تحریک بخش خصوصی بهعنوان بزرگترین تامین کننده مالی مسکن نمود. در این راستا صندوق ملی مسکن[۷۳]در سال ۱۹۹۲ بهمنظور پرورش و حفظ یک نهاد پایدار برای تامین امور مالی مسکن مقرونبهصرفه تاسیس شد. NHF شاخهای از سیاست ملی مسکن میباشد که یک سال پیش از آن در سال ۱۹۹۱ به تصویب رسید. بنابراین NHF عنصر مالی طرحهای اتخاذ شده این سیاست است. در این راستا افرادی که سالانه درآمدی در حدود ۱۲ پوند یا بیشتر داشتند مشمول کمکهای اجباری میشدند. بانک فدرال نیجریه مسئولیت جمعآوری، مدیریت و اداره این کمکها را بر عهده داشت و نهایتا آنها را به NHF ارائه میداد. این صندوق وامهای گسترده مسکن را به موسسات وام اولیه مسکن میداد تا این سازمانها به افراد مشارکتکننده، وامهای دراز مدت در راستای اهداف مرتبط با مسکن بدهند. عملکرد سازمان NHF به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی دولت، عدم کفایت موسسات وام اولیه در اجرای درست، متوقف شد (A. O & A. A, 2013).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-11] [ 04:30:00 ب.ظ ]
|