موقعیت‌های خطرناک / تخلفات رانندگی

*

مشخصات وسایل نقلیه

با نگاهی کلی به جدول فوق می‌توان دید که بیشترین تاکید بر آموزش مسائل ایمنی در سال سوم تحصیلی مقطع ابتدایی صورت گرفته است. همچنین می‌توان دریافت که بعضی مسائل همچون آموزش مقررات و قوانین در طول سالهای مختلف تحصیلی از تداوم برخوردار نیست.
لازم است تمرکز بیشتری بر دانش و هوشیاری دانش‌آموزان در خصوص ایمنی ترافیک صورت گیرد تا به آنها برای سالم ماندن در ترافیک خطرناک امروزی کمک شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲- معرفی کلی: چهارچوب کلی آموزش ایمنی ترافیک
آموزش ایمنی ترافیک مناسب در مدارس از اهمیت زیادی به منظور بهبود وضعیت ایمنی در هر کشور، به ویژه در چشم انداز طولانی مدت برخوردار است. هدف از آموزش و پرورش عبارت از تدریس به کودکان برای مواجهه با ترافیک و آموزش به آنها برای تبدیل شدن به کاربران جاده ای مسئول و با ملاحظه است تا بدون خطر برای خود و دیگران رفتار کنند.
ایمنی جاده ای برای کودکان موضوع همکاری میان بسیاری از قسمت ها است. دولت مسئولیت اصلی برای ایمنی ،آموزش و پرورش و شادابی کودکان را عهده دار است. این مورد باید با برنامه ریزی و ایجاد محیط ترافیکی ایمن برای کودکان فراهم گردد. بسیاری از جاده های پیش از آنکه ترافیک به وضعیت کنونی خود رسیده باشد، ساخته شده اند. در چنین مواردی مهم است که شرایط برای گروه های ضعیف در ترافیک بهبود یابد. لازم است مکان های امنی برای عبور از جاده ها ایجاد شود و رانندگان به آن ها احترام بگذارند.
آموزش مناسب به رانندگان آینده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به نحوی که آنها مسئولیت های خود را نسبت به دیگر کاربران جاده ای درک نمایند. ولی البته این موضوع هدف آموزش به کودکان نیست.
والدین نقشی اساسی در پرورش کودکان و آشنایی آنها با جهان و شرایط ترافیکی امروزی دارند. مسئولیت آنها دارای دو جنبه است. یکی به عنوان آموزش دهنده و دیگری به عنوان الگو. آنها باید با این موضوع کنار بیایند و لازم است متناوبا از طریق رسانه ها و جامعه در این خصوص به آنها یادآوری شود. آموزش کودکان در مدرسه باید به طور منظم شامل موضوعات و مواردی که به والدین مربوط می شود، باشد.
به طور کلی کاربران جاده ای نسبت به توجه و محافظت از دیگر کاربران جاده ای مسئول هستند. خصوصا در مورد گروه های ضعیف و آسیب پذیر که کودکان نیز در میان این گروه ها قرار دارند.
هدف از آموزش ایمنی ترافیک، تعلیم نحوه مواجهه با ترافیک، سالم ماندن در آن و تبدیل شدن به کاربران جاده ای مسئول و محتاط به کودکان بدون به خطر انداختن خود یا دیگران، است. به این منظور آنها به شناخت رفتار و خطرات، فراگیری قوانین و مقررات و شناخت از کاربران جاده ای نیاز دارند. همچنین آنها نیازمند آمادگی و هوشیاری جهت رفتار مناسب در موقعیت های ترافیکی هستند.
یک موضوع مهم برای تمامی انواع آموزش به کودکان عبارت از اجتماعی کردن آنها به وسیله درک تدریجی قوانین اجتماعی و رفتار در بین دیگران، است. آموزش ایمنی ترافیک می تواند تا حد بسیار زیادی به این مهم کمک کند. عواقب عدم شناخت قوانین برای تعامل اجتماعی می تواند به خطرات زیاد در ترافیک منجر شود.(همان،۱۴)
۳- کلیات برنامه آموزشی
جزئیات برنامه آموزشی پیشنهادی برای آموزش ایمنی ترافیک و ارتباط بین این اجزاء در جداول بعدی ارائه شده است. جدول ۲-۲ حاوی اطلاعاتی برای پیش دبستان است. در جدول دوم کلیاتی برای سطح ابتدائی (سالهای ۱ تا ۵) و راهنمائی (سالهای ۶ تا ۸) ارائه شده است.(پروژه ایمنی راه‌های ایران: آموزش ایمنی جاده‌ای به دانش‌آموزان در مدارس،۱۳۸۹: ۱۸ )
جدول۲-۳: پیش دبستان – شمای کلی

سال تحصیلی

برنامه درسی دانش‌آموزان

مطالب برای دانش‌آموزان

مطالب تکمیلی

آموزش به آموزش دهندگان

دیگر گروه‌های هدف و شرکا

پیش دبستان

تاکید بر قوانین پایه و محل‌های امن.
مسئولیت والدین

پوستر با انگیزه‌هایی برای والدین و کودکان

دستورالعمل برای آموزش‌دهنده در مورد نحوه استفاده از پوسترها برای:

    1. کودکان
    1. والدین
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...